با این حال این ریسک‌های سمت عرضه بازار نفت بود که موجب تثبیت قیمت‌ها در کانال ۶۰ دلار شد. نزدیک شدن توفان‌های فصلی در خلیج مکزیک و تهدید تداوم عرضه نفت این منطقه به همراه افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه عواملی بودند که موجب افزایش ریسک‌های سمت عرضه و تثبیت قیمت‌ها شدند. قیمت نفت‌خام آمریکا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ به وقت تهران) ۴۷ سنت افزایش یافت و ۶۷/ ۶۰ دلار بر بشکه به فروش رسید. نفت برنت نیز با ۳۱ سنت افزایش قیمت به بازه ۶۷ دلار بر بشکه نزدیک شد. نفت‌خام آمریکا طی سه روز گذشته بیش از ۵/ ۲ دلار معادل ۵/ ۴ درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده در حالی که نفت برنت حدود ۴ درصد رشد کرده است. ریسک‌های سمت عرضه در حالی موجب نگرانی معامله‎‌گران و رشد قیمت نفت شده است که موسساتی چون اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا نسبت به رشد تولیدات آمریکا و بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت هشدار داده‌اند. از این رو ممکن است در روزهای آینده در صورتی که ریسک‌های سمت عرضه به کاهش واقعی تولید نفت نینجامد قیمت‌ها به مسیر کاهشی بازگردند.  

  تهدید توفانی نفت آمریکا

در روزهای اخیر آمارها و برآوردهای خیره‌کننده‌ای از تولید نفت شیل منتشر شده و در گزارشی اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است متوسط تولید نفت این کشور در سال جاری به ۴/ ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۴/ ۱ میلیون بشکه نسبت به متوسط ۲۰۱۸ بیشتر است. همچنین این سازمان پیش‌بینی کرده که رشد تولید در سال ۲۰۲۰ ادامه یافته و تولید نفت این کشور به ۳/ ۱۳ میلیون بشکه در روز برسد. آژانس بین‌المللی انرژی نیز نسبت به رشد تولید آمریکا هشدار داده و آن را عامل رشد موجودی ذخایر نفتی در سراسر جهان طی ۹ ماه آینده دانسته است.

با این حال این روزها آمریکا با پدیده‌ای فصلی مواجه است که موجب کاهش تولید این کشور شده است. هر سال در فصل تابستان توفان‌های گرمسیری خلیج مکزیک را در می‌نوردند و موجب اختلال در تولید نفت و گاز و همچنین کاهش فعالیت‌های شرکت‌های پالایشی واقع شده در این منطقه می‌شوند. آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که حدود ۱۶ درصد از نفت آمریکا و ۳ درصد از تولید گاز این کشور در منطقه خلیج مکزیک انجام می‌شود و علاوه بر این حدود ۴۵ درصد ظرفیت پالایشگاهی نفت‌خام و ۵۱ درصد پالایشگاه‌های گازی این کشور در سواحل این منطقه قرار گرفته است. از این رو توفان‌‌های فصلی خلیج مکزیک هرسال برقیمت نفت در بازارهای جهانی اثرگذار هستند. توفان فصلی امسال که «بری» نامیده شده در حال نزدیکی به ایالت لوییزانا است و پیش‌بینی می‌شود که امروز به سواحل خلیج مکزیک برسد. از این رو، تولیدکنندگان این منطقه ۵۳درصد از تولید نفت خود را که بیش‌از  یک میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود و حدود ۴۵ درصد تولید گازشان یعنی حدود ۲۴/ ۱ میلیارد فوت مکعب را متوقف کرده‌اند. انتظار می‌رود سرعت توفان بری به ۵۰ مایل در ساعت برسد و موجب بارش۶۳۵میلی‌متری باران در برخی نقاط این ایالت شود.  ریزش شدید باران می‌تواند آب‌گرفتگی برخی شهرها از جمله نیواورلئان را به سیل شدیدی تبدیل کند چراکه در حال حاضر ارتفاع آب در رود می‌سی‎سی‎پی به سطح کم‌سابقه‌ای رسیده است. کارشناسان وقوع سیل را خطرناک‌ترین اثر توفان «بری» می‌دانند چراکه می‌تواند به خارج شدن برخی پالایشگاه‌های منطقه از مدار تولید منجر شده و در جابه‌جایی کشتی‌ها در می‌سی‌سی‌پی اختلال ایجاد کند. به گزارش بلومبرگ، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که توفان بری خسارت ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلاری از خود به جا بگذارد اما اگر این توفان به سیل در نیواورلئان تبدیل شود سطح خسارت‌ها می‌تواند تا ۲/ ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

