نوسان نفت بر مدار چین و آمریکا

اما برعکس جهش قیمت نفت در ۱۴ دسامبر که بر اثر شوک ریسک‎های ژئوپلیتیک رخ داده بود، افزایش قیمت نفت در روز جمعه تحت تاثیر چشم‌انداز مثبت اقتصادی بود که در صورت تداوم خوش‌بینی‌ها به مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا می‌تواند ماندگاری بیشتری در بازار نفت داشته باشد. آن‌طور که بلومبرگ گزارش می‌دهد، آمار اشتغال در آمریکا به شکل غیرمنتظره‌ای بهتر از برآوردهای قبلی بوده است. بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا از اشتغال این کشور در ماه اکتبر، ۱۲۸ هزار نفر وارد بازار کار شد‌ه‌اند، این در حالی است که در نظرسنجی انجام شده توسط «داوجونز» از اقتصاددانان انتظار می‌رفت تنها ۷۵ هزار نفر در این ماه وارد بازار کار شده باشند. از این رو تحلیلگران اعلام کردند که آمار اشتغال آمریکا به اندازه‌ای که نشان‌دهنده رکود اقتصادی در این کشور باشد، ضعیف نیست. آمار منتشر شده از سوی چین نیز موجب افزایش خوش‌بینی‌ها شد، چراکه آمار سفارشات تولید چین در ماه اکتبر بیشترین رشد در ۶ سال اخیر را تجربه کرده است. شاخص خرید مدیران در این ماه به ۷/ ۵۱ رسیده که نسبت به رقم ۴/ ۵۱ در ماه پیش از آن افزایش را نشان می‌دهد، همچنین این افزایش در حالی رخ داد که انتظار می‌رفت این شاخص کاهش یابد و به ۵۱ برسد. بنابراین آمار اقتصادی که از چین و آمریکا منتشر شد تا حدودی نگرانی از رکود را رفع و زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کرد.در ادامه روز اما برخی اظهارات درخصوص مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا موجب شد که بازار نفت همراه با دیگر بازارهای کالایی جهش قیمت را تجربه کند. در این روز اظهارات مختلفی از آمریکا منتشر شد که برآیند همگی نزدیک بودن توافق تجاری بین پکن و واشنگتن بود. به‌طور مثال، لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد که مذاکرات بین پکن و واشنگتن برای حل اختلافات تجاری و رسیدن به توافق مرحله اول «پیشرفت عظیمی» داشته است، هرچند دو کشور هنوز به توافق صد درصدی دست نیافته‌اند. این عوامل نه تنها به رشد قیمت در بازارهای کالایی منجر شد بلکه افزایش بازارهای سهام در آسیا، آمریکا و اروپا را نیز به دنبال داشت. آن‌طور که رویترز گزارش می‌دهد، MSCI شاخص سنجش عملکرد بازار سهام در ۴۷ کشور ۸۱/ ۰ درصد، شاخص سهام بازار اروپا ۶۸/ ۰ درصد و در وال‌استریت، بازار سهام آمریکا نیز شاخص صنعتی داوجونز ۱۱/ ۱ درصد و شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ نیز ۹۷/ ۰ درصد افزایش یافته است.

