بهای نفت برنت روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۶۱ سنت کاهش یافت و به زیر ۷۱ دلار بر بشکه رسید، نفت خام آمریکا نیز با کاهش ۶۲ سنتی قیمت حدود ۲/ ۶۳ دلار بر بشکه معامله شد. این کاهش قیمت به دنبال افزایش تعداد دکل‌ها در میادین نفتی آمریکا رخ داد؛ آن‌طور که آمار بیکر هیوز نشان می‌دهد، تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا هفته گذشته دو مورد افزایش یافته است. این افزایش هرچند اندک محسوب می‌شود، اما به دنبال افزایش ۱۵ دکل در هفته پیش از آن رخ داده و نگرانی‌هایی را از رشد عرضه نفت آمریکا به همراه داشته است. تحلیلگران بر این باورند که این آمار نشان از افزایش فعالیت‌ها در میادین نفتی آمریکا دارد. در عین حال آنها بر این باورند که نگرانی‌ها و اظهارات وزرای نفت اوپک نشان می‌دهد که نمی‌توان انتظار تغییری در استراتژی این سازمان و افزایش تولید نفت آن در نشست پیش رو داشت. اوپک و متحدانش در ماه ژوئن با یکدیگر دیدار و درخصوص توافق نفتی که از ابتدای سال جاری میلادی به اجرا درآورده‌اند، تصمیم‎گیری خواهند کرد.

نفت ۷۰ دلاری تقاضا را کاهش می‎دهد

با وجود اینکه به نظر می‎رسد در حال حاضر همه توجه‎ها در بازار نفت به سمت عرضه دوخته شده، اما فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی نگرانی‌هایی را نسبت به سمت تقاضای بازار مطرح کرده است. بیرول بر این باور است که قیمت‌های بیش از ۷۰ دلاری نفت در حال کاهش تقاضای این کالا است. به گفته او رشدهای اخیر قیمت نفت بر تقاضای نفت فشار می‌آورد و به خصوص در کشورهایی چون چین، آمریکا و هند که بیشترین تقاضای نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، شاهد این تاثیر خواهیم بود. بنابراین رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هشدار می‌دهد که ممکن است رشد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی کمتر از برآوردهای انجام‌شده باشد و از احتمال تصحیح پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از رشد تقاضا در گزارش‌های ماه‌های آتی این سازمان خبر می‌دهد.آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود از بازار نفت که هفته گذشته منتشر شد، رشد تقاضای نفت در سال جاری را ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرد که نسبت به رشد تقاضا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر است. هرچند این مقدار نسبت به برآوردهای قبلی این سازمان تغییری نکرده، اما باید توجه داشت که قیمت نفت در حال حاضر نسبت به اواخر دسامبر حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که در عمل رشد قیمت‌ها به کاهش رشد تقاضا برای نفت منجر شده باشد. توافق نفتی اوپک و غیراوپک در کنار تحریم‌های نفتی آمریکا علیه دو کشور ایران و ونزوئلا مهم‌ترین عامل رشد قیمت نفت محسوب می‌شود.

بیرول بر این باور است که رشد قیمت نفت به خصوص بر تقاضای کشورهای آسیایی از جمله هند اثرگذار خواهد بود. هند تقریبا ۸۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند و افزایش قیمت این کالا می‌تواند به افزایش تورم و مشکلات مالی در این کشور منجر شود.بیرول همچنین نسبت به احتمال کاهش رشد تقاضا در آمریکا در سال جاری هشدار می‌دهد. او بر این باور است که خطرکاهش تقاضای نفت تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها، در شرایط کنونی که نشانه‌های فراوانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی در دست است بیشتر از هر زمان دیگری است. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی کاهش رشد اقتصاد جهانی را تحت تاثیر ضعف اقتصادی چین می‌داند؛ برخی مولفه‌های اقتصادی در این کشور در حال حاضر در بدترین شرایط خود طی ۳۰ سال گذشته قرار دارند. چین در ۲۰ سال گذشته حدود نیمی از رشد تقاضای نفت را به خود اختصاص داده است بنابراین شرایط اقتصادی این کشور تاثیر بزرگی بر تقاضای نفت و قیمت این کالا دارد.  آژانس بین‌المللی انرژی تنها سازمانی نیست که نسبت به کاهش رشد تقاضا ابراز نگرانی کرده است. اوپک به‌عنوان سازمانی متشکل از کشورهای صادرکننده نفت نیز در آخرین گزارش ماهانه خود که هفته گذشته منتشر شد، نسبت به کاهش رشد تقاضا هشدار داد. در گزارش دبیرخانه اوپک رشد تقاضا برای نفت ۳۰ هزار بشکه نسبت به گزارش‌های قبلی کاهش یافته و به ۲۱/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

نگرانی از سمت عرضه نفت

سمت تقاضا تنها نگرانی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی نیست. او نگرانی‌های بسیاری نیز از سمت عرضه بازار نفت دارد. به گفته فاتح بیرول، ریسک‌های سمت عرضه که تماما از عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیک در کشورهایی چون ایران، ونزوئلا، لیبی و نیجریه ناشی می‌شود، او را به شدت عصبی و نگران می‌کند. به باور رئیس آژانس بین‌المللی انرژی این کشورها با ریسک‌هایی مواجهند که در صورت وقوع می‎تواند قیمت نفت را به سطوح بالاتری برساند.تولید نفت در ونزوئلا که سال‌ها با بحران مواجه بوده با سرعت بیشتری در حال کاهش است. تولید این کشور در ماه گذشته به حدود ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به سطح تولید قبلی این کشور افت شدیدی را نشان می‌دهد. افت تولید در ونزوئلا در ماه‌ گذشته تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و قطع برق به‌دلیل شرایط نامساعد اقتصادی رخ داده است. ایران نیز که تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار دارد، افت تولید مداومی را در حدود یک سال گذشته تجربه کرده است و از سویی احتمال می‎رود در ماه مارس با تشدید تحریم‌ها مواجه شود و عرضه نفتش کاهش بیشتری بیابد. لیبی نیز به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت آفریقا در حال حاضر با دور جدیدی از افزایش تنش‌های داخلی مواجه است و این موضوع می‌تواند به افت تولید مجدد نفت این کشور منجر شود. نگرانی‌هایی نیز درخصوص نیجریه و انتقال صلح آمیز قدرت در این کشور که به تازگی رئیس‌جمهور آن کنار گذاشته شده است، وجود دارد.