به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، روسیه آماده است از ماه مه و پس از اجرایی شدن قرارداد جدید کاهش تولید اوپک و متحدانش، عرضه نفت به بازار از بنادر دریای سیاه و بالتیک را به پایین‌ترین حد طی دو دهه گذشته برساند. صادرات دریایی روسیه از بندر نوووروسیسک در دریای سیاه و بنادر پریمورسک و آست لوگا در دریای بالتیک قرار است روزانه ۴۳ درصد در ماه آینده نسبت به ماه آوریل کاهش یابد. روسیه طبق قرارداد جدید کاهش تولید متعهد شده تولید خود را در ماه‌های مه و ژوئن تا ۵/ ۸ میلیون بشکه در روز پایین بیاورد که ۵/ ۲ میلیون بشکه پایین تر از سطح مبنای ۱۱ میلیون بشکه در روز است. این بیشترین کاهش تولیدی است که روسیه به‌عنوان عضوی از گروه اوپک پلاس متحمل می‌شود. روسیه در قراردادهای قبلی کاملا به سهمیه خود متعهد نبود و دلیل آن را شرایط جوی، زمین شناسی پیچیده ولحاظ کردن میعانات گازی به‌عنوان بخشی از تولید نفت خود می‌دانست. انتظار می‌رود صادرات نفت اورال روسیه به پایین ترین حد از اوایل دهه ۲۰۰۰ برسد. تولید نفت و میعانات گازی در روسیه در ماه آوریل تغییر چندانی نسبت به ماه مارس نداشته است. اطلاعات وزارت انرژی روسیه نشان می‌دهد تولید نفت خام و میعانات گازی این کشور از اول تا ۲۳ آوریل، یک هفته قبل از بسته شدن قرارداد کاهش تولید ۲۸۹/ ۱۱ میلیون بشکه در روز بوده است. روسیه در ماه مارس ۲۹/ ۱۱ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی تولید کرد.

کاهش تولید اجباری بی پی در جمهوری آذربایجان

به گزارش شانا، برخی منابع اعلام کردند که دولت آذربایجان کاهش تولید نفت در میدان‌های تحت کنترل شرکت بی‌پی را اجباری کرده است.چهار منبع خبری روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفته اند: پروژه چراغ گونشلی آذربایجان (ACG) که هدایت آن را شرکت بی‌پی به‌عهده دارد، باید از ابتدای ماه مه برای نخستین بار و به‌منظور تحقق تعهدهای این کشور به توافق جهانی کاهش عرضه نفت تولید خود را به‌شدت کاهش دهد. پیش از این، شرکت‌های بزرگ نفتی که در قراردادهای مشترک تولید در آذربایجان و قزاقستان فعالیت می‌کردند، از تصمیم‌های دولت در زمینه مقدار تولید مستثنا بودند، زیرا این سرمایه‌های خارجی بسیار با ارزش به شمار می‌آیند.بحران نفتی ناشی از ویروس کرونا به حدی زیاد است که دولت آذربایجان بدون اعمال محدودیت تولید بر بی‌پی و سهامدارانش که شامل مول (MOL) مجارستان، اکسون موبیل ایالات متحده، اکینور نروژ و اینپکس ژاپن می‌شود، نمی‌تواند تولید خود را کاهش دهد.

طبق توافق اوپک پلاس، سومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای شوروی سابق، پس از روسیه و قزاقستان، باید به‌طور کلی میزان صادرات نفت خود را ۱۶۴ هزار بشکه در روز کاهش دهد و آن را به روزانه ۵۵۴ هزار بشکه برای دو ماه مه و ژوئن برساند.