براساس این گزارش، داده‌های کشتیرانی و اعلام منابع معاملاتی نشان داد شرکت روس‌نفت به بزرگ‌ترین خریدار نفت ونزوئلا در ماه ژوئیه و نیمه نخست ماه اوت امسال تبدیل شده است. روس‌نفت ۴۰ درصد از صادرات نفت شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در ماه ژوئیه دریافت کرد و این رقم در روزهای گذشته از ماه اوت امسال به ۶۶ درصد رسیده که دو برابر خرید نفت روس‌نفت از شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا است.

سه منبع صنعتی اعلام کردند شرکت روس‌نفت که حدود ۵ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، اکنون مسوولیت عملیات انتقال و بازاریابی بیشتر صادرات نفت ونزوئلا را به عهده گرفته است. پیش از این روس‌نفت نفت خریداری شده از پدوسا را به شرکت‌های معاملاتی می‌فروخت و نقش چندانی در بازاریابی نداشت. با این حال به گفته ۶منبع آگاه به رویترز، اکنون این شرکت عرضه نفت به مشتریان شرکت پدوسا در هند و چین را آغاز کرده است، در حالی که شرکت‌های معاملاتی همچون ترافیگورا و ویتول به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، خود را کنار کشیده‌اند. شرکت‌های ویتول و ترافیگورا از اظهارنظر خودداری کردند و شرکت‌های روس‌نفت و پدوسا به درخواست اظهارنظر پاسخی ندادند.

فروش نفت بیش از ۹۵ درصد از درآمدهای صادراتی ونزوئلا را تشکیل می‌دهد و واشنگتن پیش از این به خریداران نفت کاراکاس هشدار داده بود که در صورت خرید نفت این کشور، دچار تبعات تحریم‌ها می‌شوند. ایالات‌متحده آمریکا و برخی دولت‌های غربی، خوآن گوایدو رهبر مخالفان نیکلاس مادورو را به رسمیت شناخته‌اند و خواستار واگذاری قدرت از سوی مادورو هستند. مقاومت مادورو در مقابل این خواسته، تحریم‌های نفتی را برای دولت او به همراه داشت؛ زیرا از نگاه دولت ترامپ، قطع درآمدهای نفتی می‌تواند به کاهش قدرت مادورو و تضعیف او منجر شود.

در پی تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر دولت مادورو، مسکو به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان دولت رئیس‌جمهوری فعلی ونزوئلا، پشتیبانی نظامی خود را از دولت مادورو اعلام کرد. روسیه برای حمایت بیشتر، میلیاردها دلار وام‌ به دولت مادورو داده و برخی تجهیزات را نیز برای آنها تامین کرده است. در گامی دیگر، روس‌نفت وارد همکاری با شرکت دولتی نفت ونزوئلا شده تا نفت تولیدی آن را به فروش برساند. روس‌نفت عقیده دارد دخالت این شرکت در فروش نفت ونزوئلا نقض تحریم‌های آمریکا نیست؛ زیرا محموله‌های نفت دریافتی بخشی از توافق میان ونزوئلا و روسیه بر سر بازپرداخت وام‌های دریافتی دولت مادورو است. طبق اعلام شرکت ملی نفت ونزوئلا، بدهی این شرکت به روس‌نفت در سه ماه دوم امسال به ۱/ ۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. در پایان سه ماه نخست سال‌جاری میلادی، میزان این بدهی ۸/ ۱ میلیارد دلار بود. این بازپرداخت شامل پول نقد نمی‌شود و با محموله‌های نفتی جبران می‌شود.