طبق اعلام این غول نفتی، تیم واکنش آرامکوی سعودی، آتش‌سوزی را در تاسیسات گاز طبیعی مایع شیباح کنترل کرد. به گزارش بلومبرگ، آرامکو اعلام کرده بعدا جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر خواهد کرد. سخنگوی انصار ‌الله که با نام مبارزان حوثی نیز شناخته می‌شوند؛ روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد این گروه در بزرگ‌ترین حمله‌ای که تاکنون به خاک عربستان سعودی انجام داده است، با ۱۰ پهپاد میدان نفتی شیباح را هدف قرار داد. این گروه یمنی همچنین در یک توییت اعلام کرد «این حمله یک حمله مشترک علیه عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی است.»

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حملات، مدعی شد این حمله نه‌تنها عربستان سعودی را هدف گرفت؛ بلکه علیه اقتصاد جهانی بود. در این بیانیه تاکید شده که این حمله با هدف ضربه زدن به زنجیره تامین نفت جهانی انجام شده و در پی حملات اخیر به خطوط انتقال نفت‌خام و نفتکش‌های عربستان بوده است.

دورافتاده‌ترین گنج روی زمین

براساس گزارش شبکه الجزیره، شیباح که حدود یک میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، در فاصله بیش از هزار کیلومتری مناطق تحت کنترل انصار‌الله یمن قرار دارد. این میدان در منطقه ربع‌الخالی عربستان قرار دارد که تنها چند کیلومتر با امارات‌متحده عربی فاصله دارد. به گزارش بلومبرگ، آرامکو میدان نفتی شیباح را «دورافتاده‌ترین گنج روی زمین» لقب داده است. این میدان در سال ۱۹۶۸ در میانه‌های صحرای ربع‌الخالی کشف شد و با مشکلات فراوانی برای وارد مدار تولید شدن مواجه بود. چالش‌های زیست‌محیطی، از جمله وجود داشتن تپه‌های شنی که ارتفاع برخی از آنها به بیش از ۳۰۰ متر می‌رسد و دمای تقریبا ۵۰ درجه سانتی‌‌گراد در تابستان از جمله مواردی بودند که بهر‌ه‌برداری از این میدان را تا سال ۱۹۹۸ به تاخیر انداخت.

این میدان نفتی تاکنون چند فاز توسعه‌ای را پشت‌سر گذاشته تا امروز قادر به تولید یک میلیون بشکه نفت خام در روز باشد. این میزان اندکی کمتر از ۱۰ درصد از کل ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه‌ای آرامکو است. شیباح روزانه نوعی از باکیفیت‌ترین نفت خامی که در پادشاهی عربستان تولید می‌شود را پمپاژ می‌کند که به نفت خام تولید شده در میدان‌های نفت شیل آمریکا در حوزه پرمیان شباهت بسیاری دارد. این میدان نفتی، چیزی حدود ۳/ ۱۴ میلیارد بشکه از یکی از با ارزش‌ترین گریدهای نفت خام سبک عربستان را در دل خود ذخیره دارد که برابر با حدود ۵ درصد از مجموع ذخایر نفت خام عربستان سعودی است. شیباح با تمام اهمیتی که از نظر تولید و نوع نفت خام دارد، در یکی از دورافتاده‌ترین مناطق مرزی عربستان سعودی قرار دارد؛ آنقدر دور که آن منطقه را «ربع خالی» می‌نامند. فاصله این میدان نفتی تا پایانه‌های اصلی صادرات، ۶۴۵ کیلومتر است که این مسیر توسط یک خط لوله طی می‌شود.