در‌این‌باره خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ گزارش کرده که دولت عربستان سعودی اعلام کرد اقدامات ریاضت اقتصادی خود را برای مقابله با بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت‌خام آغاز کرده است که شامل سه برابر کردن مالیات ارزش افزوده و کاهش حقوق و مزایای کارکنان دولت می‌شود. به گفته رسانه دولتی عربستان، این اقدامات انجام شده برای افزایش درآمد و همچنین کاهش هزینه‌ها، در حدود ۱۰۰ میلیارد ریال عربستان معادل ۶/ ۲۶ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. محمد الجادهان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه اقدامات اتخاذ شده امروز ممکن است دردناک باشد، اما برای محافظت از ثبات مالی و اقتصادی در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت ضروری و مفید است. بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان که در حال‌حاضر برای مهار شیوع ویروس کرونا تحت قرنطینه شدید قرار دارد، برای کمک به توازن بازار این کشور با یک بحران همزمان دیگر که ناشی از سقوط قیمت نفت و کاهش تولید جهانی است، روبه‌رو شده است. بنابراین گزارش، نفت‌خام برنت بیش از ۵۰ درصد در ماه مارس سقوط کرد و این امر منجر به کاهش بی‌سابقه ۲۷ میلیارد دلاری ذخایر ارزی بانک مرکزی عربستان در یک ماه شد. مالیات ارزش افزوده در این کشور که از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵ درصد بوده است، از اول ژوئیه به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. با شروع ماه ژوئن، دولت عربستان سعودی همچنین مزایای ماهانه‌ای را که به کارمندان دولت پرداخت می‌شود، قطع خواهد کرد. این کمک هزینه‌ها در سال ۲۰۱۸ پس از شکایت شهروندان در مورد تاثیر مالی اقدامات ریاضتی انجام شده بعد از سقوط قیمت نفت اعطا شده بود.

آرامکو خواستار تغییر قرارداد با سابیک شد

در پی بحران فراگیر اقتصادی در حوزه نفت و انرژی عربستان سعودی و افت بیش از ۴۰ درصدی ارزش غول صنایع پتروشیمی سابیک پس از سقوط قیمت‌های نفت در بحران پاندمی ویروس کرونا، شرکت آرامکوی سعودی به دنبال تغییر قیمت قرارداد خرید سهام عمده در این شرکت است. خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد، آرامکو سال میلادی گذشته توافق کرد ۷۰ درصد سهام شرکت سابیک را از صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی در قراردادی به ارزش ۱/ ۶۹ میلیارد دلار خریداری کند که یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای منعقد شده در صنعت جهانی پتروشیمی تا به امروز به شمار می‌رود.

در زمان اعلام این توافق در مارس سال ۲۰۱۹، قیمت خرید توافقی ۳۹/ ۱۲۳ ریال معادل ۸۶/ ۳۲ دلار به ازای هر سهم بود اما سهام سابیک اکنون که قیمت نفت سقوط کرده و پاندمی ویروس کرونا، شرکت سابیک را در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به دومین ضرر سه ماه متوالی کشانده است، حدود ۷۰ ریال معامله می‌شود.

ارزش کل بازار سابیک حدود ۵/ ۵۶ میلیارد دلار است یعنی ارزش سهامی که قرار است تحت کنترل شرکت آرامکو باشد را به حدود ۴۰ میلیارد دلار می‌رساند. آرامکو قرار بود پس از عرضه اولیه عمومی سهام خود در سال گذشته، حدود ۷۵ میلیارد دلار سود نقدی به دولت عربستان بپردازد اما تحلیلگران می‌گویند نقدینگی آزاد این شرکت مبلغ مذکور را پوشش نمی‌دهد. یک مقام آگاه سعودی به خبرگزاری رویترز گفت: یاسر عثمان الرومایان، مدیرکل صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی و رئیس هیات مدیره شرکت آرامکو، مسوولیت مذاکرات آرامکو را برعهده دارد و قیمت خرید را مورد بازبینی قرار خواهد داد. یک منبع آگاه دیگر اظهار کرد که آرامکو می‌خواهد فشار روی ترازنامه این شرکت را کاهش دهد. یک سخنگوی شرکت سابیک اعلام کرد که خرید سهام سابیک یک موضوع میان صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی و آرامکو است. توافق مذکور ده‌ها میلیارد دلار برای صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی فراهم کرده و به این سازمان اجازه می‌دهد منابع مالی پروژه‌های اشتغال‌زایی و تنوع‌سازی اقتصاد را تامین کند. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آرامکو که با هدف افزایش سرمایه‌گذاری در بخش پالایش و پتروشیمی برای تضمین به دست آوردن بازارهای جدید برای نفت خود، این قرارداد را امضا کرده بود، در تلاش برای تهیه ۱۰ میلیارد دلار وام به منظور تهیه پول خرید سهام سابیک است.