بر‌اساس این گزارش، هر بشکه نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) ۶۴ سنت افت قیمت داشت و به ۲۱/ ۷۰ دلار رسید. نفت خام آمریکا نیز با ۷۸ سنت افت قیمت، ۱۶/ ۶۱ دلار بر بشکه را به ثبت رساند. پس از آغاز جنگ تجاری آمریکا با چین از مارس سال گذشته، این جنگ وارد دوره آتش‌بس شد و پس از آن نیز سلسله مذاکراتی میان دو قدرت اقتصادی آغاز شد تا این نابسامانی تجاری به بهترین شکل حل شود.

فعالان بازارهای جهانی اگرچه به روند مذاکرات خوش‌بین بودند اما دونالد ترامپ روز یکشنبه با یک توییت هم به خوش‌بینی فعالان بازار پایان داد و هم آینده مذاکرات تجاری را با تهدیدی جدی مواجه کرد. ترامپ روز یکشنبه در اکانت توییتر خود اعلام کرد که تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین به آمریکا را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. به نظر می‌رسد این توییت او به دلیل آنچه «کند بودن روند مذاکرات تجاری» و «تلاش چین برای بازنگری مجدد» نامیده می‌شود، منتشر شده است. این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا، غیرقابل پیش‌بینی بودن او را بیش از اندازه مورد تایید قرار داد زیرا تا پیش از انتشار این توییت، نظرات هر دو تیم مذاکره‌کننده از پیشرفت برای رسیدن به یک صلح تجاری حکایت داشت.

 با این حال شوک روز گذشته باعث شد تا چین اعلام کند مذاکرات را متوقف خواهد کرد. قرار بود این هفته یک هیات مذاکره‌کننده تجاری از پکن به واشنگتن بروند اما این سفر لغو شد. پکن در حالی این واکنش را نشان داده است که هنوز مشخص نیست در گام بعدی چه تصمیمی خواهد گرفت. باید دید آیا چین این حرکت ترامپ را با اقدام متقابل پاسخ خواهد داد و شرایط بازارهای جهانی را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد یا دستیابی به یک توافق در فضایی آرام‌تر را به منظور حفظ منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی ترجیح خواهد داد. کلاید راسل، تحلیلگر رویترز عقیده دارد با نگاهی به سناریوهای موجود به نظر می‌رسد بهترین اقدام در حال حاضر نادیده گرفتن ترامپ و ادامه تلاش برای رسیدن به یک توافق قابل قبول باشد.

 با این حال باید دید آیا ترامپ قصد داشته با استفاده از کارت مذاکرات تجاری، اقدامی در جهت کاهش قیمت نفت داشته باشد یا خیر. پس از لغو معافیت‌های نفتی برای خریداران نفت خام ایران، بازار با تهدید کمبود عرضه و رشد قیمت‌ها رو در رو بود. با وجود اعلام آمادگی عربستان سعودی و متحدانش برای افزایش تولید،‌ این تهدید برای بازار به‌طور کامل برطرف نشده است زیرا خطر اختلال عرضه از سمت ونزوئلا، لیبی و نیجریه همچنان جدی است. در چنین شرایطی باید دید هدف ترامپ از این اظهارنظر ناگهانی در رابطه با اعمال تعرفه‌های بیشتر روی کالاهای وارداتی چین واقعا به جنگ او با این غول اقتصادی بازمی‌گردد یا هدف در سایه او، فشار به قیمت نفت و حذف آسان‌تر نفت خام ایران از بازار نفت بوده است. جنگ تجاری چین و آمریکا از سال گذشته یکی از نگرانی‌های بزرگ فعالان بازار بوده است تا جایی که در آخرین ماه‌های ۲۰۱۸، در افت حدودا ۴۰ درصدی نفت نقشی مهم ایفا کرد. این خطر با شروع مذاکرات تجاری از سر بازارها برداشته شد اما حالا با جدی شدن دوباره این جنگ، رشد جهانی اقتصاد بار دیگر به خطر افتاده است. کم شدن تقاضا برای نفت و ریزش قیمت این کالای استراتژیک، یکی از قطعی‌ترین نتایج رکود جهانی اقتصاد است.