امید بازار نفت به تصمیم آمریکایی

حمایت آمریکایی از بازار نفت

به گزارش رویترز، بنجامین لو، تحلیلگر آژانس Phillip Futures در سنگاپور در یادداشتی در رابطه با کاهش نرخ بهره در آمریکا نوشته است: در صورت اتخاذ این تصمیم از سوی فدرال‌رزرو، در نیمه دوم سال‌جاری میلادی شاهد یک حمایت ادامه‌دار در سمت تقاضای بازار نفت خواهیم بود. این تحلیلگر در ادامه با تاکید بر اینکه نگرانی از کند شدن رشد تقاضای نفت همچنان بر قیمت‌ها سایه افکنده است، رسیدن بهای نفت خام آمریکا به ۶۰ دلار را در صورت کاهش نرخ بهره، دور از ذهن ندانست.  بانکداران آمریکایی از روز گذشته نشست دو روزه خود را آغاز کرده‌اند؛ نشستی که انتظار می‌رود در انتهای آن به کاهش نرخ بهره که به معنای کاهش هزینه‌های استقراض برای نخستین‌بار در ۱۰ سال گذشته است؛ رای دهند. این اتفاق پیش از این در زمان بحران اقتصادی رقم خورده بود. نظرات دونالد ترامپ، در تصمیم بانک مرکزی آمریکا اثرگذار است زیرا او پیش از این اعلام کرده بود «یک کاهش نرخ کوچک کافی نیست.» به گزارش رویترز، رشد اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، کاهش یافته است که می‌تواند به معنای تقویت چشم‌انداز مصرف نفت باشد. اما این تمام ماجرا نیست زیرا در نقاط دیگر دنیا، داده‌های ناامیدکننده اقتصادی به نگرانی از مصرف نفت دامن می‌زنند. این نگرانی‌ها به‌ویژه از سمت جنگ تجاری آمریکا و چین وجود دارد.

 با این حال این امیدواری وجود دارد که تسهیل سیاست پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان بتواند از بهبود رشد تقاضا پشتیبانی کند. آنطور که ویرندرا چائوهان، تحلیلگر نفت شرکت انرژی اسپکتس به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفته است: حواس همه فعلا به جنگ تجاری آمریکا و چین بوده و این عامل در حال‌حاضر قیمت نفت را تحت‌تاثیر قرار داده است. این بخش تقاضاست که روی قیمت نفت تاثیر می‌گذارد. کاهش عرضه از سوی اوپک که حدود دو میلیون بشکه در روز از تولیدش را محدود کرده است، باید از قیمت نفت پشتیبانی کند اما نفت در یک ماه گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. با وجود افت چشمگیر سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا و ادامه تنش‌ها در خاورمیانه، رشد قیمت نفت هفته گذشته به دلیل نگرانی نسبت به سلامت اقتصاد جهانی، محدود ماند.

 با این حال اگر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان سیاست پولی خود را تسهیل کنند، تقاضا ممکن است به‌زودی اوج پیدا کند. چنین سیاست‌هایی از بازارهای پرریسک حمایت می‌کنند و باعث صعود سهام می‌شوند و نفت هم به نوعی حرکت بازارهای سهام را دنبال می‌کند. کندی رشد تقاضا و افزایش مداوم تولید نفت آمریکا از دلایل اصلی عدم رشد چشمگیر قیمت نفت با وجود افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و تنگه‌هرمز بوده است. دو میلیون بشکه در روز کاهش تولید اوپک با تولید بالاتر آمریکا جبران شده و روی قیمت نفت تاثیر چندانی نداشته است زیرا هرگونه کاهش عرضه از سوی خاورمیانه، توسط آمریکا جبران می‌شود. بر اساس گزارش اویل پرایس، مارتین راتس، استراتژیست جهانی نفت بانک مورگان‌استنلی نیز اوایل ماه جاری اظهارات مشابهی داشت و گفته بود: بازار نفت در پنج سال گذشته به‌قدری تغییر کرده که رشد سریع تولید نفت غیراوپک، افزایش قیمت نفت تحت‌تاثیر تنش‌های فزاینده در خاورمیانه را محدود کرده است.همچنین شرکت‌های آمریکایی در هفته گذشته، برای چهارمین هفته متوالی تعداد دکل‌های حفاری نفت خام را کاهش دادند. به گزارش بیکر هیوز، در هفته منتهی به ۲۶ جولای تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا سه عدد کاهش یافت تا تعداد کل آنها به ۷۷۶ عدد کاهش پیدا کند. این میزان کمترین سطح از فوریه ۲۰۱۸ به شمار می‌رود. تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا در همین بازه زمانی در سال گذشته، ۸۶۱ عدد بوده است.

 بیش از نیمی از کل دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا در حوزه نفتی پرمیان در غرب تگزاس و نقاط شرقی نیومکزیکو قرار دارد. واحدهای فعال در این منطقه، با وجود افت سه عددی دکل‌های حفاری در سطح ملی، افزایش داشته است. پرمیان بزرگ‌ترین حوزه نفت خام شیل در آمریکا است. بر اساس این گزارش، تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا در یک ماه گذشته افتی ۱۷ عددی داشته که بیشترین میزان از ماه مارس است. به این ترتیب این برای هشتمین ماه متوالی است که تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا با افت همراه می‌شوند. این طولانی‌ترین دوره افت تعداد دکل‌ها از ماه مه ۲۰۱۶ است. تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا یک شاخص اولیه برای تولید نفت در آینده است به این ترتیب افت تعداد آنها چشم‌انداز کند شدن رشد تولید را به همراه دارد. به گزارش رویترز در حال حاضر، شرکت‌های آمریکایی هزینه‌های تولید خود را برای حفاری‌های جدید کاهش داده‌اند زیرا آنها قصد دارند به جای افزایش تولید، روی رشد درآمد تمرکز کنند.

 سایه جنگ تجاری بر سر نفت

به گزارش رویترز، مذاکره‌کنندگان آمریکایی و چینی این هفته مذاکراتشان را بار دیگر از سر می‌گیرند. این نخستین مذاکرات حضوری خواهد بود که از زمان اعلام آتش‌بس بر سر اختلافات تجاری در نشست ماه گذشته گروه ۲۰، برگزار می‌شود. با این حال انتظار چندانی برای برگزاری یک نشست مفید در شانگهای که قرار است طی دو روز برگزار شود، وجود ندارد به‌خصوص آنکه دونالد ترامپ اعلام کرده چین ممکن است نخواهد تا زمان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا با این کشور توافقی را امضا کند. در چنین شرایطی مقامات و تاجران امیدوارند برگزاری این نشست دست‌کم بتواند حسن‌نیت را در میان دو طرف افزایش داده و مذاکرات را در مسیری درست قرار دهد. تداوم جنگ تجاری میان آمریکا و چین یکی از مهم‌ترین عوامل نگرانی از کند شدن رشد تقاضای نفت خام است. چین و آمریکا هر دو بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت خام دنیا هستند و چنانچه رشد اقتصادی آنها تحت‌تاثیر جنگ تجاری کند شود، اثر آن بر رشد تقاضای نفت خام به شکلی ملموس مشاهده خواهد شد.