دن برویت، معاون وزیر انرژی آمریکا به رویترز گفت که آمریکا سرگرم مذاکره با دوحه درخصوص تامین LNG اروپاست و مایل است آلمان و سایر کشورهای اروپایی به جای روسیه، از آمریکا و قطر گاز وارد کنند. آمریکا به شرکت‌های آلمانی درخصوص احتمال تحریم شدن بر سر خط لوله «نورد استریم‌۲» که در دست ساخت است و ظرفیت صادرات روسیه به آلمان را از طریق دریای بالتیک دو برابر خواهد کرد، هشدار داده است. آلمان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده انرژی اروپاست.

معاون وزیر انرژی آمریکا در دوحه به رویترز گفت: درباره این موضوع با سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر که مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم نیز است، صحبت کرده است. وی در این مصاحبه اظهار کرد: ما با کعبی درباره بازارهای دیگر به خصوص اروپا و تامین گاز طبیعی اروپا از سوی قطر صحبت کردیم. آنها به این موضوع بسیار علاقه‌مندند و این مذاکرات، به رایزنی‌ها با دیگران درباره «نورد استریم‌۲» مربوط است.

این مقام آمریکایی گفت: خط لوله «نورد استریم‌۲» وابستگی آلمان و اروپا به گاز روسیه را افزایش خواهد داد اما اخیرا آلمان تصمیم گرفته است به تامین تاسیسات واردات LNG کمک کند. وزیر انرژی قطر ماه گذشته به رویترز گفته بود شرکت قطر پترولیوم درصدد سرمایه‌گذاری حداقل ۲۰ میلیارد دلاری در آمریکا ظرف چند سال آینده است و انتظار می‌رود تصمیم نهایی خود درخصوص پایانه LNG گلدن پاس تگزاس را به‌زودی اتخاذ کند. شرکت قطر پترولیوم سهم عمده‌ای در این پایانه دارد در حالی که شرکت‌های اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس نیز سهم کوچک‌تری دارند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا آلمان را متهم کرده به دلیل وابستگی انرژی خود، اسیر روسیه است و از این کشور خواسته است کار روی خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری «نورد استریم‌۲» را متوقف کند. قطر در سپتامبر اعلام کرد ۱۰ میلیارد یورو (۶/ ۱۱میلیارد دلار) برای تحکیم روابط خود با آلمان در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری خواهد کرد که احتمالا شامل ساخت یک پایانه LNG خواهد بود.