اجلاس داووس در سال جاری محل مذاکرات و اظهارنظرهای فراوانی پیرامون صنعت و بازار نفت شد. گفت‌وگوی میان تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا و دبیرکل اوپک نیز از جمله اتفاقاتی بود که در حاشیه این اجلاس رقم خورد. به گزارش رویترز، تولیدکنندگان نفت آمریکایی، در دیدار با بارکیندو تلاش کردند نگرانی‌های اوپک در رابطه با کم شدن سهم بازار آنها را به واسطه رشد تولیدات شیل کم کنند. به گفته آنها، سرمایه‌گذاران نفتی در آمریکا بیش از این به دنبال رشد تولید نیستند و در عوض به دنبال پرداخت‌های بالاتر هستند. جدیدترین پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز حاکی از آن است که روند رشد تولید نفت شیل آمریکا در ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل، آهسته‌تر خواهد بود.

 طبق گزارش IEA تولید نفت و میعانات آمریکا در سال گذشته میلادی تقریبا ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز رشد کرده که بزرگ‌ترین رشد سالانه در تاریخ این کشور بوده است. پیش‌بینی می‌شود این روند در سال جاری رشد آهسته‌تری داشته باشد و به بیش از ۱/ ۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و کمتر از ۸/ ۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ برسد.

 رشد شتابان نفت شیل آمریکا باعث شد تا این کشور، رتبه نخست تولید روزانه نفت را از آن خود کند و روسیه و عربستان سعودی را در جایگا‌‌ه‌های بعدی قرار دهد. بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سمت اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید روزانه نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه، به ۹/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. افزایش عرضه چشمگیر تولیدات نفت شیل، یکی از عواملی بود که باعث شد کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به رهبری روسیه، از سال ۲۰۱۷ به این سو سیاست کاهش تولید را در پیش گیرند تا به واسطه آن از مازاد ذخایر نفت خام که به قیمت نفت فشار شدیدی وارد کرده بود بکاهند. این اقدام آنها در بهبود شرایط بازار نفت و تقویت قیمت‌ها موثر بود اما همین اتفاق نیز به نفع تولیدکنندگان نفت شیل تمام می‌شد، زیرا در شرایطی که سایر تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک تلاش داشتند برای حفظ قیمت‌ها تولیداتشان را کاهش دهند، تولیدکنندگان شیل آمریکا از رشد قیمت‌ها در بازار نفت نهایت استفاده را برای افزایش تولید بردند و به خوبی نیز به این هدف دست یافتند در حالی‌که عموما پیش‌بینی‌های اوپک یا حتی پیش‌بینی‌های دولتی آمریکا، رشد تولید شیل را دست‌کم می‌گرفتند. در چنین شرایطی مدیران شرکت‌های Occidental Petroleum و Hess Corp در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرده‌اند که رشد تولید نفت شیل آمریکا کاهش خواهد یافت. به گزارش رویترز، این نشست به لحاظ حضور تولیدکنندگان نفت آمریکایی و نماینده اوپک در کنار یکدیگر، اتفاقی نادر بوده است.

 ویلی هلوب، مدیر اجرایی Occidental Petroleum در این پنل مشترک گفت: اعتقاد دارم که این‌بار پول زیادی به سمت حوزه نفتی پرمیان (یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های نفت شیل در آمریکا) حرکت نخواهد کرد. اعتقاد من این است که سرمایه‌گذاران به دنبال بازپرداخت‌هایی هستند که پیش از این اتفاق نیفتاده است.

 بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت هس کراپ هم با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدات شیل چیزی حدود ۶ درصد از تولید جهانی نفت را شامل می‌شود، گفت: ممکن است این میزان تا اواسط این دهه به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، اما بعد از آن رشدی در کار نخواهد بود. جان هس در ادامه تاکید کرد «شیل عربستان سعودی بعدی نخواهد بود اما یک چرخه کوتاه‌مدت بسیار اثرگذار است.»

 محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک نیز در این پنل مشترک اعلام کرد اوپک قصد دارد عرضه و تقاضای نفت خام را به تعادل برساند. او همچنین تاکید کرد این سیاست اوپک، صنعت نفت ایالات متحده آمریکا را از قیمت‌های نفت بسیار پایین نجات داد. او در ادامه افزود اوپک به دنبال این است که به‌طور منظم، مذاکراتی با تولیدکنندگان نفت آمریکا داشته باشد تا درک بهتری از صنعت نفت آنها داشته باشد هرچند اگر آنها نتوانند در توافق کاهش تولید همکاری کنند.