آن‌طور که رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید‌ از ۱۵ کشور همسایه، ‌۹ کشور به‌دلیل کیفیت بالا و قیمت رقابتی مایل به خرید بنزین ایران هستند که به‌دلیل تحریم‌ها این معاملات در قالب تهاتر یا با پول محلی انجام خواهد شد. به گزارش «ایرنا» رضا پدیدار بر این باور است که اگر محدودیت‌های تحریم کم شده و مبادلات پولی روان شود، تمام ۱۵ کشور همسایه به سمت بازار ایران می‌آیند. به گفته وی، نخستین محموله بنزین در بورس انرژی به مقصد افغانستان و دومین محموله به مقصد اقلیم کردستان عراق است. مقاصد بعدی بنزین صادراتی نیز پاکستان و ارمنستان خواهد بود. این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تمایل ترکیه، آذربایجان و اربیل عراق برای واردات گازوئیل، تاکید کرد: یکی از کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس نیز مشتری گازوئیل و نفت کوره ایران است. پدیدار با اشاره به اینکه پیشنهاد عرضه بنزین در بورس انرژی از سوی بخش‌خصوصی مطرح شد و سال گذشته نیز از رئیس بورس انرژی دعوت شد تا در کمیسیون انرژی اتاق حاضر شود گفت: اگر دولت بخواهد در عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی موفق باشد باید تصدی‌گری را کنار بگذارد. به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران،‌ پیشنهاد بخش‌خصوصی برای سرعت گرفتن معاملات در این زمینه ایجاد خط اعتباری است تا با توجه به ناملایماتی که در جریان صادرات به‌دلیل تحریم‌ها وجود دارد، ‌حضور بخش‌خصوصی تقویت شود. وی راه‌حل سنجش فعالان بخش‌خصوصی را توجه به پیشینه آنها دانست و گفت:‌ البته نمی‌خواهیم خاطرات تلخ گذشته تکرار شود و بابک زنجانی‌ها به این عرصه برگردند بنابراین باید از بروز هرگونه رانت جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز جزئیات و زوایای دیگری از ارسال نخستین محموله بنزین صادراتی کشور و آینده این رویداد تاریخی را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا» محمدعلی دادور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با اشاره به کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه که سبب چنین انتخابی شده است، گفت: بنزین یورو ۵ ستاره خلیج‌فارس از نظر زیست‌محیطی از استاندارد یورو۵ جهانی پاک‌تر است، چراکه بنزن موجود در بنزین یورو۵ باید زیر یک درصد باشد، در این پالایشگاه در محدوده ۵/ ۰ تا ۷/ ۰ درصد است. این مقام مسوول با بیان اینکه همچنین آروماتیک در شرایط استاندارد باید ۳۵ باشد، اما درحال‌حاضر در بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بین ۵/ ۲۹ تا ۵/ ۳۱ است و میزان گوگرد استاندارد در این نوع بنزین باید کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام باشد که درحال‌حاضر در بنزین ستاره خلیج‌فارس کمتر از یک پی‌پی‌ام است گفت: با توجه به اینکه نیاز داخل تامین شده و بازارهای ایران برای خرید بنزین اشباع است، با تصمیم صادق‌ آبادی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صادرات این فرآورده استراتژیک و ورود آن به رینگ صادراتی را پیگیری کردیم. دادور فروش نخستین محموله صادراتی بنزین ایران را موفقیت‌آمیز خواند و اضافه کرد: خوشبختانه این محموله ۲۰ دلار به ازای هر تن گران‌تر از نرخ نشریه «پلتس» به فروش رفت که نشان‌ دهنده عملکرد صحیح در ورود به بازارهای جهانی است.

وی در ادامه تاکید کرد: تجربه فروش گاز مایع در رینگ بین‌المللی به ما این موضوع را متذکر می‌شود که متقاضیان دریافت بنزین صادراتی ایران مطمئنا در معاملات بعدی بیشتر خواهند شد و این مساله باعث جلب خریداران و بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس افزایش تعداد خریداران را سبب ورود بنزین ایران به بازارهای هدف با ارزآوری بیشتر ارزیابی کرد و گفت: امروز در صادرات فرآورده‌ها سهم خوبی را از بازار افغانستان و پاکستان داریم و کشورهای آفریقایی، ارمنستان و عراق نیز به‌تازگی به مشتریان ما افزوده شده‌اند.