با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرچند از ابتدای سال تا کنون قیمت بنزین در این کشور با ثبت رقم ۲۷ درصدی رشد قابل توجهی یافته، اما همچنان نرخ‌ این سوخت از رکوردهای قیمتی که مردم آمریکا در سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند، فاصله زیادی دارد. این خبر خوبی برای مردم این کشور است که قصد رانندگی در تابستان امسال را دارند. اما به نظر می‌رسد رئیس‎جمهور کنونی آمریکا از این خبر بیش از دیگر مردم این کشور خوشحال شود چراکه نشان از کارنامه موفق او در کنترل قیمت بنزین دارد.

در واقع مردم آمریکا در حالی امسال راهی تعطیلات تابستانی شده‌اند که نرخ ملی خرده‌فروشی بنزین در این کشور ۸۵/ ۲ دلار بر هر گالن است. این رقم هرچند نسبت به ابتدای سال ۲۷ درصد افزایش یافته اما همچنان ۷ سنت نسبت به سال گذشته در همین زمان کمتر است. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بنزین در تعطیلات روز یادبود در سه سال گذشته یعنی زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بوده است ۷/ ۲ دلار در هر گالن به فروش رسیده است. این نرخ علاوه بر اینکه از متوسط قیمت بنزین در زمان دو رئیس‌جمهور پیش از ترامپ یعنی باراک اوباما و جرج دبلیو بوش پایین‌تر است، نوسان بسیار اندکی را نیز نشان می‌دهد. در ۸ سال دوران ریاست جمهوری اوباما در شروع تعطیلات تابستان نرخ بنزین بین ۲/ ۲ دلار تا ۵/ ۴ دلار در هرگالن نوسان داشته است. در دوره رئیس‌جمهور پیش از او یعنی بوش پسر نیز قیمت بنزین در این فصل سال بین ۲ تا ۵/ ۴ دلار بوده است.

قیمت بنزین برای روسای جمهور آمریکا بسیار مهم است چراکه می‌تواند به‌عنوان فاکتور بسیار مهمی در کارنامه آنها عمل کند و در تعیین سرنوشت سیاسی آنها نقش مهمی داشته باشد. به‌طور میانگین هر خانوار آمریکایی در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲ هزار دلار برای خرید بنزین هزینه کرده است. این مقدار ۴/ ۲ درصد از هزینه‌های کلی هر خانوار را تشکیل می‌دهد. اما در زمانی‌که قیمت نفت‌خام و به تبع آن بنزین در سطوح بالاتری قرار دارد، هزینه‌ای که خانوارها برای خرید بنزین می‌پردازند، بیشتر می‌شود. به‌طور مثال در سال ۲۰۱۵ زمانی که قیمت نفت بیش از ۱۰۰ دلار بر بشکه بود، هزینه بنزینی خانوارها نیز به بیش از ۳ هزار دلار در سال می‌رسید. افزایش هزینه‌ها می‌تواند در رای شهروندان آمریکایی در انتخابات این کشور موثر باشد. ترامپ سال بعد باید برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با دیگر کاندیداهای پست ریاست جمهوری به رقابت بپردازد.

با این حال روسای جمهور آمریکا هیچ قدرتی برای کنترل مستقیم قیمت بنزین ندارند؛ چراکه پالایشگاه‎ها در این کشور خصوصی و قیمت بنزین بر اساس مکانیزم بازار تعیین می‌شود. اما از سوی دیگر از آنجا که قیمت نفت‌خام تاثیر مستقیم بر نرخ بنزین دارد و روسای‌جمهور آمریکا ابزارهای سیاسی و ژئوپلیتیک برای کنترل قیمت نفت‌خام در دست دارند، تلاش می‌کنند که با کنترل قیمت نفت بر قیمت خرده‎‌فروشی بنزین اثرگذار باشند. این موضوع چرایی حساسیت دونالد ترامپ بر قیمت نفت و توییت‌های پیاپی او درخصوص بازار نفت و اوپک را ظرف بیش از یک سال گذشته توضیح می‌دهد. همچنین ترامپ بیش از هر یک از دیگر روسای جمهور قبلی آمریکا با اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت برای کنترل قیمت‌ها لابی کرده است. مذاکرات او با عربستان برای افزایش تولید و پر کردن جای خالی ایران در بازار نفت در همین راستا بوده است.

