یک پالایشگاه چینی اعلام کرد ما سهمیه خرید نفتمان از عربستان را به‌طور کامل دریافت کردیم. در این باره یک معامله‌گر مقیم سنگاپور نیز اظهار کرد: آرامکوی سعودی به تعهدات عرضه خود در ژانویه به‌طور کامل عمل کرد. با وجود توافق کاهش تولید اوپک، حواس آرامکو کاملا به مشتریانش در آسیاست اما آمریکا هم اکنون یک صادرکننده بزرگ است و نفتش به آسیا عرضه می‌شود. برخی از مشتریان حتی نفت بیشتری از حجم قرارداد ماهانه‌ای که داشتند، دریافت کردند. کاهش قیمت فروش ژانویه از سوی آرامکو، پالایشگاه‌ها را به خرید حجم بیشتری نفت از این شرکت تشویق کرد.

این اقدام در واقع تلاش عربستان سعودی برای دفاع از سهم بازار خود در برابر رقیبان دیگر به خصوص آمریکاست. یک پالایشگر در شمال آسیا به پلاتس گفت: فکر نمی‌کنم نفت دیگری دریافت کنیم. قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی در ماه جاری بسیار جذاب بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیرا اعلام کرد تولید نفت آمریکا در پایان نوامبر، برمبنای سالانه ۲ میلیون بشکه در روز بالاتر بود و به ۷/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. حدود ۱/ ۱ میلیون بشکه در روز از نفت آمریکا در نوامبر روانه آسیا شد که بالاتر از ۶۲۷ هزار بشکه در روز در نوامبر سال ۲۰۱۷ بود.

به‌عنوان نمونه صادرات نفت آمریکا به کره جنوبی در ماه‌های اخیرا به‌طور مرتب رشد کرده و جای نفت ایران را که هدف تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته، پر کرده است. طبق آمار شرکت ملی نفت کره، کره جنوبی ۸/ ۸ میلیون بشکه نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت میدلند و ایگل فورد و میعانات را در اکتبر دریافت کرد که بزرگ‌ترین رکورد ماهانه خرید این کشور از آمریکا بود. کاهش اختلاف قیمت میان نفت اروپا، خاورمیانه و آمریکا در ماه‌های اخیر نیز رقابت‌پذیری گریدهای ترش خاورمیانه در بازار جهانی را کمتر کرده است.