 بازدهی ماهانه بر مدار صفر

نفت در حالی روز جمعه، اولین روز معاملاتی ماه جاری میلادی(نوامبر) را مثبت پشت‌سر گذاشت که در اکتبر تغییرات محدودی را به ثبت رساند. نفت خام آمریکا در اکتبر رشد ماهانه تنها ۱۱ سنتی را تجربه کرد که اولین عملکرد ماهانه مثبت این نفت شاخص از ماه جولای بود. با این حال برنت حدود ۵۰ سنت کاهش یافت. آنطور که بلومبرگ گزارش می‌دهد، گمانه‌ها از توافق تجاری در کنار نگرانی از رکود اقتصاد جهانی مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار نفت بود. در این ماه همچنین عرضه نفت به‌دلیل بازگشت تولید عربستان به سطح ۸/ ۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. موسسه JBC افزایش تولید نفت عربستان را یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است. نظرسنجی رویترز نیز نشان می‌دهد که تولید نفت اوپک در ماه اکتبر ۶۹۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به بیش از ۵/ ۲۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. در ماه پیش از آن تولید نفت این سازمان به‌دلیل افت تولید عربستان بعد از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو به کمترین سطح از سال ۲۰۱۱ رسیده بود. بر اساس این نظرسنجی تولید نفت عربستان ۸۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر رشد داشته است. با این حال تولید نفت این کشور همچنان ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از سطح توافق‌شده در اوپک‌پلاس است. اوپک و متحدانش از ابتدای سال‌جاری میلادی توافقی برای کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز را اجرا کرده‌اند، بر اساس این توافق سقف تولید عربستان حدود ۳/ ۱۰ میلیون بشکه در روز تعیین شده است. این توافق قرار است تا اوایل آوریل ۲۰۲۰ اجرا شود. با این حال در ماه گذشته میلادی زمزمه‎‌هایی از اوپک به گوش رسید که تمایل این سازمان برای تعمیق و تمدید این توافق را در نشست ماه دسامبر نشان می‌داد. از این‌رو کارشناسان بر این باورند که با وجود افزایش تولید عربستان در اکتبر این کشور آماده است توافق نفتی را تعمیق بخشد. در این خصوص کارستن فریتچ، تحلیلگر کامرزبانک گفته است: «عربستان در صورت لزوم کاهش تولید خود را افزایش می‌دهد تا بازار نفت متعادل شود و حداقل قیمت‌های پایدار را تضمین کند.» گمانه تعمیق توافق نفتی یکی از عواملی بود که تاثیر منفی نگرانی از بازگشت مازاد عرضه و رشد موجودی انبارهای نفتی آمریکا را خنثی کرد.

با این حال درخصوص تعمیق توافق نفتی نگرانی بزرگی از سوی روسیه وجود دارد؛ روسیه در ماه گذشته بارها اعلام کرده که هنوز زود است درخصوص تعمیق توافق نفتی تصمیم‎‌گیری شود. آنطور که رویترز گزارش می‌دهد، روسیه در ماه گذشته با کاهش تولید اندکی مواجه شده است. این کشور در ماه اکتبر ۲۳/ ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که نسبت به دسامبر ۲۰ هزار بشکه کاهش داشته، با این حال رقم تولید همچنان حدود ۵۰ هزار بشکه از سقف تولید روسیه بر اساس توافق نفتی در اوپک‌پلاس بیشتر است.آمار موجودی انبارهای نفتی آمریکا یکی دیگر از اهرم‌های اثرگذار بر بازار نفت در ماه گذشته میلادی بوده است. موجودی این ذخایر طی چهار هفته بیش از ۱۶ میلیون بشکه افزایش یافته است. از این چهار هفته ۳ هفته آمار صعودی و تنها در یک هفته موجودی‎ها افت محدودی را تجربه کردند. انتشار این آمار توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا عصر هر چهارشنبه یکی از عوامل مهم اثرگذار بر بازار نفت بوده است. رشد مداوم موجودی‌ها در حالی بود که میزان تولید این کشور تنها در هفته اول افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای را به ثبت رساند و در کل ماه روی سطح ۶/ ۱۲ میلیون بشکه در روز ثابت باقی ماند. از این‌رو می‌توان افزایش موجودی‌ها را به افت تقاضا مربوط دانست. آمار کاهشی تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا نیز تایید می‌کند که سرعت رشد تولیدات این کشور کند شده است. تعداد دکل‌ها در این ماه ۲۲ مورد کاهش یافته و به ۶۹۱ دکل رسیده که کمترین سطح از آوریل ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.