اما علاوه بر استفاده از ابزار سیاسی و ژئوپلیتیک، ترامپ برگ برنده دیگری نسبت به دیگر روسای جمهور این کشور برای کنترل بازار نفت در دست داشته است و این برگ برنده چیزی نیست جز نفت شیل. نگاهی به روند قیمت‌ بنزین در این کشور نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۲ که تولید نفت شیل در آمریکا خیز برداشته، قیمت بنزین نیز رو به کاهش گذاشته است. تولید این نوع نفت در سال‌های گذشته نیز افزایش قابل توجهی داشته است. تولید نفت آمریکا در حال حاضر به ۲/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ابتدای دوران رئیس‌جمهوری ترامپ ۳/ ۳ میلیون بشکه افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ تولید نفت این کشور حدود ۶ میلیون بشکه در روز بود و حتی در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش به مرز ۵ میلیون بشکه در روز نیز کاهش یافته بود.

  چرا قیمت بنزین افزایش یافت؟

بر‌اساس آمار منتشر شده از سوی سایت  GasBuddy متوسط قیمت بنزین در آمریکا از ابتدای سال تا ۴ مه روند افزایشی را طی کرده و ۶۷ سنت در هر گالن افزایش داشته است. با این حال از آن زمان قیمت بنزین در مسیر کاهشی قرار گرفت بنابراین در حال حاضر و در زمان شروع تعطیلات روز یادبود قیمت هر گالن ۷ سنت کمتر از سال گذشته بوده است.

افزایش ۶۷ سنتی قیمت بنزین در ۴ماه ابتدای سال و پیش از فرارسیدن فصل گرما دومین رکورد افزایش شدید قیمت این سوخت در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. رکورد اول در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد، در چهار ماه ابتدای این سال قیمت بنزین بیش از ۹۰ سنت در هر گالن افزایش یافت. افزایش قیمت بنزین امسال به دنبال افزایش بهای نفت‌خام رخ داده است، نفت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از قیمت بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت آمریکا را شامل می‌شود. بهای نفت از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا اوایل ماه جاری میلادی حدود ۴۰ درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده است. ترامپ  نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش قیمت‌ها در بازار نفت داشته است. آن‌طور که «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «نیروی مخرب در بازار نفت» نوشته بود، بخش مهمی از افزایش قیمت به دلیل نگرانی از سمت عرضه بعد از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و همچنین اعمال تحریم علیه صنعت نفت ونزوئلا بوده است، از این رو است که کارشناسان بازار نفت از ترامپ به‌عنوان نیروی مخرب در این بازار یاد می‌کنند. بخش دیگری از افزایش نرخ بنزین به اختلال در فعالیت پالایشگاه‎‌های داخلی آمریکا باز می‌گردد. آن‌طور که سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده است، تعدادی از پالایشگاه‌ها که در سواحل غربی آمریکا قرار دارند، به‌طور پیش‌بینی نشده از مدار تولید خارج شده بودند و این موضوع در افزایش قیمت‌ بنزین تا اوایل ماه مه موثر بود. بعد از اینکه این پالایشگاه‌ها وارد مدار شدند قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافتند.

هرچند اوج‌گیری جنگ تجاری بین چین و آمریکا بر قیمت‌ها در بازار نفت فشار آورده و به کاهش حدود ۷درصدی بهای نفت‌خام آمریکا در هفته گذشته منجر شد، با این حال تنش‌ها در خاورمیانه همچنان به‌عنوان اهرمی برای افزایش قیمت نفت‌خام عمل می‌کند. غیر از افزایش شدید قیمت نفت‌خام به‌عنوان ماده اولیه تولید بنزین و همچنین اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های تولیدکننده این سوخت، وقوع توفان خطر دیگری است که می‌تواند به افزایش قیمت بنزین منجر شود. وقوع توفان تهدید بزرگی برای فعالیت پالایشگاه‌های آمریکایی است که غالبا در سواحل خلیج مکزیک قرار گرفته‌اند. انجمن ملی اقیانوس‌ها و شرایط جوی آمریکا هفته گذشته از احتمال وقوع توفان در آمریکا در ماه‌های پیش‎رو خبر داد. این سازمان پیش‌بینی کرده که در فاصله ژوئن تا نوامبر (خرداد تا آبان) ۹ تا ۱۵ توفان در این کشور رخ دهد، از این تعداد ۴ تا ۸ توفان متوسط و ۲ تا ۴ توفان شدید خواهد بود. از این رو کارشناسان بر این باورند که قیمت بنزین در آمریکا تابستان امسال نزدیک به ۸/ ۲ دلار بر گالن باقی خواهد ماند.

