اگرچه تا زمان نگارش این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران)، خبر نهایی از به امضا رسیدن توافق تجاری آمریکا و چین منتشر نشده بود با این حال از یک روز پیش از آن با جدی شدن زمزمه‌ها از آمادگی واشنگتن برای توافق تجاری با پکن، روند حرکت بازارهای کالایی از جمله نفت را صعودی کرد. رشد قیمت نفت درحالی رخ داد که فدرال رزرو آمریکا در نشست روز چهارشنبه گذشته، تصمیم گرفت در نرخ بهره تغییری ایجاد نکند. این اتفاق پس از سه بار کاهش نرخ بهره در یک سال رخ داد. کاهش نرخ بهره درحالی منجر به ضعیف شدن ارزش شاخص دلار در برابر سایر ارزها و افزایش تقاضا برای نفت‌خام می‌شود که بدون تغییر ماندن آن اصولا عاملی برای فشار بر قیمت‌‌ها است. با این حال خوش‌بینی به دست یافتن به یک توافق تجاری میان آمریکا و چین، اثر منفی تصمیم فدرال رزرو را خنثی کرد.

به این ترتیب روند رشد قیمت‌ها که روز پنج‌شنبه بهای شاخص نفت‌خام برنت را به بیش از ۶۴ دلار بر بشکه رسانده بود، دیروز همچنان ادامه یافت تا این نفت شاخص با افزایش قیمت ۹۰ سنتی، به ۱۰/ ۶۵ دلار برسد. شاخص نفت‌خام آمریکا نیز با تکیه به خوش‌بینی به امضای توافق نهایی تجاری میان دو غول اقتصاد دنیا، ۶۵ سنت رشد قیمت را به ثبت رساند و به ۸۳/ ۵۹ دلار بر بشکه رسید. این نفت شاخص در ساعاتی از معاملات، به سقف ۶۰ دلار بر بشکه نیز دست یافت تا اثر فاز نخست توافق تجاری آمریکا و چین بر بازار مشخص شود.

طبق این توافق، اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالاهای چینی که طبق برنامه قرار بود از ۱۵ دسامبر عملیاتی شود، متوقف خواهد شد. براساس گزارش‌های موجود، دور جدید اعمال تعرفه بر کالاهای چینی که قرار بود از نیمه دسامبر عملیاتی شود، بیش از آنکه برای آمریکا نفع داشته باشد، زیان به همراه داشت. در واقع دونالد ترامپ با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باید انتخاب می‌کرد که به خصومت تجاری با چین ادامه دهد و شرایط اقتصادی را ناگوارتر کند یا اینکه به توصیه مشاوران اقتصادی، با متوقف کردن جنگ تجاری، روند کند شدن رشد اقتصادی آمریکا را طی یک سال باقی‌مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متوقف کند. براساس گزارش‌های موجود، نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و چین عاملی تعیین‌کننده در مسیر رشد اقتصادی در سال آینده میلادی است. در واقع توافقی که بتواند تعرفه‌‌ها را به سطوح مه ۲۰۱۹ بازگرداند، می‌تواند ۶/ ۰ درصد به افزایش تولید ناخالص جهانی کمک کند.

به گزارش بلومبرگ، آن‌طور که منابع آگاه اعلام کردند، مفاد مرحله اول توافق تجاری از سوی مذاکره‌کنندگان آمریکایی و چینی آماده شده و آنها در انتظار امضای دونالد ترامپ بوده‌اند. با هرچه نزدیک‌تر شدن به توافق تجاری، این انتظار میان تحلیلگران و فعالان بازار قوت گرفت که جمعه، روز رسمیت یافتن توافق تجاری واشنگتن و پکن خواهد بود. اظهارنظر توییتری ترامپ نیز بر این خوش‌بینی‌ها افزود. رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه در یک پیام توییتری نوشت: به «توافق بزرگ» با چین «بسیار» نزدیک می‌شویم. آنها این توافق را می‌خواهند، ما هم همین‌طور. ایالات‌متحده آمریکا در طول بیش از یک سال و نیم گذشته، روی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات چینی تعرفه‌ای ۱۵ درصدی و روی ۱۱۰ میلیارد دلار دیگر، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی وضع کرده بود.

به گزارش رویترز‌، منابع آمریکایی روز پنج‌شنبه اعلام کردند واشنگتن شروط خود را برای توافق تجاری با پکن نهایی کرده است. بر این اساس واشنگتن پیشنهاد می‌کند برخی تعرفه‌ها را متوقف کند و برخی دیگر را نیز در ازای خرید بیشتر چینی‌ها از محصولات کشاورزی آمریکایی، کاهش دهد. جنگ تجاری برای ۱۸ ماه یکی از مهم‌ترین اهرم‌های فشار بر قیمت نفت بوده است. در این میان عدم اطمینان‌هایی که در رابطه با اجرای برگزیت وجود داشت نیز بر رفتار معامله‌گران بازار نفت تاثیر داشته است. در این میان حزب محافظه‌کار بریتانیا در انتخابات عمومی روز پنج‌شنبه اکثریت آرا را به‌دست آورد. در پی این اتفاق، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سرعت خواهد گرفت.

توافق تجاری و برگزیت

تحلیلگران بازار با قرار دادن دو اتفاق یاد شده در کنار یکدیگر که از روز پنج‌شنبه جنب و جوش را به بازار نفت بازگردانده و می‌گویند: با یک پیروزی بزرگ برای بوریس جانسون در انتخابات عمومی بریتانیا و نزدیک شدن آمریکا و چین به یک توافق تجاری، طبیعی است که معامله‌گران به‌دنبال نفت‌خام برنت باشند. در واقع با به نتیجه رسیدن دو اتفاق یاد شده، رشد جهانی اقتصاد تقویت شده و به‌واسطه آن رشد تقاضای نفت‌خام از چشم‌انداز بدبینانه خود خارج شده و موجب تقویت قیمت‌ها خواهد شد. این خوش‌بینی در رابطه با توافق تجاری میان دو غول اقتصادی شرق و غرب درحالی است که تا زمان تنظیم این گزارش، همچنان فعالان بازار در انتظار نهایی شدن آن به‌واسطه امضا از سوی ترامپ بودند. به گزارش بلومبرگ، متن توافق‌نامه روز پنج‌شنبه به دونالد ترامپ ارائه شده و او و مشاورانش مشغول بررسی آن شده‌اند. براساس این گزارش اگرچه توافق نهایی شده، اما متن آن هنوز نهایی نشده است.

 تقویت قیمت‌‌ نفت از ناحیه پایان یافتن جنگ تجاری درحالی است که بهای شاخص نفت‌خام برنت در طول سال ۲۰۱۹ با پشتیبانی ائتلاف اوپک‌پلاس و کاهش تولید ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز از سوی آنها، ۲۱ درصد رشد داشته است. اوپک‌پلاس برای حمایت بیشتر از قیمت‌ها، هفته گذشته با تعمیق ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز توافق کاهش تولید موافقت کردند. این توافق از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ آغاز می‌شود و دیدگاه‌هایی را که خطر بازگشت مازاد عرضه در سال آینده را محتمل می‌دانند، رد می‌کند. موسسه SEB’s Schieldrop در این زمینه به رویترز می‌گوید: ترس زیادی از بازگشت مازاد عرضه در نیمه نخست ۲۰۲۰ وجود دارد اما توافق جدید اوپک برای کاهش تولید بیشتر، تا حد زیادی این تهدید را از بین برده است.