به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هر بشکه نفت خام برنت در معاملات روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۶۸ سنت افت قیمت داشت و به ۲۱/ ۷۶ دلار بر بشکه رسید. نفت شاخص دریای شمال در طول سه هفته گذشته نزدیک به ۱۰ دلار بر بشکه کاهش قیمت داشته است. شاخص نفت خام آمریکا نیز ۸۵ سنت کاهش قیمت داشت و با قیمت ۴۸/ ۶۶ دلار بر بشکه معامله شد. افت نزدیک به ۱۰ دلار بر بشکه‌ای نفت خام برنت که در طول ماه اکتبر رقم خورده، ناشی از ریزش بازارهای سهام جهانی بوده است. ریزش قیمت‌های سهام، بازارهای نفت را در هفته جاری متلاطم کرد. وال استریت بزرگ‌ترین‌ کاهش روزانه خود را از سال ۲۰۱۱ داشت و همه رشدی که از ابتدای امسال تاکنون داشت را از دست داد. این کاهش روی شرکت‌های نفتی نیز تاثیر داشته است. بازارهای مالی از شماری از نگرانی‌ها از جمله جنگ تجاری آمریکا و چین، ریزش ارزهای بازار نوظهور، افزایش هزینه استقراض و بازده اوراق قرضه و نگرانی‌های اقتصادی در ایتالیا آسیب دیده‌اند.

علاوه بر موارد یاد‌شده، نشانه‌هایی از کندی رشد تجارت جهانی که می‌تواند به کاهش رشد تقاضای نفت خام منجر شود، باعث شکل‌گیری نگرانی‌هایی از سمت تقاضا شده و قیمت‌ها را تحت تاثیر منفی قرار داده است. از همین رو اوپک به تازگی اعلام کرده است می‌تواند توافق کاهش تولید روزانه نفت را در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه دهد زیرا بابت افزایش ذخایر تجاری نفت خام و همچنین رشد جهانی اقتصاد نگران است.

  دست اوپک روی نقطه‌ضعف ترامپ

به گزارش بلومبرگ، اوپک در حالی اعلام کرده به تداوم توافق کاهش تولید در سال آینده تمایل دارد که ممکن است این اقدام خشم دونالد ترامپ را در پی داشته باشد. رئیس‌جمهوری آمریکا طی چند ماه گذشته بارها از اوپک انتقاد و این گروه را مسوول افزایش قیمت نفت معرفی کرده بود زیرا از نگاه او این گروه به میزان کافی نفت تولید نمی‌کند و تعمدا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. به گزارش بلومبرگ، کمیته تولیدکنندگان نفت خام شامل روسیه و عربستان سعودی روز پنج‌شنبه تاکید کردند به آماده‌سازی گزینه‌هایی نیاز دارند برای اینکه مشخص کنند در سال آینده چقدر نفت باید از سمت آنها تولید شود تا از این طریق بتوانند مانع بازگشت دوباره بازار به سمت عدم تعادل شوند. این گروه که از ماه مه مشغول افزایش تولید هستند، اعلام کردند سطح افزایش انبارهای نفتی در هفته‌های اخیر به سرعت زیاد شده زیرا این ترس وجود دارد که کند شدن رشد جهانی اقتصاد، مسیر دیگری را برای تقاضای نفت خام ترسیم کند. در شرایطی که تقاضای نفت خام در سال جاری هنوز قوی باقی مانده است، این چشم‌انداز در میان فعالان حوزه نفت وجود دارد که رشد تقاضای جهانی نفت در سال آینده کند شود.  تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد تقاضای نفت در سال آینده ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز باشد در حالی‌که این عدد در سال جاری و سال گذشته میلادی، ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

  آمریکا تهدید بزرگ بازار نفت

ارزیابی کمیته وزیران اوپک و غیراوپک این است که میزان عرضه در مقایسه با تقاضا بالا رفته است و به همین دلیل به تولیدکنندگان هشدار داد به دلیل ابهامات اقتصادی و افزایش ذخایر نفت، ممکن است لازم باشد رویه خود را تغییر دهند. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی اوپک منتشر شده است، این کمیته نسبت به افزایش سطح ذخایر در هفته‌های اخیر ابراز نگرانی کرده و به ابهامات اقتصادی اشاره کرده که ضرورت تغییر روند تولید را ایجاب می‌کند. این ابراز نگرانی در حالی است که اوپک و متحدانش در نشست ماه ژوئن موافقت کرده بودند تولیدشان را افزایش دهند تا نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را که به ۱۵۰ درصد رسیده بود، به ۱۰۰ درصد بازگردانند.

بر‌اساس گزارش رویترز، پیش از این عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، روز پنج‌شنبه اظهار کرد بازار ممکن است در سه ماه چهارم امسال دچار اشباع عرضه شود زیرا سطح ذخایر بالا رفته و روند رشد تقاضا آهسته شده است. وزیر نفت عربستان در این زمینه اظهار کرد: پس از افزایش تولید در ماه‌های اخیر، ممکن است نیاز برای مداخله در بازار به منظور کاهش سطح ذخایر نفت وجود داشته باشد.

اما تحولات اخیر در نظرات اوپک می‌تواند نشان‌دهنده ریسک‌هایی عظیم در هر دو سمت عرضه و تقاضا باشد. این ریسک‌ها می‌تواند از ریزش بازار جهانی سهام و نشانه‌های ضعف اقتصاد جهانی  به‌عنوان موتورهای محرک تقاضا آغاز شود و تا سقوط صنعت نفت در ونزوئلا و اثرات تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت خام ایران ادامه داشته باشد که به معنای تهدید سمت عرضه است. این تهدیدهای گسترده در حالی هر دو سمت عرضه و تقاضا را تهدید می‌کند که از نگاه کارشناسان مقصر اصلی آن آمریکا است. در واقع این دستورات ترامپ در زمینه وضع تعرفه‌ها و به راه انداختن جنگ تجاری، اعمال تحریم بر دیگر کشورها و فشار بر تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید است که باعث حرکت بازار به سمت عدم تعادل شده است. از همین رو نیز در حال حاضر بازیگران اصلی بازار نفت با هشدارهای مختلفی مواجهند که از یکسو از سمت آژانس بین‌المللی انرژی و در زمینه کمبود عرضه مطرح می‌شود و از سوی دیگر از سمت اوپک و در زمینه شکل‌گیری مازاد عرضه. شاید به همین علت است که وزیر نفت عربستان روز سه‌شنبه اعلام می‌کند «کشورهای اوپک تا آنجا که می‌توانند نفت تولید کنند» و دو روز بعد از آن نسبت به «رشد ذخایر انبارهای نفتی و بازگشت مازاد عرضه به بازار» ابراز نگرانی می‌کند و حرف از تداوم کاهش عرضه در سال ۲۰۱۹ می‌زند.