وی با تاکید بر اینکه باید هوشیار باشیم و با تمام توان و قدرت ایستادگی کنیم، یادآور شد: جای هیچ‎گونه کوتاهی نیست، زیرا اگر یک لحظه کوتاهی کنیم، تمام زحمات و خون‎هایی که برای اسلام و انقلاب به زمین ریخته شده هدر خواهد رفت. زنگنه بیشترین مسوولیت را متوجه نیروهای انقلابی دانست و گفت: ما به‌عنوان نیروهای انقلاب و کارمندان دولت، وظیفه قانونی و شرعی داریم که فشار معاش را بر مردم کم کنیم؛ این مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهیم و دولت در این زمینه همه تلاش خود را به کار بسته است.

به گفته وی، اکنون بیشترین فشاری که بر کشور وارد می‎شود، در این زمینه است که نتوانیم نفت، گاز، فرآورده‎های نفتی و محصولات پتروشیمی را صادر کنیم، زیرا می‎دانند از طرفی تولیدات ما بیش از نیاز داخلی است و برای درآمدزایی باید نسبت به صادرات اقدام کنیم و از طرف دیگر برای تامین برخی نیازها به ارز نیاز داریم. زنگنه با بیان اینکه امروز، بخش نفت، گاز و پتروشیمی در خط مقدم جنگ سرد است، ادامه داد: در جنگ هر روز شهید و مجروح می‎آید؛ عواطف و احساسات و روحیه وطن‎خواهی و دینداری تحریک می‎شود، اما در جنگ سرد این‌طور نیست. صدای شلیک و بمبی نمی‎آید، اما بدتر از آن به کشور فشار وارد می‎کنند.زنگنه از شرایط فعلی به‌عنوان سنگین‎ترین محاصره اقتصادی علیه ایران نام برد و افزود: امروز جمعی از همکاران شما بدون سروصدا تمام تلاش خود را به کار بسته‎اند تا تولید و صادرات نفت، گاز، فرآورده‎های نفتی و محصولات پتروشیمی را زنده نگه دارند. باید بدون سروصدا کار کنیم، زیرا بارها گفته‎ام هر اطلاعاتی در این زمینه بدهیم به دشمن کمک کرده‎ایم و آنها متوجه می‎شوند که چه در سر داریم؛ همانگونه که هیچ فرمانده‎ای در جنگ، زمان و مسیر و ساعت حمله را اعلام نمی‎کرد.

وزیر نفت در ادامه، به رویکردهای اولویت‎دار دولت در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: زمانی که صادرات کم می‎شود، درآمد هم کاهش می‎یابد و به دنبال آن، عرضه کالا محدود می‎شود. بنابراین رویکرد مهم دولت، تامین نیازهای اصلی مردم در حوزه‎های مربوط به خورد و خوراک و دارو و تجهیزات پزشکی است؛ همچنین مواد مورد نیاز کارخانه‎های اصلی باید تامین شود تا این کارخانه‎ها به فعالیت‌شان ادامه دهند.زنگنه تاکید کرد: فراموش نکنیم که جنگ است. جنگ کشته و زخمی دارد؛ جنگ مشکلات دارد؛ باید تحمل داشت و صبر پیشه کرد. الان بیش از هر زمان دیگری، همکارانم را به شکیبایی توصیه می‎کنم. باید مردم را نیز به صبر و پایداری و مقاومت توصیه کنیم.زنگنه به این واقعیت هم اشاره کرد که در شرایط فعلی، همان‌طور که همیشه در طول تاریخ بوده است، برخی در تلاشند از این وضعیت برای ثروت‎اندوزی خود استفاده کنند و سعی می‎کنند ببرند و بخورند و بار خودشان را ببندند. بخشی از این‎ها را می‎توان با نظارت‎های رسمی کنترل کرد که دولت هم انجام می‎دهد. وزیر نفت در ادامه افزود: همان‌طور که قبلا هم بارها تاکید کرده‎ام، در مقابل فساد که مانند خوره و موریانه برای بدنه جامعه است، نباید کوتاه آمد؛ حال این فساد از جانب هر که می‎خواهد باشد. نمی‎گویم اگر از فسادی خبردار شدید به من بگویید؛ می‎گویم آن را فریاد بزنید. باید با فاسد برخورد کرد و این حساسیت در شرایط فعلی که مردم گرفتار حداقل‎های زندگی هستند باید دوچندان باشد. وی تاکید کرد: اینکه یک عده دنبال پر کردن جیب خودشان هستند، نه شرعی است و نه انقلابی.زنگنه در صحبت‎های خود، بر لزوم جوان‌گرایی در صنعت نفت و توجه بیشتر به حضور بانوان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تحول عظیمی در حوزه زنان ایجاد شده است، اما هنوز شاهدیم که در برخی سازمان‎ها هیچ مدیر زنی وجود ندارد. به‌طور مثال در شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، یک مدیر خانم هم نداریم. باید به این فرآیند کمک کنیم،‌ زیرا حضور بانوان به مبارزه بیشتر با فساد هم کمک می‎کند.