به گفته او طی این دوره، بیش از ۱۰۰ شرکت نفتی آمریکا ورشکسته شدند و هزاران شغل نیز از بین رفت. در عوض، پایان یافتن این دوره شکست و خیز مجدد قیمت نفت، پیروزی بزرگ برای ایالت‌های تولید‌کننده انرژی آمریکا نظیر تگزاس، نیومکزیکو، کلرادو و داکوتای شمالی بود. در همین زمان بود که «پرمین بیسین» در غرب تگزاس به بارورترین میدان نفتی جهان تبدیل شد. صنعت انرژی آمریکا از همکاری‌های «اوپک» و متحدان این کشور بسیار سود برده است. بارکیندو در این رابطه می‌گوید اگر آمریکایی‌ها به مشاغلی که در «پرمین بیسین» ایجاد شد نگاه کنند، از کارهایی که تولیدکنندگان «اوپک» و غیرعضو در راستای منفعت ایالات‌متحده انجام داده‌اند، قدردانی خواهند کرد. در این باره در صورتی که قیمت نفت به سقوط خود ادامه دهد، آنگونه که ترامپ می‌خواهد، این مشاغل با خطر مواجه خواهند شد. به گزارش «سی‌ان‌ان» در دو هفته اخیر، نگرانی‌ها درخصوص عرضه فراوان، عاملی محرک برای فروش در بازار طلای سیاه شد و روندی نزولی در قیمت‌ها ایجاد کرد. سه‌شنبه هفته گذشته حجم فروش به حدی بود که قیمت نفت کاهشی ۷ درصدی را تجربه کرد و بدترین روز طی سه سال اخیر را رقم زد. در این رابطه هشدار «اوپک»‌ به ترامپ یادآوری می‌کند که گرچه نفت ارزان به معنی پرداخت کمتر رانندگان‌ آمریکایی در جایگاه‌های سوخت است، اما تهدیدی برای معیشت کارگران این کشور خواهد بود. ترامپ درخصوص جهت قیمت نفت باید این نکته را مدنظر قرار دهد که آمریکا بزرگ‌ترین «تولیدکننده» و «مصرف‌کننده» نفت در جهان است.

«اوپک» به دنبال منافع خود

دوشنبه هفته گذشته «اوپک» اعلام کرد در واکنش به عرضه فراوان، در نظر دارد تولیدات خود را کاهش دهد، تصمیمی که به گزارش «سی‌ان‌ان» ترامپ را بیش از پیش نگران خواهد کرد. البته ترامپ مدعی است به‌رغم سقوط قیمت نفت، اوپک تولیدات خود را کاهش نخواهد داد. او روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: «خوشبختانه، عربستان سعودی و اوپک تصمیم به کاهش تولید نفت ندارند. قیمت‌های نفت با توجه به وضعیت عرضه باید بسیار پایین‌تر باشد.» هر چند بارکیندو می‌گوید به جای توییت کردن ترامپ باید به‌طور مستقیم با اوپک صحبت کند: «ما ترجیح می‌دهیم گفت‌وگوی رودررو با دولت ترامپ داشته باشیم.» «سی‌ان‌ان» در گزارش خود می‌نویسد البته این احتمال وجود دارد در نشست ماه آینده که در وین برگزار می‌شود، این کارتل نفتی تصمیم به کاهش تولیدات خود بگیرد. بارکیندو در این رابطه می‌گوید: «ما هر اقدامی که برای ماندگاری ثباتی که به آن رسیده‌ایم ضروری باشد اتخاذ خواهیم کرد. در سال ۲۰۱۹ نشانه‌هایی از عدم توازن وجود دارد که ما مصمم به رفع آن هستیم.» پس از این صحبت‌ها بود که اواخر هفته گذشته روند ۱۲ روزه کاهش قیمت نفت پایان یافت.

به عقیده صاحب‌نظران، «اوپک» نقشی تعیین‌کننده در سقوط قیمت نفت سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ داشت. به‌رغم مازاد عرضه‌ای که در بازار وجود داشت، اوپک به منظور اینکه سهم بازار آمریکا و سایر تولید‌کنندگان پر‌هزینه را تصاحب کند، به‌طور گسترده نفت روانه بازار کرد. این سازمان تا سپتامبر ۲۰۱۶، زمانی که عربستان و سایر کشورهای عضو در تنگنای مالی قرار گرفتند، مخالف کاهش تولیدات بود. این بار اما به نظر نمی‌رسد «اوپک» سطح تولیدات خود را حفظ کند، چرا که ادامه تولید در این سطح به معنای قیمت‌های پایین ماندگار خواهد بود. در این رابطه جفری کوری، رئیس بخش تحقیقات کالا «گلدمن ساکس»، سه‌شنبه هفته گذشته در توییتر خود نوشت: «قیمت نفت به زودی بازخواهد گشت، چرا که مازاد عرضه فعلی معقول نیست.»