تولید روزانه نفت خام عربستان سعودی در حالی رکوردی تاریخی در ماه‌جاری به ثبت رسانده است که پیش از این، وزیر نفت این کشور از کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام این کشور خبر داده بود. خالد الفالح با تاکید بر افزایش عرضه نفت خام در بازار، کاهش تولید یک تا ۴/ ۱ میلیون بشکه‌ای از سمت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را برای جلوگیری از ریزش بیش از اندازه قیمت‌ها، ضروری اعلام کرده بود. هر بشکه نفت خام طی یک ماه گذشته چیزی حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. این موضوع باعث شد تا عربستان سعودی که در نشست پیشین اوپک در ماه ژوئن پیگیر افزایش تولید بود، در آستانه نشست بعدی اوپک، خواهان کاهش تولید باشد.  در حال‌حاضر با وجود فشارهای عوامل بنیادین بر قیمت نفت، چشم امید فعالان بازار این کالا به تصمیم کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در نشست ۶ دسامبر در وین دوخته شده است. اعطای معافیت به هشت کشور خریدار نفت خام ایران، افت کم‌تر از انتظار در تولیدات ونزوئلا، بازگشت تولیدات لیبی به بیش از یک میلیون بشکه در روز، فشار آمریکا به عراق برای از سرگیری صادرات نفت از منطقه کردستان که می‌تواند حدود ۲۰۰ هزار بشکه به عرضه نفت خام بیفزاید و در نهایت افزایش تولید عربستان و روسیه از مهم‌ترین عوامل بازگشت مازاد عرضه به بازار و فشار به قیمت‌ها است. در عین حال کند شدن رشد جهانی اقتصاد زیر سایه جنگ‌های تجاری، باعث شده است چشم‌انداز تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ تیره و تار باشد که این عامل خود نقشی اثرگذار در فشار به قیمت‌ها دارد.

  زنگنه به روسیه می‌رود

 با وجود تمام عوامل یاد‌شده، گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید نفت سعودی‌ها نه تنها کم نشده، بلکه رکوردی تاریخی از خود به‌جا گذاشته است. کارشناسان در این زمینه عقیده دارند فشارهای توییتری ترامپ را نمی‌توان نادیده گرفت. رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین توییت خود علاوه بر تشکر از خودش برای پایین آوردن قیمت‌های نفت، از عربستان نیز برای همکاری در کاهش قیمت‌های اخیر تشکر کرده اما همچنان خواستار قیمت‌های پایین‌تر است. با وجود اصرار بی‌وقفه آمریکا بر کاهش قیمت نفت خام، باید دید خروجی نشست هفته آتی اوپک و متحدانش در خارج از این سازمان، برای بازگشت به کاهش تولید چه خواهد بود. پیش از برگزاری نشست اوپک، نشست G۲۰ در آرژانتین محل ملاقات سران نفتی خواهد بود و احتمالا گفت‌وگوهای نفتی آنان در حاشیه جی۲۰ نقشی سرنوشت‌ساز برای تصمیم نهایی این کشورها در نشست اوپک خواهد داشت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان سعودی به‌عنوان نمایندگان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خام، در آرژانتین دیدار خواهند کرد. در این میان ایران، به‌عنوان سومین عضو بزرگ اوپک که از ماه‌ها قبل مخالفت خود با افزایش تولید را اعلام کرده بود و حالا نیز خواستار کاهش تولید دست‌کم یک میلیون بشکه‌ای در روز است؛ بیکار نمانده و دیداری با وزیر نفت روسیه ترتیب داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، بیژن زنگنه در تاریخ ۲۸ نوامبر به روسیه می‌رود تا با نواک دیدار داشته باشد. می‌توان حدس زد که نشست آتی اوپک و موضوع محوری آن، یعنی کاهش تولید یک تا ۴/ ۱ میلیون بشکه‌ای، یکی از موضوعات گفت‌وگوی زنگنه با نواک خواهد بود.

 روسیه از ماه ژوئن به این‌سو همکاری سازنده‌ای در جهت افزایش تولید با عربستان داشته اما در رابطه با کاهش تولید، موضع مشخصی اتخاذ نکرده است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده نفت خام در روسیه خصوصی هستند و تمایلی به پیروی از طرح کاهش تولید ندارند. آنها در ماه‌های گذشته سطح تولید روزانه نفت خام روسیه را به ۴/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسانده‌اند که بیشترین سطح از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. این عدم تمایل در حالی است که جمعه گذشته، نفت خام برنت به کمتر از ۶۰ دلار بر بشکه رسید که فاصله‌ای ۱۶ دلاری با اوج قیمتش در اوایل ماه اکتبر دارد.