جمشیدی با اعلام این خبر گفت: نفت‌کوره کم‌گوگرد در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تولید می‌شود و با اختصاص خط، مخزن و بازوهای بارگیری جداگانه نسبت به ذخیره‌سازی و ارسال سوخت موردنیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده است. وی با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره عدم تامین سوخت کم‌سولفور موردنیاز شرکت کشتیرانی از سوی وزارت نفت گفت: مشکل اصلی عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت پیمانکاری طرف قرارداد شرکت کشتیرانی بوده است. جمشیدی افزود: از روز پانزدهم آبان‌ماه تاکنون ۲۰ هزار تن نفت‌کوره از پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند دریافت و آن را از طریق لوله به مبادی دریافتی شرکت کشتیرانی ارسال کرده‌ایم، اما متاسفانه پیمانکار کشتیرانی به تعهدات خود برای حمل فرآورده از مقاصد ارسالی شرکت ملی پخش اقدام نکرده است.

جمشیدی ضمن تاکید بر آمادگی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند برای برداشت نفت‌کوره بیشتر گفت: در چنین شرایطی تلاش کردیم با نگاه ملی و فراسازمانی با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات ناوگان حمل‌ونقل فرآورده شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شرکت ملی پخش نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم. خوشبختانه از روز گذشته به وسیله حدود ۳۰ نفتکش نسبت به بارگیری و ارسال نفت‌کوره اقدام شده است. وی با تاکید بر اینکه میزان تولید نفت‌کوره‌ کم‌گوگرد در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به نیاز مصرف‌کننده بستگی دارد، تاکید کرد: هم اکنون تکنولوژی بالا و دانش فنی تولید سوخت کم‌گوگرد در اختیار کشور و مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار دارد.

پالایشگران جهان تولید سوخت پاک‌ برای کشتی‌ها را افزایش دادند

پالایشگران جهان پیش از اجرای مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، تولید سوخت پاک‌ برای کشتی‌ها را افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پالایشگران نفت در سراسر دنیا، واحدهای فرآوری‌شان را ارتقا دادند و عملیات خود را به‌گونه‌ای تنظیم کردند تا تولید فرآورده‌های نفتی کم‌گوگرد و گازوئیل دریانوردی پیش از اجرایی شدن معیارهای سختگیرانه‌تر سوخت کشتی‌ها از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یابد. مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی، کشتی‌ها را از مصرف سوخت‌هایی که بیش از ۵/ ۰ درصد گوگرد داشته باشند، منع می‌کند، مگر اینکه این کشتی‌ها به دستگاه تصفیه دودکش مجهز باشند، این درحالی است که در مقررات کنونی، مقدار گوگرد مجاز برای کشتی‌ها ۵/ ۳ درصد است. صنعت کشتیرانی جهان روزانه حدود ۴ میلیون بشکه نفت کوره مصرف می‌کند و تغییر مقررات می‌تواند بر بیش از ۵۰ هزار کشتی در جهان تاثیر بگذارد و بازار مهمی برای تولیدکنندگان سوخت ایجاد کند.