سوخت هرچه که باشد دیزل، کروسن، سوخت جت یا بنزین، برای تولید کوکائین ضروری است. تقاضا برای سوخت در کلمبیا مشکلاتی را برای کشورهای آمریکای لاتین به‌خصوص اکوادور که از قاچاق سوخت ارزان خود به شدت لطمه دیده، ایجاد کرده و در عوض به فعالیت‌های کارتل‌های مواد مخدر که از بنزین ارزان برای تولید کوکائین استفاده می‌کنند، رونق بخشیده است. مواد اولیه شیمیایی از جمله سوخت، هزینه شماره یک در تولید کوکائین است و به معنای آن است که کارتل‌های موادمخدر انگیزه بالایی برای یافتن ارزان‌ترین منابع ممکن بنزین دارند و اغلب کمبود این مواد شیمیایی اولیه است که باعث تعطیلی لابراتوارهای کوکائین می‌شود.

به همین دلیل کلمبیا بنزین، کروسن و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید این ماده مخدر را سهمیه‌بندی کرده است اما اقدامات این کشور به‌دلیل بنزین ارزان فراوانی که در کشورهای همسایه یافت می‌شود، کافی نبوده است. حدود ۳۸ لیتر یا ۱۰ گالن بنزین برای تولید تنها یک کیلوگرم کوکائین لازم است یعنی فرآیند تولید کوکائین هر سال ۲۱/ ۹ میلیون گالن بنزین مصرف می‌کند. بنزین قاچاق، بحرانی را برای کشورهای آمریکای لاتین مانند اکوادور ایجاد کرده که بنزین در آنجا به‌دلیل یارانه‌های دولتی فوق‌العاده ارزان است. اکوادور برآورد کرده که حدود ۴۳۱ میلیون لیتر سوخت سالانه به کلمبیا قاچاق می‌شود که هر سال ۲۱۲ میلیون دلار زیان به همراه دارد.

همچنین قاچاق بنزین از ونزوئلا هم که می‌تواند کمتر از یک پنی به ازای هر لیتر خریداری شود، برای تجارت موادمخدر بسیار سودآورتر است اما تولید بنزین در ونزوئلای بحران‌زده دشوار است، بنابراین تهیه سوخت ونزوئلا ممکن است دشوارتر باشد. اما همین اواخر مقامات ونزوئلایی ۷۷۲ هزار لیتر نفت به ارزش میلیون‌ها دلار را متوقف کردند که در مسیر قاچاق به کلمبیا بود. پس از اینکه شرکت نفتی دولتی PDVSA هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، برخی از مسیرهایی که پیش از این برای قاچاق بنزین از ونزوئلا به کلمبیا مورد استفاده قرار می‌گرفتند اکنون خلوت شده‌اند. براساس گزارش اویل پرایس، قاچاق بنزین در آمریکای لاتین کسب‌وکار پررونقی است که عمدتا به نیروی انسانی متکی است و یک فرآیند بدون نیاز به اطلاعات فنی بالا بوده که با استفاده از وسایل حمل‌ونقل متعدد انجام می‌گیرد.