این منابع به بلومبرگ گفته‌اند معلوم نیست اصلا این توافق که کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت را از ماه آینده میلادی برای دو ماه هدف قرار داده به سرانجام برسد یا خیر. تاکنون همه گزارش‌ها از مقاومت مکزیک در برابر خواست عربستان به‌عنوان رهبر گروه اوپک‌پلاس حکایت دارد. این کشور که رئیس‌جمهوری چپ‌گرا به نام آندرس مانوئل لوپز اوبرادور را از سال ۲۰۱۸ به خود می‌بیند با توافق جمعی اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش ۲۳ درصد از تولید هر کشور عضو بر پایه اکتبر سال ۲۰۱۸ که در مجموع به ۱۰ میلیون بشکه خواهد رسید مخالفت کرده و حاضر است فقط ۵/ ۵ درصد از تولید خود معادل ۱۰۰ هزار بشکه در روز را متوقف کند. با بالا گرفتن اختلافات بین این دو کشور در نشست اوپک‌پلاس که پنج‌شنبه برگزار شد، دونالد ترامپ هم وارد ماجرا شد و پیشنهاد داد ۲۵۰ هزار بشکه از سهمیه کاهش تولید مکزیک بر دوش آمریکا باشد که هنوز با موافقت عربستان روبه‌رو نشده است.

مکزیک که ماه گذشته در نشست پیشین اوپک‌پلاس با کاهش تولید کمتری موافقت کرده بود، حالا تاکید می‌کند پمکس (شرکت نفت دولتی این کشور) قادر به کاهش ۴۰۰ هزار بشکه در روز نیست. گفته می‌شود این کشور با خرید قراردادهای پوشش ریسک پرهزینه برای مواقعی که قیمت نفت مانند اکنون سقوط می‌کند تدبیر اندیشیده بود و بسیار کمتر از دیگر کشورهای نفتی از کاهش قیمت نفت متضرر می‌شود. از این‌رو، با اتکا به این قرارداد‌ها و یک صندوق پوشش ریسک داخلی، تاکنون از موضع خود کوتاه نیامده است. به گفته کارشناسان آشنا به خط مشی و رویه این کشور درحوزه انرژی، مکزیک بیش از آنکه به کاهش قیمت بیندیشد به تولید فکر می‌کند. تولید این کشور طی ۱۵ سال گذشته کاهش یافته است، اما لوپز اوبرادور در نظر دارد درحالی‌که شرکت‌های نفت سراسر دنیا سرمایه‌گذاری در این صنعت را کاهش داده‌اند، با افزایش هزینه به خودکفایی در انرژی دست یابد. منابع رویترز می‌گویند ایستادگی در برابر عربستان به اوبرادور چهره‌ای ناسیونالیست در این کشور داده‌است. این منابع معتقدند احتمال عقب‌نشینی رئیس‌جمهور مکزیک بسیار کم است.

از طرفی گفته می‌شود بیشتر اعضای اوپک‌پلاس با ابتکار ترامپ برای کمک به مکزیک موافق بوده‌اند اما عربستان بر عهده گرفتن سهمیه کمتر از سوی مکزیک را عاملی برای عدم پایبندی کشورهای عضو این پیمان دانسته و بنابراین بر کاهش تولید مساوی (البته از نظر درصدی از کل تولید هر کشور) تاکید کرده است. روسیه اما این توافق را نهایی دانسته و آن را مثبت ارزیابی کرده است. وزیر انرژی امارات، سهیل المزروعی هم شنبه گفت تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید تاثیر عمده‌ای بر متوازن کردن دوباره بازار نفت خواهد داشت. او گفت: «تصمیم این گروه بزرگ‌ترین کاهش تولید تاریخ خواهد بود که به توازن عرضه و تقاضای بازار کمک می‌کند.» نروژ که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غرب اروپا است درباره احتمال کاهش تولید گفته هنوز درحال بررسی این اقدام در صورت اجرایی شدن توافق اوپک‌پلاس است.

در این بین، راشاتودی گزارش کرده وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک به یک شبکه تلویزیونی در این کشور گفته است هیچ‌کدام از تاسیسات نفتی روسیه در پی توافق کاهش تولید بسته نخواهد شد، چراکه در این صورت به‌دلیل عمر بالای این تاسیسات قابل بازگشایی مجدد نخواهند بود. وی در ادامه افزوده است که معتقد است شرکت‌های نفتی این کشور اجازه این کار را نخواهند داد.

زمان اعلام قیمت رسمی نفت عربستان

براساس گزارشی از بلومبرگ، عربستان برای بار سوم اعلام قیمت رسمی نفت این کشور (OSP) را به تعویق انداخته است. بر این اساس، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی (آرامکو) که پنجم هر ماه این قیمت‌ها را برای بازار‌های مختلف و براساس شرایط موجود اعلام می‌کند، این کار را که پیش از قرار بود دیروز یکشنبه انجام شود به امروز موکول کرده است. این امر از این جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد عربستان هنوز به توافقی با مکزیک نرسیده و احتمال می‌دهد تا پیش از دو‌شنبه تکلیف مذاکره با این کشور مشخص شود.