وی با تاکید بر اینکه اگر ایران بخواهد به مرکزی برای فروش نفت در جهان تبدیل شود، الزام‌هایی را می‌طلبد که مهم‌ترین آن داشتن روابط بین‌المللی مناسب با جهان است، اظهار کرد: در شرایط فعلی، ایران به‌عنوان صادرکننده نفت می‌تواند با محوریت یکی از بنادر در مناطق آزاد، فروش نفت در بورس را آغاز کند، اما این موضوع که سطح معاملات چه خواهد شد، ارتباط مستقیمی با موقعیت بین‌المللی ایران و روابط با دیگر کشورهای جهان دارد. کارشناس ارشد بازار سرمایه، موفق بودن بورس نفت در «منطقه» را حداکثر انتظار از بورس در صورت عرضه شدن نفت خام در آن عنوان کرد و گفت: موفقیت در این زمینه طبعا بین‌المللی نخواهد بود و موفقیت در سطح منطقه نیز منوط به رعایت قواعد بورس همانند فراهم بودن نقدینگی، شفافیت، ایفای تعهدها، اخذ تضامین و... است؛ با رعایت همه اینها است که می‌توان دریچه کوچکی روی منطقه‌ای شدن باز کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد بورس نفت در شرایط کنونی طبعا شروع فعالیت در بهترین زمان نیست، با این همه، راه‌اندازی آن می‌تواند بخش خصوصی را در بحث فروش نفت به‌عنوان نهاد مکمل در کنار شرکت ملی نفت ایران قرار دهد، تصریح کرد: البته برای فروش نفت از طریق بازار سرمایه و حداقل بازار منطقه‌ای لازم است تا عده‌ای از خارج کشور بتوانند نفت ایران را خریداری کنند. عبده‌تبریزی درباره اینکه آیا بخش خصوصی توانایی پرداخت پول محموله‌‌های نفت و تسویه آن را (۸۰ درصد به‌صورت ارزی و ۲۰ درصد به‌صورت ریالی) دارد، اظهار کرد: لازم نیست هر شرکت به تنهایی قادر باشد منابع لازم را برای پرداخت محموله نفتی فراهم کند. چند شرکت می‌توانند با هم شریک شوند و امکانات بانکی برای خرید محموله نفتی ایجاد کنند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه دولت و شرکت ملی نفت ایران باید از سپردن محموله‌های نفتی به‌صورت نسیه یا همراه با ریسک به‌شدت اجتناب کنند، افزود: بدون تردید موافقان و مخالفان عرضه نفت در بورس هم توقع ندارند نفت به افراد غیرمطمئن فروخته شود.

وی با تاکید بر اینکه بدیهی است پول حاصل از فروش نفت باید در بورس تسویه شود و نظام کارگزاری هم باید پاسخگو باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه محموله‌های نفتی، محموله‌های بزرگی هستند، بنابراین بورس باید کار را با کارگزاران قوی‌تر آغاز کند؛ کارگزارانی که بتوانند تعهد بدهند و قادر باشند معامله انجام‌شده را تسویه کنند.

عبده‌تبریزی با بیان اینکه توانایی افراد و شرکت‌ها در خرید محموله‌های نفتی به تدریج و با گذشت زمان مشخص می‌شود و بهبود خواهد یافت، تصریح کرد: حجم معاملات در بورس کالا ۱۰ سال قبل بسیار پایین بود، اما با گذشت زمان این میزان بالا رفته است. کارشناس ارشد بازار بورس امکان تخلف در بورس و بحث‌هایی مانند پولشویی را اندک دانست و افزود: رقابتی نبودن و باز نبودن شرایط برای حضور افراد حقیقی و حقوقی ممکن است فضا را برای ایجاد تخلف در بورس فراهم کند و روشن است بورس باید مراقب سلامت وجوهی باشد که وارد بازار می‌شود.  براساس این گزارش، اطلاعیه بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران برای صدور ضمانت‌نامه بانکی ریالی تعهد پرداخت در عرضه نفت خام سبک از سوی بورس انرژی ایران منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع مشتریان و کارگزاران محترم می‎رساند، پیرو انتشار اطلاعیه عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‎الملل بورس انرژی ایران در ۲۳ مهر‌ماه ۹۷، بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران برای صدور ضمانت‎نامه بانکی ریالی تعهد پرداخت، علاوه بر بانک‎های اعلام شده در اطلاعیه عرضه شامل پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، سپه، صادرات، ملت و ملی، شامل بانک پارسیان نیز خواهد بود.»

متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به‌صورت نقدی تا حداکثر دو ساعت مانده به زمان عرضه، به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز کنند که در صورت انجام معامله، این رقم به‌عنوان بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.