کاراکاس که دارو و سایر کالاهای دیگر را از هند خریداری می‌کند به‌دنبال شیوه‌های پرداخت دیگری برای حفظ صادرات خود به مقاصد دیگر به‌جز آمریکا است. مشتریان نفتی ونزوئلا به‌دلیل تحریم‌ها خریدشان را متوقف کرده‌اند. مانوئل کِوِدو، وزیر نفت ونزوئلا اظهار کرد: مایل است فروش نفت به هند که سال گذشته بیش از ۳۴۰ هزار بشکه در روز بود، دو برابر شود. کِوِدو پس از دیدار با پالایشگرهای هندی در دهلی نو، با بیان اینکه روابط با هند ادامه خواهد یافت و تجارت ادامه پیدا می‌کند، افزود: ونزوئلا خواهان گسترش تجارت خدمات و فناوری با هند است. هند نیز مایل است خرید نفت از ونزوئلا را افزایش دهد.

دولت آمریکا ۲۸ ژانویه تحریم‌ها علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا را تشدید کرد و انتقال پول فروش نفت به حساب این شرکت را تا زمان تشکیل دولت جدید در ونزوئلا ممنوع کرد. شرکت‌های ریلاینس اینداستریز و نایارا انرژی که روس‌نفت روسیه در آن سهم دارد خریدار نفت ونزوئلا هستند. ریلاینس یکی از بزرگ‌ترین خریداران نقدی نفت PDVSA و یکی از تامین‌کنندگان اصلی سوخت برای ونزوئلا از طریق زیرمجموعه آمریکایی خود است.طبق آمار رهگیری نفتکش‌ها، ریلاینس اینداستریز و نایارا انرژی سال میلادی گذشته مجموعا ۳۴۴ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز نفت ونزوئلا را وارد کردند که ۱۳ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهش داشت. اما هند سال گذشته دومین مقصد بزرگ صادرات نفت ونزوئلا ماند. توافق‌های تهاتری به هند کمک خواهد کرد تجارتش با ونزوئلا را متوازن کند. در سال‌مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ ارزش واردات هند از ونزوئلا ۸۷/ ۵ میلیون دلار بود در‌حالی‌که ۳/ ۷۹ میلیون دلار صادرات داشت.

وزیر نفت ونزوئلا اظهار کرد: تولید نفت این کشور اکنون ۵۷/ ۱ میلیون بشکه در روز است، اما منابع ثانویه تولید این کشور را حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرده‌اند. کِوِدو که امسال ریاست چرخشی اوپک را برعهده دارد، گفت: مهم است که به خواسته کشورهای مصرف‌کننده نفت توجه کنیم؛ زیرا اوپک و سایر تولیدکنندگان به‌دنبال متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار هستند. وی گفت: تحریم‌های آمریکا به قیمت از دست رفتن ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای ونزوئلا خواهد بود. خوآن گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا و برخی از متحدانش به‌دنبال دست‌اندازی به درآمدهای شرکت سیتگو پترولیوم - زیرمجموعه شرکت PDVSA در آمریکا - هستند.

  جواب منفی اوپک به درخواست حمایت ونزوئلا

در این میان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به تأثیر منفی تحریم‌ها روی قیمت نفت و ریسک‌های احتمالی برای سایر اعضای اوپک، خواستار حمایت این گروه در برابر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت این کشور شده است.یک منبع آگاه به رویترز گفت: اوپک که ونزوئلا یکی از اعضای موسس آن است، حاضر نشده است هیچ بیانیه رسمی منتشر کند. اوپک می‌گوید این گروه نگران سیاست نفتی است نه مسائل سیاسی. درخواست حمایت مادورو از اوپک، در نامه‌ای به محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک فرستاده شده که تاریخ آن ۲۹ ژانویه - یک روز پس از اعلام تحریم‌های آمریکا علیه شرکت PDVSA - است.