رتبه نخست ذخایر نفت دنیا  از آن ایران خواهد شد؟

آخرین چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در ماه دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده حاکی از آن است که طی ۲۳ سال آینده آمریکا، روسیه، چین و ایران، چهار عرضه‌کننده اصلی گاز خواهند بود. این گزارش در حالی منتشر شده که جایگاه دوم دارا بودن ذخایر گازی در جهان برای ایران به اثبات رسیده است.

در این راستا، چندی پیش سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در یک نشست خبری اعلام کرد حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن کشف ‌شده توسعه پیدا نکرده در ایران وجود دارد. به عبارت دیگر اکتشاف در ایران از توسعه و تولید جلوتر است. آمارها حاکی است که از مجموع ۲۵۰ ذخیره نفتی ۱۲۰ و از مجموع ۱۳۰ ذخیره گازی ۱۰۰ ذخیره توسعه پیدا نکردند.

این ذخایر توسعه‌نیافته در کنار برخی مناطق کشف نشده قرار گرفته و باعث شده است برخی رتبه نخست ذخایر نفتی را برای ایران پیش‌بینی کنند. به گفته کارشناسان، اگر کشفیات جدید در لایه‌های ماسه‌ای برای نفت و گاز و هیدرات‌های گازی را به آن اضافه کنیم، شاید در ذخایر نفتی هم در جایگاه نخست قرار بگیریم.

در این راستا، هندی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره احتمال اینکه ایران از نظر ذخایر نفتی در رتبه نخست دنیا قرار بگیرد، توضیح داد: تا چاه در منطقه حفاری نشود، هیچ چیز مشخص نخواهد شد. باید چاه حفاری شود که بتوان در این باره نظر قطعی داد. وی درباره اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه هم گفت که هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ زیرا سرمایه کافی نداریم.