دانیل گربل، مدیر اجرایی شرکت پترولاجیستیکس می‌گوید: «ما شاهد کاهش صادرات نفت ایران، بوده‌ایم که نتیجه پایین آمدن میزان خرید چین است. صادرات نفت ایران در ماه مه پیشرفتی نخواهد داشت.» کاهش تقاضای نفت به خاطر تعطیلی اعلام شده توسط دولت‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت، حق انتخاب بیشتری به خریداران می‌دهد و پیدا کردن مشتری برای نفتی که دونالد ترامپ ۲ سال پیش تحریم کرده بسیار سخت شده است.

سارا وخشوری از شرکت مشاوره اس‌وی‌بی انرژی اینترنشنال گفت: «پیدا کردن مشتری چندان آسان نیست. در حال‌حاضر با عرضه بیش از حد نفت به بازار مواجه هستیم و نفت ارزان بسیاری در بازار وجود دارد.» ایران و ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، مجبورند با تخفیف‌هایی که سایر تولیدکنندگان مثل عربستان برای نفت می‌دهند رقابت کنند. خرید رسمی نفت چین از ایران در حال‌حاضر به پایین‌ترین حد رسیده است. اطلاعات رفینیتیو نشان می‌دهد سوریه هنوز هم خریدار نفت ایران است در حالی که سایر محموله‌های نفتی ایران مقاصد چندانی ندارند.

دانیل گربر از پترولاجیستیکس درباره دلایل کاهش خرید رسمی نفت خام ایران توسط چین در ماه‌های اخیر می‌گوید:‌ «کاهش واردات نفت خام ایران از سوی چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن به شکل چشمگیری افزایش یافت و به‌‌رغم فعالیت دوباره پالایشگاه‌های چینی، فروش نفت خام ایران به این کشور افزایش نیافت، چرا که کاهش تقاضا در اروپا بشکه‌های نفت سرگردان تولیدکنندگانی مانند روسیه را به راحتی در دسترس چین قرار داد.»

اوپک نیز در جدیدترین گزارش ماهیانه خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه آوریل ۲۰۲۰ با ۵۳ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۹۶۹/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. نخستین‌بار طی سال‌های اخیر است که بر اساس گزارش اوپک تولید ماهانه نفت ایران به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد. تولید نفت ایران در ماه مارس ۰۲۲/ ۲ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود. متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۹ نیز بالغ بر ