جمعه گذشته پکن و واشنگتن پس از ۱۷ ماه جنگ تعرفه‌ای، گرچه بر سر فاز اول مذاکرات خود توافق کردند، اما هنوز یک قدم تا نهایی ساختن این توافق باقی مانده است. این اتفاق با امیدواری فعالان بازار جهانی به رشد تقاضای نفت همراه شد و صعود قیمت برنت به کانال ۶۵ دلار را کلید زد. برخی رسانه‌ها امضا نشدن توافق پیش از اعلام آن را عجیب دانستند. به این ترتیب به نظر می‌رسد هنوز بخشی از بازار جهانی نسبت به آتش‌بس تجاری اطمینان خاطر پیدا نکرده است. اگرچه رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا، یکشنبه با قطعیت از نهایی شدن توافق تجاری خبر داد و تاکید کرد تنها برخی اصلاحات متداول در متن این توافق‌نامه باقی مانده است. همچنین وی عنوان کرد آمریکا انتظار دارد صادراتش به چین طی دو سال آینده دو برابر شود.

حتی در مقطع فعلی نیز برخی تحلیلگران باور دارند چنین توافق جزئی‌ اثری بر GDP جهان در سال آینده میلادی نخواهد داشت. اگر چه می‌توان انتظار داشت حتی تغییر اندک در رشد اقتصادی بر تقاضای نفت اثر محسوسی داشته باشد؛ اما از سوی دیگر مازاد عرضه نفت همچنان از موضوعات داغ مورد بحث در بازار طلای سیاه است. آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت را در سه ماه نخست ۲۰۲۰، حتی با وجود تعمیق کاهش تولید اوپک‌پلاس غیرقابل اجتناب دانست. با وجود این، برخی کارشناسان انتظار دارند حل اختلافات دو غول بزرگ جهان در کنار کاهش بیشتر تولیدات اوپک و غیراوپک در ایجاد موازنه و پایداری بیشتر بازار نفت موثر باشد.

 از طرفی نفت به ابزاری برای خودنمایی عربستان به‌خصوص پس از عرضه سهام آرامکو تبدیل شده است. ارزش سهام آرامکو به‌صورت مستقیم با قیمت نفت مرتبط است و بر این اساس سعودی‌ها که در روزهای گذشته نیز علاقه خود را به رشد سهم آرامکو در بورس عربستان نشان داده‌اند. از دیگر جنبه‌های سیاسی نفت می‌توان به احتمال رجزخوانی دوباره ترامپ با احتمال رشد دوباره قیمت نفت اشاره کرد. سیاست‌های پوپولیستی که ترامپ برای اخذ آرا در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا نیز استفاده کرد احتمال دارد این‌بار نیز با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و در صورت تقویت بیشتر قیمت نفت تشدید شود. بر این اساس، در کنار رویه عرضه و تقاضای واقعی نفت، کاهش عرضه اوپک‌پلاس، افزایش تولید نفت آمریکا، اختلالات مقطعی و مشکلات برخی از کشورهای تولیدکننده نفت مانند ونزوئلا، تحریم نفت ایران در بازار جهانی، نگرانی از رشد اقتصاد جهانی و مباحث پیرامون جنگ تجاری باید به جنبه‌های سیاسی مانند ترامپ و عربستان نیز توجه داشت.