به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی در دیدار با مدیران ستادی و مدیران عامل شرکت‌های تابع شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج‌فارس) افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گذشته به عنوان توسعه‌دهنده صنعت پتروشیمی شناخته شده بود، اما امروز این شرکت با واگذاری و خصوصی‌سازی شرکت‌ها، وظیفه حاکمیتی، سیاست‌گذاری و هدایت صنعت را به‌عهده دارد.

وی با تاکید بر این‌که توسعه آینده صنعت پتروشیمی یکی از دغدغه‌های اصلی است که باید با ایجاد نقشه توسعه پتروشیمی روی آن متمرکز شد، اظهار کرد: توسعه صنعت، نیازمند ترسیم و تدوین برنامه کلان است. با نگاهی به توسعه جهانی صنعت پتروشیمی می‌توان دریافت که نسبت توسعه پتروشیمی ایران در مقایسه با توسعه این صنعت در جهان قابل تامل است. محمدی با اشاره به روند توسعه جهانی پتروشیمی افزود: اگر ارزش کل تولید محصولات پتروشیمی جهان ۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد دلار و ارزش کل محصولات پتروشیمی کشور ۲۲ میلیارد دلار باشد، نسبت صنعت پتروشیمی ایران در مقایسه با جهان و سهم در بازار جهانی ۶/ ۰ درصد خواهد بود و این نشان‌دهنده راه طولانی پیش‌ روی صنعت پتروشیمی کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره توسعه صنعت پتروشیمی کشور گفت: این صنعت در بنگاه‌داری و توسعه عمودی متمرکز شده است. به این معنا که بیشتر به‌دنبال رونق دادن به سیستم کسب‌وکار هستیم، اما آنچه به‌نظر می‌رسد باید در تفکر نوین توسعه پتروشیمی به آن توجه داشت، توسعه افقی مبتنی‌بر تولید محصولات راهبردی و کاهش خیره‌کننده واردات است. محمدی با اشاره به توسعه بازار چین در بخش پتروشیمی افزود: ما نباید بر بازارهایی متمرکز باشیم که در کوتاه مدت جذاب هستند. سهم چین از ارزش کل تولید ۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد دلار محصول پتروشیمی در جهان، حدود یک هزار و ۳۳۰ میلیارد دلار است، یعنی ۴۰ درصد از کل تولید محصولات پتروشیمی جهان به چین اختصاص دارد. در این میان سهم اتحادیه اروپا و آمریکا با هزار میلیارد دلار، ۳۰ درصد از بازار جهانی است. معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: باید به سمت توسعه پایدار به معنای واقعی و به دور از شعار دادن تغییر مسیر بدهیم. توسعه صنعت در آینده دغدغه اصلی ماست و باید برای ۲۰ سال آینده برنامه کلان تنظیم کنیم.