همچنین در اسناد وزارت‌خارجه رژیم صهیونیستی هشدار داده شده که کشورهای اروپایی حامی برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) به‌طور ضمنی موافق با تداوم فروش نفت ایران به کشورهای مختلف در آسیا هستند. از نگاه منابع صهیونیستی «توافق پوتین و روحانی بسیار قابل‌توجه بوده و تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند.»منابع رسانه‌ای صهیونیستی یکشنبه شب به وقت تهران، در حالی به هشدار وزارت خارجه این رژیم درخصوص توافق جدید ایران و روسیه و یافتن ساز و کاری در کمک به فروش نفت ایران اشاره کردند که پیش از این وزیر نفت کشورمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اگرچه بر وجود راه‌هایی برای فروش نفت ایران اشاره کرده بود اما از توضیح بیشتر درخصوص این راهکارها خودداری می‌کرد. توجیه بیژن زنگنه از خودداری در رابطه با توضیح بیشتر در زمینه راهکارهای صادرات نفت خام در دوران تحریم، اطلاع منابع آمریکایی از این راهکارها و خنثی کردن روش‌های مدنظر بود. با وجود حساسیت مقامات ایرانی نسبت به انتشار روش‌های صادرات نفت خام ایران در دوران تحریم‌، به‌نظر می‌رسد رسانه‌های صهیونیستی تلاش دارند نقش خود را در اطلاع‌رسانی به دولت آمریکا به خوبی ایفا کنند تا اثرگذاری تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به حداکثر برسد.

با این حال به‌نظر می‌رسد تجربه دور قبلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همراهی اتحادیه اروپا و دیگر خریداران بزرگ نفت خام ایران با سیاست‌های کشورمان در دور جدید تحریم‌ها، از جمله دلایلی هستند که تلاش آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل برای صفر کردن صادرات نفت ایران را خنثی می‌کند. خبر منتشر شده از توافق نفتی ایران و روسیه از سوی مقامات نفتی ایران تایید نشده و مشخص نیست اسنادی که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به آن اشاره کرده تا چه میزان از اعتبار برخوردار است. با این حال به عقیده کارشناسان حتی اگر چنین اسنادی وجود خارجی نیز نداشته باشند، نمی‌توان از بعد اثرگذاری اخباری از این دست غافل ماند. کارشناسان عقیده دارند در حال‌حاضر جنگ  رسانه‌ای از سمت آمریکا و متحدانش علیه ایران به‌راه افتاده و مهم‌ترین ابزار این جنگ نیز انتشار اخبار ناامید‌کننده یا افشاگرانه در رابطه با شرایط ایران تحت‌فشار تحریم‌های آمریکا است.

 آمریکا طی پنج ماه گذشته، یعنی از زمان خروج از توافق بین‌المللی برجام (۸ ماه مه) تا اجرای کامل تحریم‌های ثانویه علیه ایران (در تاریخ ۴ نوامبر برابر با ۱۳ آبان)، تمام تلاش خود را به‌کار بست تا خرید نفت خام ایران صفر شود. حالا کمتر از یک ماه تا آغاز فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی‌مانده و صادرات نفت خام کشورمان فاصله زیادی تا صفر شدن دارد. در کنار خودداری برخی مشتریان نفتی ایران از تبعیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، استفاده از روش‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا باعث شده محموله‌های نفت خام ایران با وجود فشار آمریکا، همچنان روانه بازار شود. مقامات نفتی ایران در حالی به روش‌های دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت به علت محرمانه بودن آنها اشاره نمی‌کنند که برخی رسانه‌های منتقد دولت اتهاماتی مانند تعلل وزارت نفت در صادرات نفت را متوجه این وزارتخانه می‌کنند و پیش از انتشار خبر اخیر، به راهکار تحویل نفت ایران به روسیه برای فروش آن در بازار جهانی اشاره کرده بودند.

 ایران پیش از خروج یکجانبه آمریکا از برجام روزانه حدود ۷/ ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به بازار جهانی صادر می‌کرد. هرچند آمار دقیقی از صادرات فعلی نفت خام ایران به بازار جهانی نفت وجود ندارد اما آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر را ۶۳/ ۱ میلیون بشکه در روز عنوان کرده است که ۸۰۰ هزار بشکه کاهش صادرات در روز را نشان می‌دهد. با این حال اس‌اندپی گلوبال به‌تازگی در گزارشی با اشاره به روش‌هایی که ایران برای حفظ صادرات به کار بسته است، تاکید کرد احتمالا صادرات نفت خام ایران در حال‌حاضر در محدوده ۲ میلیون بشکه در روز باشد و حتی بعد از اجرای فاز دوم تحریم‌ها در تاریخ ۱۳ آبان نیز  افت چشم گیر نداشته باشد.