در این گزارش تاکید شده با وجود تحریم‌های نفتی آمریکا و تلاش دولت ترامپ برای صفر کردن صادرات نفت خام ایران، از زمان لغو کامل معافیت‌های ۶ ماهه نفتی در تاریخ دوم ماه مه، حداقل ۱۲ نفتکش ایرانی از بنادر کشور بارگیری شده و نفت خود را در سراسر آسیا و مدیترانه تحویل داده‌اند. این اطلاعات به این معناست که جریان نفت خام ایران هرچند دشوار، اما همچنان به سوی بازار جهانی طلای سیاه باز است.گزارش نیویورک تایمز در شرایطی نشانه‌ای دیگر از تلاش ایران برای صادرات نفت با وجود محدودیت‌های تحریمی است که «دنیای‌اقتصاد» نیز روز یکشنبه (۱۲ مرداد) در گزارشی با عنوان «راستی‌آزمایی یک ادعای نفتی» با اتکا به داده‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ردیابی نفتکش‌ها، افت صادرات روزانه نفت خام ایران به ۱۰۰ هزار بشکه در روز درماه گذشته میلادی (جولای) را که از سوی برخی منابع صنعتی به رویترز اعلام شده بود، رد کرد. اهمیت رد این ادعا در این است که با وجود عدم قطعیت تمام آمار و ارقام در نبود آمار رسمی از سوی وزارت نفت، می‌توان به این نتیجه رسید که صادرات نفت ایران نه تنها به کف نرسیده، بلکه ممکن است در سطوح ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه جریان داشته باشد. اعداد اخیر را شرکت تانکرترکرز با ردیابی نفتکش‌ها در رابطه با صادرات روزانه نفت خام ایران تخمین زده است.

چین، پذیرای نیمی از صادرات نفت ایران

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با وجود تحریم‌های آمریکا برای از بین بردن امکان صادرات نفت ایران به‌عنوان یک منبع اصلی درآمد کشور، چین و سایر خریداران محموله‌های نفتی بیشتری را از نفتکش‌های ایرانی دریافت می‌کنند. بر این اساس حداقل ۱۲ نفتکش ایرانی از دوم ماه مه ‌از بنادر ایران بارگیری شده‌اند و نفت خود را در سراسر آسیا و مدیترانه تحویل داده‌اند. کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند ریسک جریمه‌های اقتصادی از طرف آمریکا را پذیرفته‌اند. در این میان چین بیش از سایر کشورها این ریسک را قبول کرده، زیرا حداقل ۶ نفتکش از مجموع یاد شده، بار خود را در بنادر چین تخلیه کرده‌اند. کارشناسان حدس می‌زنند سایر نفتکش‌ها از طریق کانال سوئز به مدیترانه رفته‌اند. احتمالا محموله آنها به سوریه یا ترکیه برده شده است.از تاریخ دوم ماه مه و سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حرکت بیش از ۷۰ نفتکش ایرانی تحت کنترل بوده است. دوازده فروند از نفتکش‌های ایران بعد از دوم مه ‌بارگیری شده و نفت خود را به چین و سایر کشورهای شرق مدیترانه تحویل داده‌اند، جایی که احتمالا خریداران آن سوریه و ترکیه هستند. تعداد این نفتکش‌ها بیشتر از آن چیزی است که قبلا مشخص شده بود.

 اقرار به شکست صفر کردن صادرات نفت ایران

ریچارد نفیو، طراح اصلی تحریم‌ها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در رابطه با چرایی عدم توانایی آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران برخلاف ادعای دولت ترامپ به نیویورک تایمز گفته است: اگر توان اجرای این تهدیدها وجود ندارد، بهتر است مطرح نشوند. دوره ریاست جمهوری اوباما نیز برای ایران با تحریم‌های نفتی همراه بود اما دولت اوباما هیچ‌گاه ادعای صفر کردن صادرات نفت خام ایران را مطرح نکرد. از نگاه نفیو، اتخاذ تصمیماتی از این دست (صفر کردن صادرات نفت خام ایران) می‌تواند منجر به ضعیف جلوه دادن آمریکا شود، زیرا چین و سایر خریداران نفت ممکن است به خواسته آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران نه بگویند و اعلام کنند ما قصد پیروی از سیاست‌های تحریمی آمریکا را نداریم. نیویورک تایمز در نگارش این گزارش از داده‌های دو موسسه ردیابی نفتکش‌ با نام‌های MarineTraffic و Refinitiv استفاده کرده است. همچنین تصاویر ماهواره‌ای و تحلیل‌ داده‌های کشتیرانی در تهیه این گزارش اثرگذار بوده است. نوام رایدان، یک تحلیلگر در کلیپردیتا که محموله‌های نفتی سراسر جهان را ردیابی می‌کند نیز به نیویورک تایمز گفته «تحریم‌های آمریکا جلوی جریان نفت ایران به مدیترانه و آسیا را نگرفته است.»   با وجود جریان داشتن صادرات نفت ایران؛ تحریم‌ها تاثیراتی نیز داشته‌اند. در آوریل ۲۰۱۸ و قبل از اینکه ترامپ از معاهده برجام خارج شود، ایران حدود ۶/ ۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پیش از این، تحریم‌های فعلی آمریکا را مخرب و فروش نفت کشور را سخت‌تر از دوران جنگ تحمیلی عنوان کرده بود.