رد ادعای دادستان شیلی

ایران در ماه ژوئن سال جاری برای اولین بار در۱۶ سال اخیر یک محموله نفتی به مقصد شیلی بارگیری کرد. آنطور که بلومبرگ گزارش داده بود، این محموله حدود ۱۲ ماه جولای باید در مقصد خود، پالایشگاهی با عنوان اینپ(ENAP) در منطقه بیوبیودرشیلی، تخلیه می‌شده است. این محموله حاوی یک میلیون بشکه نفت‌خام ایران بوده و بسیاری آن را در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا و متنوع‌سازی خریداران نفت ایران در دوران تحریم عنوان می‌کنند.

حال دادستان شیلی ادعاهایی را علیه این محموله مطرح کرده است. آنطور که اخبار نشان می‌دهد در ماه آگوست بعد از به مشام رسیدن بوی یک نوع گاز، ۵۰۸ نفر در ایالت بیوبیو مسموم شده‌اند. به گزارش رویترز، دادستانی شیلی این گمانه را مطرح کرده که ضمن تخلیه نفت ارسالی ایران در مخازن پالایشگاه اینپ این گاز منتشر شده و موجب مسمویت این تعداد از ساکنان منطقه شده است.

اما شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در روزهای اخیر با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را تکذیب و اعلام کرده است: نفت ایران به مقصد مشتریان مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر می‌شود و سابقه این صادرات برای همه کشورها مشخص و قابل استناد است، همچنین لازم است ذکر شود ایران سالانه حدود یک میلیارد بشکه نفت به کشورهای مختلف صادر می‌کند و تا‌کنون موردی مشابه آنچه که در شیلی ادعا شده از سوی هیچ کشوری مطرح نشده است.

بر‌اساس این بیانیه، «هرسال بازرسان از سازمان‌های استاندارد جهانی برای نظارت بر فرایند آزمایش، بارگیری و صادرات نفت ایران در کشور حضور می‌یابند، به‌دقت همه مسائل را مدنظر قرار می‌دهند و اقدام به صدور گواهینامه‌های لازم برای صادرات نفت می‌کنند.» شرکت ملی نفت ایران همچنین تاکید کرده است که «پایانه‎های صادراتی ایران دارای به‌روزترین آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های بررسی و اندازه‌گیری کیفیت و میزان نفت هستند و نفت صادراتی همواره در ساعت‌های مختلف روز مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرآیند بارگیری نفت به‌صورت کامل از سوی دو طرف (فروشنده و خریدار) رصد می‌شود و کارشناسان طرفین در کنار کارشناس نفتکش استیجاری همه موارد را به‌دقت مورد بررسی قرار می‌دهند تا میزان و کیفیت نفت بر اساس مذاکرات و توافق انجام‌شده صورت گیرد و در صورت مغایرت، عملیات بارگیری انجام نمی‌شود.»

آنطور که در بیانیه شرکت ملی نفت ایران آمده است، «شرکت پالایشگر اینپ شیلی نیز در بیانیه‎ای ادعای دادستانی این کشور را رد کرده است و به موارد ذکرشده اشاره دارد. البته هنوز دادستانی شیلی اتهامی علیه ایران مطرح نکرده و صرفا در حال بررسی احتمالات است.» شرکت ملی نفت ایران تاکید می‌کند که «پیش‌تر یعنی در ماه آگوست پالایشگاه اینپ شیلی به دلیل نشت گاز در زمان تخلیه محموله از سوی دادستانی محکوم و کلیه فعالیت‌های این پالایشگاه به‌طور کامل متوقف شده بود.» از این رو به نظر می‌رسد در حال حاضر دادستانی شیلی این ادعا را که گاز حین تخلیه محموله نفت ایران منتشر شده، مطرح کرده است. برخی این ادعای جدید را در راستای تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران می‌دانند. شرکت ملی نفت ایران در بخش دیگری از بیانیه خود انتشار این خبر از سوی رویترز را در راستای سیاست‌های این خبرگزاری علیه ایران دانسته است. آنطور که در این بیانیه ذکر شده است، «از زمان مطرح شدن موضوع تحریم نفتی ایران، رویترز گزارش‌هایی را به‌منظور ایجاد تنش در بازار نفت دنیا علیه ایران منتشر کرده است. این خبرگزاری پیش از این، هفته گذشته اقدام به انتشار خبر خروج شرکت روس‌نفت روسیه از ایران کرده بود و مدعی شد که این شرکت قراردادهای خود با ایران را ترک کرده است؛ این در حالی بود که بر اساس توضیح شرکت ملی نفت ایران، هیچ قراردادی بین ایران و شرکت روسی منعقد نشده بود.»