به گفته وزیر نفت، نمایشگاه ایران‌پلاست به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۸۱ آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه در آستانه جهش سوم صنعت پتروشیمی قرار داریم، افزود: در سال ۷۶ و در دولت آقای خاتمی که بنده وزیر نفت آن دوره شدم، ارزش محصولات پتروشیمی به قیمت آن زمان یک میلیارد دلار بود که با تلاش دولت، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن دوره توانستیم مجموعه عظیمی از طرح‌ها را با همکاری بین‌المللی مطلوبی که وجود داشت آغاز کنیم که بخشی تا سال ۸۴ و بخشی نیز در سال‌های بعد به نتیجه رسید. وزیر نفت ارزش کنونی محصولات پتروشیمی را بیش از ۱۶ میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای طرح‌های نیمه‌تمام و جدید در صنعت پتروشیمی شده است.

زنگنه با بیان اینکه تولید اتان در سال ۹۲، ۲/ ۴ میلیون تن و در سال ۹۷، حدود ۳/ ۷ میلیون تن بوده است، گفت: این رقم به ۱۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه طرح‌های پارس‌جنوبی و ان‌جی‌ال‌های ۳۱۰۰، ۳۲۰۰، خارک و پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس در تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تعیین‌کننده هستند، تصریح کرد: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس ۴/ ۳ میلیون تن، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، ۸ میلیون تن، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ۹۰۰ هزار تن، خارک ۴/ ۲ میلیون تن، پالایشگاه پارسیان سپهر ۳/ ۳ میلیون تن و پتروپالایش کنگان ۵/ ۳ میلیون تن در سال تولید خواهند داشت. وزیر نفت ادامه داد: طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با سرمایه گذری ۲/ ۱ میلیارد دلار توسط هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون در حال اجراست.

زنگنه تاکید کرد: با اجرای پروژه‌های ان‌جی‌ال، بیدبلند خلیج‌فارس و طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، گازهای مشعل به صفر نزدیک و به ثروت تبدیل می‌شوند و دیگر آلودگی محیط زیستی نخواهند داشت. وی با اشاره به اینکه جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ آغاز می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ پایان می‌یابد، گفت: با تحقق این جهش، تولید این صنعت به بیش از ۲۵ میلیارد دلار با قیمت پایه سال ۹۲ می‌رسد و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.

 جهش سوم تا ۱۴۰۴

زنگنه تصریح کرد: ۱۵ طرح پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم به ارزش ۲/ ۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است و ۲۷ طرح جدید نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد، گفت: در این جهش ایجاد تنوع خوراک، محصولات، تولید پروپیلن و متنوع‌سازی زنجیره‌ پایین‌دست بسیار مورد تاکید وزارت نفت است و مناسب‌ترین خوراک استفاده از گاز طبیعی است.

زنگنه با اشاره به اینکه آمایش سرزمین مورد توجه وزارت نفت است، افزود: با توجه به اینکه مجتمع‌های پتروشیمی به آب احتیاج دارند، بنابراین تصمیم گرفته شده در کنار سواحل خزر و بعضی از مناطق کشور که توان تامین آب دارند به شرط ایجاد زنجیره پایین‌دست در کنار آنها، صنعت پتروشیمی توسعه یابد. وی هدف جهش سوم صنعت پتروشیمی را تا پایان سال ۱۴۰۴ تحقق ظرفیت تولید بیش از ۱۳۰ میلیون تنی به ارزش ۳۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: مصرف هیدروکربورهای مختلف واحدهای پتروشیمی حدودا معادل ۵/ ۱ میلیون بشکه خواهد بود. زنگنه با اشاره به اینکه وزارت نفت هم اکنون ۵ میلیارد دلار خوراک به واحدهای پایین‌دست پتروشیمی می‌دهد، گفت: شرکت‌های بالادست پتروشیمی به دلیل مسائل تحریم، تمایل زیادی به فروش محصولات خود به‌صورت نقدی در داخل کشور دارند. وزیر نفت ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور نیز حدود ۵ میلیارد دلار در سال گذشته خوراک به واحدهای پایین‌دست ارائه کرده‌اند که ۲میلیارد دلار آن به واحدهای پتروشیمی اختصاص یافته است.

  پاسخ به چند پرسش

در ادامه این مراسم وزیر نفت با حضور در جمع خبرنگاران به برخی از پرسش‌ها پاسخ داد. او درباره صحت صحبت‌های جایگاهداران مبنی بر افزایش قیمت بنزین و دریافت مبلغی به‌عنوان حق الزحمه برای جایگاهداران از مردم، اظهار کرد: هیچ قراری برای افزایش قیمت بنزین گذاشته نشده است و برداشتی که در این باره شده درست نیست. زنگنه همچنین درباره مصوبه روز شنبه شورای اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است. او درباره صحبت‌های اخیر در مورد افزایش گوگرد بنزین که توسط سازمان محیط زیست اعلام می‌شود، واکنش نشان داد و تصریح کرد: من تا کنون این صحبت‌ها را از سازمان محیط زیست نشنیده‌ام و بخش‌های دیگری این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت نفت در تولید بنزین سوپر مشکلی دارد یا خیر، تاکید کرد: ما در تولید بنزین هیچگونه مشکلی نداریم.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا طی روزهای اخیر اتفاق خاصی در تاسیسات نفتی ایران رخ داده و به تاسیسات نفتی ایران حمله سایبری شده است، افزود: این اخبار را دروغگوها منتشر می‌کنند، همه این خبرها دروغ است و ما آمادگی خوبی داریم. او درباره وضعیت نارنجی که در عسلویه ایجاد شده است، گفت: ما همیشه با این مسائل مواجه بوده‌ایم، گاهی نارنجی، گاهی قرمز و در کل همیشه یک رنگی هستیم. وی درباره صحبت‌هایی که درباره حملات سایبری می‌شود گفت: این‌گونه نیست، اگر هم باشد، ما آمادگی داریم و سیستم‌های کشور آن‌قدر هوشیار است که بتواند جلوی این حملات را بگیرد و کارهایی که باید برای مقابله با این حملات انجام شود صورت گرفته است.زنگنه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا، ضد بشریت و ضد محیط‌زیست است، گفت: به ما اجازه نمی‌دهند دستگاه‌هایی که از سوزاندن گوگرد و گازهای غیر استاندارد جلوگیری می‌کنند را وارد کشور کنیم. این در شرایطی است که ما این دستگاه‌ها را خریداری و پول آن را نیز پرداخت کرده‌ایم اما اجازه حمل آنها را به ما نمی‌دهند. وزیر نفت ادامه داد: به این دلیل است که می‌گوییم این تحریم‌ها، هم ملت ایران را هدف قرار داده و هم ضد بشری است و به جنایت علیه بشریت منجر می‌شود.