محمد رضا مهران جلیل، کارشناس بازار روغن موتور و روانکارها در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: با این حال، شاهد قیمت‌های افسار گسیخته روغن‌های تولید داخل هستیم که علت آن خرید روغن موتور و احتکار توسط دلالان است.وی افزود: با وجود افزایش تولید و فروش به بازار توسط ۴ شرکت اصلی تولید‌کننده روغن موتور در کشور، ولی قیمت‌ها در بازار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر و بعضا در سایت‌های اینترنتی فروش آنلاین تا حدود ۵۰ درصد گران‌تر فروخته می‌شود. ریشه گرانفروشی را باید در وجود شبکه توزیع ناکارآمد و نامناسب و عدم نظارت بر قیمت‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی جست‌وجو کرد.

مهران جلیل در ادامه گفت: گرانی قیمت روغن موتور در بازار هم به ضرر مصرف‌کنندگان و هم به ضرر شرکت‌های تولیدکننده خواهد شد. زیرا وقتی این کالاها به قیمت گران در بازار عرضه می‌شود مصرف‌کننده از خرید آن صرف نظر می‌کند و سراغ روغن‌های خارجی می‌رود که قسمت عمده آنها تقلبی است.

این کارشناس بازار روغن موتور و روانکارها گفت: خوراک اصلی پالایشگاه‌های تولید روغن موتور که همان روغن پایه (لوب کات) بوده توسط دولت تامین می‌شود و در بورس کالا به فروش می‌رسد. نرخ فروش آن به‌صورت ماهانه بر مبنای فوب خلیج فارس توسط دولت اعلام می‌شود. امسال در دو مقطع شوک به بازار وارد شد که قرار شد روغن پایه بر مبنای ارز نیما به فروش برسدکه تولید‌کنندگان روغن مجبور شدند در آن مقطع تولید و فروش روغن خود را متوقف کنند. ولی ظرف ۲۴ ساعت دولت اعلام کرد که با همان نرخ قبلی ماده اولیه را عرضه خواهد کرد. هم‌اکنون نیز این ماده بر مبنای ارز پایه ۴۲۰۰ تومانی به‌فروش می‌رسد.

مهران جلیل گفت: بر اساس تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۷در بازار روغن موتور کشور، حدود ۱۵۲ برند روغن در کشور وجود داشت که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این تعداد روغن موتور خارجی در کشور وجود ندارد بلکه تعداد بسیاری از آنها به اسم خارجی، تحت پوشش شرکت‌ها و نشان‌های ساختگی و بدون استانداردهای معمول تولید می‌شوند. این روغن‌ها علاوه بر کیفیت پایین نسبت به روغن‌های تولید داخلی، دارای قیمت ۳ تا ۴ برابر محصولات داخلی هستند که این موضوع آسیب زیادی به سرمایه‌های ملی وارد می‌کند.

این کارشناس بازار روغن موتور در ادامه گفت: در زمینه روغن موتور در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و حدود ۸۵تا ۹۰ درصد نیاز کشور در این زمینه در داخل توسط ۴ شرکت تولید‌کننده تامین می‌شود. به گونه‌ای که طیف وسیعی از روغن‌های موتور و دنده که مورد مصرف خودروهاست در کشور تولید می‌شود و روغن مورد نیاز مدرن ترین تا قدیمی‌ترین خودروهایی که در کشور موجود است توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.