به گزارش «ایسنا» بیژن زنگنه دیروز در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز اظهار کرد: به‌طور کلی کار نفت، با آلودگی هوا همراه است و هیدروکربن‌ها چه در مرحله استخراج و چه در مرحله انتقال و مصرف سبب آلوده شدن محیط‌زیست می‌شوند. فعالیت‌های نفتی سبب تولید آلاینده‌هایی مانند کربن دی‌اکسید می‌شوند و در محیط‌زیست تغییراتی ایجاد می‌کنند و حتی سبب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه ما از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت بودیم تصریح کرد: برای فعالیت‌های نفتی با انواع و اقسام آلودگی‌ها در محیط کار روبه‌رو هستیم و انواع سموم نیز در این زمینه مرتبط هستند.

زنگنه ضمن اشاره به اقدامات وزارت نفت، برای بهبود محیط‌زیست کشور توضیح داد: در سال ۱۳۹۲، ۴۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع بود اما طی سال گذشته این رقم به زیر ۱۲ درصد رسید. همچنین تولید گاز با محوریت پارس‌جنوبی ۴/ ۲ برابر بیشتر شده است. به گفته‌ زنگنه در سال ۱۳۹۲ روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شد اما امسال این رقم به ۶۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین برای هر ۲۵ میلیون متر مکعب گاز، ۳ میلیارد دلار هزینه می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه کشور ما سومین کشور تولید‌کننده گاز است تصریح کرد:‌ گاز پاک‌ترین سوخت هیدروکربنی است که می‌تواند جایگزین سوخت نفت کوره شود که گوگرد بالایی دارد. درحال‌حاضر ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند و از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. همچنین بیش از ۸۰ درصد روستاها، گازرسانی شده است و از این رو دیگر نیازی نیست که این روستاها برای تامین سوخت خود به کندن درختان و بوته‌ها روی بیاورند. می‌توان گفت که به نوعی با این اقدام از جنگل‌ها و مراتع حفاظت شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از دستاوردهای وزارت نفت برای بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور، افزایش کیفیت فرآورده‌های مایع تولیدی بود تصریح کرد:‌ بنزین پتروشیمی‌ها بنزینی غیراقتصادی و غیرزیست محیطی بود، درحال‌حاضر با بهسازی پالایشگاه‌های موجود و راه‌اندازی پالایشگاه خلیج فارس، تولید بنزین یورو به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسیده است و پیش از این در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو صفر بود. تولید سوخت نفت گاز نیز درحال‌حاضر به ۴۵ میلیون لیتر رسیده است. زنگنه صبح روز گذشته همچنین در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه در محل پژوهشگاه صنعت نفت شرکت کرده بود.

به گزارش «شانا» وزیر نفت طی سخنانی مهم‌ترین گام‌های وزارت نفت را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح کرد. وی با اشاره به اینکه نخستین گام وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص حدود ۱۸ هزار هکتار زمین برای احداث پارک فناوری در شهرری بوده است، اظهار کرد: بخش نخست این پارک چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بتوانند در آنجا مستقر شوند. وزیر نفت درباره دومین گام هم توضیح داد: خوشبختانه مجوز صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان صادر شد (البته این سرمایه قابل افزایش خواهد بود) که می‌تواند پشتوانه محکمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.زنگنه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه را هم سومین گام و ادامه زنجیره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت نفت دانست.