تابستان نه چندان داغ بنزین

با وجود افزایش قابل توجه قیمت از ابتدای سال ۲۰۱۹، اما همانطور که گفته شد مردم آمریکا تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته نرخ بالایی برای خرید بنزین نمی‌پردازند. این موضوع توسط پاتریک دیهان، تحلیلگر موسسه GasBuddy مورد تایید قرار گرفته است. دیهان می‌گوید، «هرچند افزایش قیمت بنزین در بهار بسیار تند و شدید بوده اما قیمت این سوخت در آمریکا همچنان پایین‌تر از رکوردهای تاریخی است. همچنین باید به یاد داشت که حدود ۵۰ درصد از پمپ‌بنزین‌ها این سوخت را با قیمت ۹۹/ ۲ دلار یا کمتر برای هر گالن به فروش می‌رسانند.» اداره اطلاعات انرژی آمریکا دلیل پایین بودن قیمت بنزین در سال جاری نسبت به سال گذشته را پایین بودن قیمت نفت می‌داند. در واقع هر چند بهای نفت از ابتدای سال رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرده اما قیمت‌ها همچنان نسبت به نرخ‌های سال گذشته حدود ۱۰ دلار در هر بشکه پایین‌تر است. روز گذشته بازار نفت آمریکا به دلیل روز یادبود تعطیل بود، اما نفت شاخص این بازار در آخرین روز معاملاتی یعنی جمعه، حدود ۵۸ دلار بر بشکه معامله شد. نفت برنت، نفت شاخص بازار اروپا نیز دیروز روز کم‌نوسانی را گذراند و ۷۵/ ۶۸ دلار بر بشکه به فروش رسید، در حالی که سال پیش درست در همین روز برنت در قیمت‌های بالای ۷۸ دلار به فروش می‌رسید. علاوه بر این اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‎‌بینی کرده است که تابستان امسال متوسط قیمت نفت برنت به ۲۵/ ۷۱ دلار بر بشکه برسد که حدود ۳/ ۲ دلار بر بشکه کمتر از متوسط قیمت این نفت شاخص در تابستان ۲۰۱۸ است.

پایین بودن نسبی قیمت بنزین در آمریکا موجب شده که تقاضا برای این سوخت در این کشور افزایش یابد. آن‌طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش می‌دهد تقاضای روزانه بنزین در این کشور حدود ۴/ ۹ میلیون بشکه معادل بیش از ۵/ ۱ میلیارد لیتر است. بر‌اساس این اطلاعات مصرف بنزین در این کشور امسال رشد نیم درصدی را نسبت به سال پیش از آن تجربه کرده است. همچنین طبق نظر‌سنجی موسسه GasBuddy، بیش از ۷۵ درصد مردم آمریکا اعلام کرده‌اند که با وجود افزایش ۲۷ درصدی قیمت بنزین، قصد دارند تابستان امسال مسافرت جاده‌ای داشته باشند. این رقم از نظرسنجی سال پیش بیشتر است. اما از سوی دیگر ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (تقریبا مشابه پارسال) گفته‌اند که افزایش قیمت بنزین به تغییر در برنامه‌های آنها منجر شده است.

کالیفرنیای داغ بنزینی

با این حال مردم آمریکا در همه ایالت‌ها قیمت یکسانی برای بنزین نمی‎پردازند. در واقع در هر ایالت نرخ مالیات بر مصرف بنزین متفاوت است و علاوه بر آن دور بودن برخی ایالت‌ها از مراکز تولید بنزین دلیل دیگر متفاوت بودن قیمت‌ این سوخت در ایالات مختلف آمریکاست. از ابتدای امسال نیز افزایش قیمت‌ها در برخی ایالات‌ آمریکا بسیار شدید بوده است. به‌طور مثال قیمت بنزین در کالیفرنیا به بیش‌از  ۴ دلار در هر گالن رسیده و دیگر ایالات واقع شده در غرب آمریکا نیز بیش از ۳ دلار برای هر گالن پرداخت می‌کنند. ایالات غربی آمریکا گران‌ترین خرده‌فروشی بنزین را دارند، آنها امسال حدود ۶۷ سنت به‌طور متوسط بیشتر از میانگین قیمت ملی بنزین پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که ایالت‌های واقع شده در خلیج مکزیک که محل تولید و پالایش بخش قابل توجهی از نفت‌خام آمریکاست کمترین قیمت خرده‌فروشی بنزین را دارند. این مناطق در حال حاضر حدود ۳۰ سنت کمتر از متوسط قیمت ملی برای بنزین می‌پردازند.

11