خیز برنت برای 80 دلار

به گزارش بلومبرگ، توفان گرمسیری به نام «گوردون» در حال نزدیکی به سواحل خلیج مکزیک است و بیم آن می‌رود که به تاسیسات تولید نفت در میادین ساحلی آسیب زده و از تولید نفت آمریکا کاسته شود. بر اساس این گزارش در حال حاضر دو طرح فعال تولید نفت در این منطقه به دلیل نزدیک شدن توفان گوردون به دهانه رود می‌سی‎سی‎پی تخلیه و متوقف شده است. هشدار درخصوص توفان از ایالت لوئیزیانا شروع شده و تا فلوریدا-آلبرتا ادامه یافته است.

حدود ۱۷ درصد نفت آمریکا و ۴۵ درصد ظرفیت پالایشی این کشور در این منطقه قرار دارد. یکی از کارشناسان بازار نفت درباره توفان‌ و تاثیر آن بر بهای نفت می‌گوید: «تا کنون فصل توفان‌ها در آمریکا بسیار آرام بوده، اما با توجه به نزدیک شدن به اوج سالانه وقوع توفان‌های فصلی احتمالا این موضوع توجه بیشتری را در بازار نفت به خود معطوف کند. نگرانی از آسیب توفان به تاسیسات نفتی می‌تواند از بهای نفت حمایت و قیمت‌ها را به سطوح بالاتری بکشاند.» سال گذشته نیز چندین توفان شدید و پیاپی سواحل خلیج مکزیک را در نوردید، با این حال در اثر وقوع آن توفان‌ها بهای نفت کاهش یافت. چراکه توفان‌های سال گذشته بیش از آنکه میزان تولید نفت آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد به پالایشگاه‌های این کشور آسیب وارد کرد و تقاضا برای نفت‌خام را کاهش داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت‌خام آمریکا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۳۶/ ۱ دلار معادل ۲درصد رشد کرده و به ۱۶/ ۷۱ دلار بر بشکه رسیده است. نفت‌خام برنت، شاخص بازار لندن نیز ۱۵/ ۱ دلار معادل ۵/ ۱ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده و ۳/ ۷۹ دلار بر بشکه معامله شد؛ بهای این نفت شاخص در ساعاتی از روز تا ۷/ ۷۹ دلار بر بشکه رسیده است.

توفان در خلیج مکزیک بیش از آنکه بر قیمت بهای برنت اثرگذار باشد بر قیمت WTI، نفت شاخص بازار نیویورک تاثیر دارد. اما آنچه اخیرا بر قیمت برنت تاثیر داشته، ریسک کاهش تولید نفت ایران است. خریداران نفت ایران در تلاش برای تداوم خرید نفت از کشور با کسب معافیت از دولت ترامپ هستند. اما دولت آمریکا تا کنون هیچ‌گونه موضع شفافی درخصوص اعطای معافیت به برخی خریداران نفت اتخاذ نکرده است. افت خرید نفت از ایران در ماه گذشته یعنی زمانی که بیش از دو ماه تا آغاز تحریم‌ها زمان باقی است، بر نگرانی‌ها افزوده است. میزان صادرات نفت ایران در ماه گذشته به کمتر از ۱/ ۲ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به سطح آوریل بیش از ۸۰۰ هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد. از این رو بیم آن می‌رود با آغاز تحریم‌ها در ۵ نوامبر (۱۴ آبان) بازار با کمبود عرضه نفت مواجه شود.

نگرانی از تاثیر تحریم‌های ایران بر بهای نفت در حالی است که آخرین برآورد‌ها از افزایش تولید اوپک خبر می‌دهد. رویترز پیش از این در گزارشی از رشد ۲۲۰ هزار بشکه‌ای تولید این سازمان در ماه گذشته میلادی خبر داده بود، اما برآورد بلومبرگ که اخیرا منتشر شده بیش از این مقدار است. بر اساس گزارش بلومبرگ تولید نفت اوپک ۴۲۰ هزار بشکه رشد داشته و به ۷۵/ ۳۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال کارشناسان در اینکه رشد تولید اوپک بتواند کسری نفت ایران در بازار را جبران کند، تردید دارند.

  نفت به بالای ۹۰ دلار می‌رسد؟

پیش‌بینی‌های بسیاری درباره رسیدن بهای نفت به بیش از ۸۰ دلار وجود دارد. اما یک کارشناس نفتی پیش‌بینی کرده که قیمت نفت می‌تواند در چند ماه آینده با ۳۰ درصد افزایش به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه برسد. به گزارش شانا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ میلادی به حدود ۹۵ دلار نرسیده، اما در سال جاری میلادی ممکن است این موضوع محقق شود.

جان کیلداف، کارشناس انرژی، تحریم‌های ضد ایرانی را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت شاخص نفت خام دبلیو‌تی‌آی آمریکا در زمستان آینده برشمرد و اعلام کرد: این مساله می‌تواند قیمت بنزین در آمریکا را به حدود چهار دلار برای هر گالن برساند. وی گفت: بازار نفت با محدودیت عرضه روبه‌روست و این محدودیت بیشتر می‌شود و اکنون مهم‌ترین چالش در بازار نفت، اتفاق‌های مربوط به ایران و تحریم ایران است.

 این کارشناس افزود: عرضه نفت ایران که از دست می‌دهیم، با بازار آسیب خواهد رساند؛ این مساله به‌واقع تفاوتی ایجاد خواهد کرد و از دید من، احتمال جهش ناگهانی قیمت نفت را بیشتر می‌کند. کیلداف این سخنان را در شرایطی مطرح کرد که اکنون قیمت شاخص دبلیو‌تی‌آی آمریکا از ۷۰ دلار برای هر بشکه فراتر رفته و به گفته وی، در چند هفته آینده ممکن است این رقم به ۷۵ دلار برای هر بشکه برسد.

با این همه، قیمت کنونی نفت در مقایسه با جهش قیمتی آینده، ارزان به نظر می‌رسد. کیلداف گفت: در صورت استمرار حذف نفت ایران با روند کنونی، احتمال رسیدن قیمت نفت دبلیو‌تی‌آی و برنت به بازه ۸۵ و ۹۵ دلار برای هر بشکه را پیش رو خواهیم داشت. وی افزود: تقاضای پالایشگاه‌های نفت در آمریکا و تقاضای رانندگان آمریکایی خیره‌کننده بوده است، ضمن این‌که عوامل بنیادین بازار، اکنون در قوی‌ترین شرایطی هستند که در مدت‌های اخیر دیده‌ام.