در صورتی که توفان بری در فعالیت پالایشگاه‌ها اختلال ایجاد نکند، ممکن است کاهش موجودی انبارهای نفتی آمریکا ادامه یابد اما اگر این توفان به تاسیسات پالایشی این کشور آسیب بزند، احتمالا شاهد توقف روند کاهش موجودی انبارهای نفتی این کشور خواهیم بود. کاهش موجودی انبارهای تجاری نفت آمریکا یکی از مهم‌ترین دلایل رشدهای اخیر قیمت‌ها بوده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که در هفته پیش از آن ذخایر نفت این کشور ۵/ ۹ میلیون بشکه کاهش یافته که این رقم بیشتر از برآوردهای قبلی بود. بر این اساس موجودی این ذخایر طی ۴ هفته متوالی در مجموع افت بیش از ۲۶ میلیون بشکه‌ای را به ثبت رسانده است.

  افزایش ریسک‎های ژئوپلیتیک با ادعای بریتانیا

در این میان ادامه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه مانند هفته‌های اخیر از دیگر موضوعاتی بود که از افزایش قیمت نفت حمایت کرد. هفته گذشته یک نفتکش که حاوی دو میلیون بشکه نفت‌خام ایران بود توسط گارد دریایی بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. بریتانیا مدعی شده که این نفتکش راهی سوریه برای نفت‌رسانی به یکی از پالایشگاه‌های این کشور بوده است و از آنجا که این کشور تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا  قرار دارد، بنابراین نفت‌رسانی به پالایشگاه‌های سوری غیرقانونی است. اما ایران اعلام می‌کند که مقصد این نفتکش سوریه نبوده و اقدام دولت بریتانیا غیرقابل توجیه قانونی و راهزنی دریایی است. دولت اسپانیا نیز که دیگر مالک تنگه جبل الطارق است، اعلام کرده که اقدام دولت بریتانیا به دستور آمریکا و در آب‌های اسپانیا رخ داده است.  در ادامه تنش‌ها بریتانیا مدعی شد روز چهارشنبه تعدادی از قایق‌های ایرانی در عبور آزادانه یک نفتکش بریتانیایی اختلال ایجاد کردند. هرچند در نهایت این نفتکش به مسیر خود در آب‌های خلیج فارس ادامه داد، اما این ادعا نگرانی‌ها از افزایش تنش در تنگه هرمز را بیشتر کرد. تنگه هرمز مهم‌ترین آبراه عبور نفتکش‌ها در جهان محسوب می‌شود چراکه حدود یک‌سوم از حمل و نقل دریایی نفت جهان از این تنگه می‌گذرد. آن‌طور که بلومبرگ روایت می‌کند، یک منبع آگاه اعلام کرده بریتانیا درجه ریسک‌های موجود برای نفتکش‌های عبوری خود از تنگه هرمز  را به سطح ۳ که بالاترین سطح ممکن است رسانده. در ماه‌های اخیر ریسک‌ عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز افزایش یافته است. چراکه ابتدا به چهار نفتکش در بندر فجیره حمله شد و سپس به فاصله چند هفته دو نفتکش در آب‌های نزدیک به تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفتند. با وجود اینکه ریسک‎های ژئوپلیتیک موجب افزایش نسبی قیمت‌ها شده اما برخی کارشناسان چنین رشد قیمتی را کافی نمی‌دانند و بر این باورند که در صورت افزایش تنش‌ها در منطقه باید منتظر جهش‌های بسیار بزرگ‌تری در قیمت نفت بود.

11