تولید نفت چین هم در این دوره سه ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی قبل ۲/ ۴ درصد افزایش یافت و به ۴۸ میلیون و ۵۷۰ هزار تن رسید. در سه ماه نخست سال‌جاری میزان نفت فرآوری شده چین با یک کاهش ۶/ ۴ درصدی به ۱۴۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید. چین بزرگ‌ترین واردکننده انرژی از جمله نفت است. موسسه تحقیقات فناوری و اقتصاد شرکت ملی نفت چین اعلام کرده است واردات نفت و گاز طبیعی این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافته است. مصرف گاز طبیعی این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی هم در مقایسه با سال پیش از آن ۱/ ۱۸ درصد افزایش یافته و به ۲۸۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

چین سال ۲۰۱۷ میلادی هم ۲۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف کرد که ۱۷ درصد بیش از سال ۲۰۱۶ میلادی بود. این کشور از سال ۱۹۹۳ میلادی به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت و گاز جهان تبدیل شده است و اکنون نزدیک به ۶۰ درصد از نفت مورد نیازش را از خارج تامین می‌کند. پرجمعیت‌ترین کشور جهان همچنین با هدف تامین انرژی خود، اولین مسیر انتقال گاز طبیعی از آسیای مرکزی به این کشور را در سال ۲۰۰۹ میلادی مورد بهره‌برداری قرار داد و اکنون سه خط لوله برای انتقال گاز قزاقستان و ازبکستان به چین وجود دارد که سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را به چین منتقل می‌کند.

چین همچنان رکورد‌دار واردات گاز طبیعی

با وجود شیوع ویروس کرونا در چین و متوقف شدن چرخ کارخانه‌های ریز و درشت این کشور در سه ماه اول سال‌جاری، چین واردات گاز از آسیای مرکزی به‌ویژه از طریق خطوط لوله زمینی را همچنان افزایش داده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تنها در دو ماه اول سال‌جاری میلادی به رغم شیوع کرونا در این کشور، چین ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از آسیای مرکزی وارد کرده است. بخش عمده‌ای از گاز طبیعی از طریق خط لوله گاز ترکمنستان-چین وارد شده است. چین تاکنون از طریق این خط لوله ۳۰۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی وارد کرده است. خبرگزاری رسمی چین در گزارشی آورده است این خط لوله از مهم‌ترین کریدور‌های انتقال گاز طبیعی به کشور است و با ۱۰ هزار کیلومتر طولانی‌ترین خط انتقال گاز طبیعی دنیا است. بخشی از محموله‌های دیگر نیز از خطوط بزرگراهی آسیای مرکزی وارد چین می‌شود. این محموله‌ها با گذر از ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان وارد چین می‌شود و از طریق برخی از استان‌های مرکزی چین به شانگهای در شرق منتقل می‌شود. چین برای تامین سوخت نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر از شهروندان خود در ۲۷ استان و منطقه از جمله برای هنگ‌کنگ از آسیای مرکزی گاز وارد می‌کند.

چین می‌گوید به ازای هر ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی که وارد می‌کند حدود ۳۹۹ میلیون تن مصرف زغال‌سنگ کاهش می‌یابد. این موضوع باعث کاهش میلیون‌ها تن آلاینده چون دی‌اکسید کربن و دی‌اکسید سولفور می‌شود. برنامه توسعه سیزدهم پنج ساله چین نشان می‌دهد این کشور ۶۶ درصد از انرژی مورد نیاز خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی از زغال سنگ تامین می‌کرده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵۸ درصد کاهش خواهد یافت. دولت چین افزوده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی تولید گاز طبیعی و مصرف آن را افزایش خواهد داد تا ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز کشور و خانوارها از گاز طبیعی تامین شود.

دولت چین افزوده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی تولید گاز طبیعی و مصرف آن را افزایش خواهد داد تا ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز کشور و خانوارها از گاز طبیعی تامین شود. تارنمای یی سی چین هم گزارش کرده است که میزان دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای هم تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی در چین نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی تا ۴۰ الی ۵۰ درصد کمتر خواهد شد. انتظار می‌رود که با این برنامه‌ریزی ۱۵ درصد از کل انرژی مصرفی چین در سال جاری میلادی از سوخت‌های غیرفسیلی تامین شود. انرژی‌های خورشیدی،‌ حرارتی، باد و هسته‌ای اصلی‌ترین منابع انرژی این کشور محسوب می‌شود و این رقم ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.