سیدمهدی حسینی درباره آخرین وضعیت و تغییر و تحولات رخ داده در بازار نفت جهان اظهار کرد: معتقدم که اوپک نقش بسیار سازنده‌ای در کنترل و مدیریت بازار نفت از گذشته تاکنون داشته و نقش تعیین‌کننده‌ای در ثبات بازار نفت ایفا کرده و در این بین موفق نیز بوده است.  وی با اشاره به اقدامات اوپک در مدیریت بازار نفت گفت: از سال ۱۹۸۶ میلادی که شوک سوم نفتی را شاهد بودیم و ناگهان قیمت‌های نفت از ۴۰ دلار به زیر ۸ دلار رسید، اوپک توانست بازار را مدیریت کند و بازار را به تعادل برساند، سپس جنگ نفت را در اوایل دهه ۹۰ تجربه کردیم و بعد از آن حمله آمریکا به عراق و افزایش قیمت‌ها از سال ۲۰۰۵ به بعد و سپس تحریم‌ها و همه مشکلات و چالش‌هایی که در سال‌های اخیر بازار نفت را تهدید می‌کرد، به‌واسطه اوپک مدیریت شد.

حسینی با تاکید بر اینکه در دهه اخیر بازیگران جدیدی وارد بازار نفت شدند که این مسوولیت را احساس نمی‌کنند، گفت: یکی از این بازیگران آمریکاست؛ این کشور در سال ۹۲ در حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه تولید شیل داشت، اما امروز تولید شیل به ۸ میلیون بشکه افزایش یافته است، یعنی یک رشد سریع در نفت شیل اتفاق افتاد.  او با بیان اینکه روس‌ها نیز توانسته‌اند میزان تولید خود را تا ۱۱ میلیون بشکه افزایش دهند، تصریح کرد: تولید روس‌ها و آمریکایی‌ها معادل ۲۵ میلیون بشکه می‌شود که این میزان نزدیک به تولید کل اوپک است. وی افزود: هدف این دو کشور این است که عربستان را نیز همسو با خود کنند و از این طریق بتوانند بازار نفت را به‌دست آورند و تسلط اوپک را کاهش دهند. در واقع اوپک ۲۸ میلیون بشکه تولید می‌کند که از این میزان ۱۰ میلیون بشکه مربوط به عربستان است و این کشور نقش اساسی در اوپک دارد که اگر عربستان از اوپک خارج شود، اوپک بسیار ضعیف خواهد شد و دیگر تاثیرگذار نخواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: جنگ نفتی که اخیرا راه افتاد، عدم توافقی بود که در داخل اوپک‌پلاس در اجلاس گذشته اتفاق افتاد و نگذاشتند که تصمیم اوپک اجرایی شود. حتی تمدید توافق سال ۲۰۱۸ با مخالفت روسیه و برخی از اعضای اوپک‌پلاس مواجه شد و بلافاصله جنگ نفت را به راه انداختند، عربستان نیز وارد این بازی شد و تولید را از ۱۰ میلیون بشکه با کمک ذخایر به ۱۲میلیون رساند و قیمت‌ها را تا زیر ۲۰ دلار کاهش دادند.

حسینی با بیان اینکه سیاست روسیه در این رابطه ابزاری است تا بتواند وارد مذاکره و توافق با آمریکا شود اظهار کرد: باتوجه به اینکه نفت شل آمریکا گران است و از ۳۵ تا ۷۰ دلار هزینه تولید نفت این کشور می‌شود و اگر قیمت نفت زیر این اعداد باشد، نفت شل زمین می‌خورد و روسیه می‌تواند از این مساله استفاده کند و به‌دلیل اینکه سیاست روسیه نیز روی همین موضوع پایه‌گذاری شده و می‌تواند برای خود منفعت به‌دست آورد.

حسینی گفت: من معتقدم که سناریو این است که یا اوپک منحل شود یا یک اوپک بسیار ضعیف وجود داشته باشد. کشورهای عربی عضو اوپک مثل کویت و امارات نیز دنباله‌روهای عربستان هستند، بنابراین اوپک با اعضایی چون الجزایر، لیبی و اکوادور که تولید بسیار کمی دارند، نمی‌تواند در بازار نقش ایفا کند و کنترل بازار به‌دست کشورهایی می‌افتد که بیشترین نفت را تولید می‌کنند.‌