این خبر باعث شد نفت‌خام آمریکا در روز گذشته نتواند رشد قیمتی را تجربه کند در حالی که به دنبال گمانه‌ها از توافق تجاری چین و آمریکا انتظار می‌رفت قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گیرند. با این حال به گفته منابع آگاه مشخص شده است حتی در صورت توافق نهایی میان کویت و عربستان بعید است تولید از میادین نفتی مشترک آنها بلافاصله و در مدت‌زمانی کوتاه از سر گرفته شود زیرا برداشت از دو میدان «ورفا» و «خفیج» به توافقات سیاسی میان دو طرف بستگی دارد.

روز گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران)، هر بشکه نفت‌خام آمریکا ۱۱سنت کاهش قیمت داشت و روی ۳۳/ ۶۰ دلار بر بشکه ایستاد. هر بشکه نفت‌خام برنت نیز بدون تغییر در قیمت ۱۴/ ۶۶ دلار بر بشکه معامله شد.

بهای طلای سیاه روز گذشته در حالی نوسان چندانی نداشت و مسیر ثبات را در پیش گرفت که وزیر انرژی روسیه سیگنالی در رابطه با بحث بر سر پایان دادن تدریجی به توافق کاهش تولید به بازار ارسال کرد. به گزارش رویترز، الکساندر نواک در مصاحبه‌ای در روز گذشته اعلام کرد اوپک و متحدانش ممکن است در نشست ماه مه بحث کاهش محدودیت‌های تولید را بررسی کنند. این اظهارنظر نواک در حالی مطرح شد که اوپک و متحدانش از جمله روسیه در اوایل این ماه علاوه بر تاکید بر پایبندی به کاهش تولید تا پایان مارس ۲۰۲۰ به عمیق‌تر کردن آن رای مثبت دادند. همچنین تصمیم گرفته شد تا در اوایل مارس برای بررسی بازار و گفت‌وگوی بیشتر پیرامون توافق کاهش تولید یک نشست مشترک برگزار شود. نواک در رابطه با این نشست و محور بحث‌های آن گفت: ما می‌توانیم هر گزینه‌ای از جمله کاهش تدریجی سهمیه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همه چیز به اوضاع ماه مارس و پیش‌بینی‌های فصل‌های پیش رو بستگی دارد. در حال حاضر وضعیت بازار نفت کمابیش با ثبات است.

به گفته نواک «همکاری روسیه با اوپک تا جایی ادامه خواهد داشت که موثر باشد و نتایج سازنده‌ای به همراه داشته باشد؛ یعنی تا زمانی‌که بازار آن را بخواهد.» وزیر انرژی روسیه همچنین اعلام کرد «تولید روزانه نفت‌خام روسیه در طول ۲۰۱۹ به رکورد ۲۵/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید و تولید گاز طبیعی این کشور نیز روی ۷۳۷ میلیارد مترمکعب قرار گرفت.»

ورود به منطقه بی‌طرف

اظهار نظر نواک در رابطه با احتمال بررسی کاهش تدریجی سهمیه‌های کاهش تولید کشورهای عضو اوپک پلاس در نشست مارس ۲۰۲۰ در حالی سیگنال افزایش عرضه به بازار داد که توافقات میان عربستان و کویت برای استخراج دوباره نفت از میدان مشترک میان این دو کشور بحث افزایش عرضه را جدی‌تر کرد.

بر اساس گزارش‌های موجود عربستان و کویت قرار است این هفته به اختلافات پنج‌ساله بر سر میادین نفتی مشترک میان این دو کشور پایان دهند. این میادین نفتی مشترک که معمولا حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت دارند اواخر سال ۲۰۱۴ به دلیل اختلاف نظر بر سر کاربری اراضی و مسائل زیست‌محیطی؛ تعطیل شدند. به گفته منابع آگاه به وال‌استریت‌ژورنال، ممکن است این توافق در لحظات آخر به نتیجه نرسد ضمن آنکه این دو کشور که در ماه اکتبر در این رابطه به توافقات اولیه دست یافته بودند، حتی در صورت توافق نهایی بعید است تولید را بلافاصله از سر بگیرند. بر اساس این گزارش بازگشت تولید در منطقه بی‌طرف تدریجی و برای جبران کاهش تولید در میادین نفتی دیگر خواهد بود تا به این واسطه پایبندی به توافق کاهش تولید رعایت شود. به گفته وزیر نفت کویت، توافق میان این دو کشور بر سر تولید دوباره از میادین نفتی مشترک ممکن است تا پایان سال جاری میلادی که حدود یک هفته از آن باقی مانده است، نهایی شود.