اینها پیام‌های اصلی مقامات آمریکا و تولیدکنندگان ال‌ان‌جی در کنفرانس گاز این هفته در برلین بودند.آلمان نقطه نهایی پروژه خط لوله نورد‌استریم ۲ به سرپرستی گازپروم است که خط لوله گاز طبیعی نورد‌استریم فعلی بین روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک دنبال می‌کند. آمریکا، موسسات اتحادیه اروپا و برخی اعضای اتحادیه اروپا مثل لهستان و لیتوانی مخالف این پروژه هستند. هرچند آلمان از نورد‌استریم‌۲ حمایت می‌کند و این پروژه را یک معامله تجاری پرخطر و خصوصی می‌داند که به آن کمک می‌کند نیازهای فزاینده گاز طبیعی را برطرف کند.

آمریکا آماده است به اروپا کمک کند راه‌های تامین انرژی خود را متنوع‌تر کند از همین‌رو این کشور سعی دارد شرایط امن‌تر انرژی در اروپا ایجاد کند تا هیچ کشور یا شرکتی نتواند بر اروپا تاثیر بگذارد. پال کورکوران، رئیس مالی شرکت خط لوله گاز نورد‌استریم ۲ در این زمینه گفت: این خط لوله ارزانتر از ال‌ان‌جی است و به همین علت ۷۵ درصد ظرفیت واردات ال‌ان‌جی اروپا بدون استفاده مانده است. گاز روسیه هنوز هم در مقابل ال‌ان‌جی آمریکا موقعیت خوبی دارد. در همین زمان که نورد‌استریم۲ و مدیران اجرایی ال‌ان‌جی آمریکا در حال مذاکره در مورد رقابت‌پذیری عرضه گاز به اروپا بودند، در ورشو، پایتخت لهستان، وزیر انرژی آمریکا شاهد امضای یک قرارداد سی‌ان‌جی ۲۴ ساله بود که طبق آن شرکت چنیر آمریکا مقادیر فزاینده ال‌ان‌جی را به PGNiG لهستان تحویل می‌دهد. ریک پری در این زمینه گفت: انرژی آمریکا اروپا را قدرتمند و بازارها را متنوع می‌کند.

لهستان یکی از مخالفان آشکار نورد‌استریم۲ و تسلط روسیه بر بازار گاز اروپا است که در اوایل سال آینده میلادی واردات خود از آمریکا را آغاز می‌کند. رئیس شرکتPGNiG لهستان گفت: سهم ال‌ان‌جی در واردات ما رو به افزایش است. بازار گاز طبیعی مایع جهان به سرعت رو به رشد است و به ما اجازه می‌دهد بهترین پیشنهادها را در منطقه قبول کنیم. او اظهار کرد: ما قرارداد‌های مختلفی در مورد ال‌ان‌جی با شرکت‌های آمریکایی امضا می‌کنیم. همه آنها در یک چیز مشترک هستند و آن ارزان‌تر بودن ۲۰ تا ۳۰ درصدی از گاز روسیه است.

این قرارداد یکی از چندین قراردادی است که لهستان را به هدفش در متنوع کردن منابع انرژی می‌رساند و یکی از اهداف ترامپ برای توسعه ال‌ان‌جی در خارج از کشورجایگزینی آن با  گاز روسیه است.