دکل حفاری ۷۲ فتح که به دست متخصصان جهاددانشگاهی ساخته شده صبح سه‌شنبه با حضور بیژن زنگنه، مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت، حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و سیدعبدالله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در سایت شماره یک شرکت ملی حفاری ایران در اهواز رونمایی شد.دکل ۷۲ فتح ششمین دکل ساخته شده توسط سازندگان داخلی است و قرار است در یکی از مناطق اکتشافی کشور مستقر می‌شود.

مجموع قرارداد سه دستگاه حفاری جهاد دانشگاهی ۳۳ میلیون یورو است که ۶۰ درصد ارزی و ۴۰ درصد ریالی است که از این میان، دکل حفاری ۷۱ در سال ۹۷ از سوی جهاد دانشگاهی تحویل شد و دکل ۷۳ نیز نیمه دوم سال ۹۹ تکمیل خواهد شد.زنگنه در این آیین عنوان کرد: امروز روز خوبی است. مساله ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت است و ما برای سال‌های طولانی به حفاری و تجهیزات آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: دکل تجهیز نیست، بلکه یک کارخانه سیار است و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بسیاری از کارخانه‌هایی که در کشور داریم به اندازه یک دکل نیست. بهره‌مندی از ایده دستگاه فرآورش سیار نفت هم از همین طرح دکل گرفته شد که امروز قراردادی مرتبط با آن امضا می‌شود. زنگنه با بیان اینکه به جهاد دانشگاهی اصرار می‌کنم این روند را ادامه دهند و به ساخت داخل عمق ببخشند، گفت: وظیفه ماست که برای کارخانه‌های داخلی کار درست کنیم. اهواز بعد از اصفهان و اراک از نظر تجهیزات صنعتی قطب مهمی است.

همچنین پس از این قرارداد واحد فرآورش سیار در میدان نفتی آزادگان جنوبی به روش BOO ساخت، تملک، بهره‌برداری (Build – Own – Operate) بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و جهاد دانشگاهی امضا شد. این قرارداد به امضای تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن و محمدرضا پورعابد، معاون مهندسی جهاد دانشگاهی رسید.براساس این گزارش، ظرفیت فرآوری تاسیسات فرآورش پیش‌ساخته (Skid-mounted) روزانه ۵۰ هزار بشکه است و ۱۵ ماه برای طراحی و ساخت آن در نظر گرفته شده است؛ مدت بهره‌برداری این طرح سه ساله و تا پنج سال قابل تمدید است.