به گزارش «ایسنا» به نقل از بلومبرگ، کره جنوبی نخستین مشتری نفت ایران است که به درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت ایران عمل کرده. این کشور آسیایی ماه میلادی گذشته هیچ واردات نفتی از ایران نداشت، در حالی که طبق آمار کشتیرانی و رهگیری نفتکش که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، در ماه ژوئیه ۱۹۴ هزار بشکه در روز از ایران واردات داشت. درخصوص چرایی تبعیت دولت کره جنوبی از دستورات دولت ترامپ بلومبرگ نوشته است: «این کشور در یک جنگ چند دهه‌ای در شبه‌جزیره کره گرفتار شده و برای تحت فشار قرار دادن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای رها کردن برنامه هسته‌ای خود به آمریکا متکی است. روابط سیاسی با آمریکا به معنای آن است که کره‌جنوبی نمی‌تواند درخواست ترامپ از متحدانش برای اتخاذ یک سیاست سختگیرانه علیه ایران را نادیده بگیرد.» ونگین چین، تحلیلگر بازار نفت در شرکت مشاوره FGE در سنگاپور نیز در این باره گفته است: «کره جنوبی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به دلایل متعدد شامل امنیت ملی و تجارت رعایت خواهد کرد. شرکت‌ها نمی‌خواهند با نقض تحریم‌ها ریسک مجازات آمریکا را به جان بخرند. پالایشگاه‌های کره جنوبی ناچارند واردات نفت ایران را جایگزین کنند.» با این حال بر اساس این گزارش، دولت کره جنوبی همچنان به مذاکره با آمریکا به منظور دریافت معافیت ادامه می‌دهد.

با وجود این خبر نگران‌کننده، روزگذشته برخی مقامات هندی اعلام کردند که ملاحضات تجاری عامل تعیین‌کننده در واردات نفت خام از آمریکا است و خرید نفت از واشنگتن نباید جایگزینی برای نفت ایران دیده شود. هفته گذشته وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر دفاع این کشور به دهلی سفر کرده و با همتایان هندی خود دیدار کردند. یکی از محورهای اصلی این دیدار که به گفت‌وگوی ۲+۲ مشهور شد، متقاعد کردن دولت هند برای قطع خرید نفت از ایران و افزایش واردات از آمریکا بود. با این حال به گزارش هند و بیزینس لاین، یک مقام بلندپایه دولتی گفته است: بله افزایش واردات نفت از آمریکا در گفت‌وگوهای ۲+۲ میان آمریکا و هند به‌عنوان یکی از تدابیر برای کاهش کسری تجاری میان دو کشور مورد بحث قرار گرفت. اما ما روشن کرده‌ایم که اینها تصمیمات بازرگانی هستند و به اینکه قیمت نفت چه میزان رقابتی است و نیازهای پالایشگاه‌های هندی، بستگی دارد. این مقام هندی در پاسخ به اینکه آیا افزایش واردات نفت از آمریکا به معنای جایگزینی برای نفت ایران است، به بیزینس لاین گفت: ما با دو موضوع جداگانه سروکار داریم و موضع ما به آمریکا اعلام خواهد شد. واندانا هری، تحلیلگر بازار نفت در سنگاپور نیز اظهار کرد: واردات نفت هند با افزایش ظرفیت پالایش و رشد سریع مصرف داخلی، نیاز به افزایش دارد. نفت آمریکا گزینه اضافی برای پالایشگاه‌های هندی است. اما یک پالایشگاه باید مناسب بودن نفت را بررسی کرده و قیمت و هزینه حمل آن را در نظر بگیرد.

این تحلیلگر نفتی گفت: آمریکا از خلیج مکزیکو نفت ترش برای صادرات دارد اما عمده آن، گریدهای سبک و شیرین از مناطق شیل است. برای یک پالایشگاه هندی، گریدهای سبک شیرین آمریکا با نفت غرب آفریقا، دریای شمال و نفت آسیا رقابت خواهند کرد که همگی آنها زمان حمل کوتاه‌تری به هند دارند. گریدهای ترش آمریکا رقیب عرضه از غرب آسیا هستند که زمان حمل آنها کوتاه‌تر است.

با توجه به نظرات برخی معامله‌گران نفت، یکی دیگر از معایب صادرات نفت آمریکا این است که تنها یک بندر در این کشور قادر است مستقیما نفت را در کشتی‌های VLCC بارگیری کند که بندر نفتی فراساحلی لوییزیانا است. حمل نفت از سایر بنادر خلیج مکزیکو مستلزم انتقال کشتی به کشتی است تا در یک کشتی VLCC بارگیری شود که به معنای هزینه‌های بیشتر خواهد بود. اگر هم از نفتکش‌های کوچک‌تر افرامکس یا سوئزمکس استفاده شود نیز هزینه حمل نفت خام افزایش پیدا می‌کند. بنابراین دشوار بتوان تصور کرد که نفت خام آمریکا گزینه اصلی برای هند خواهد شد.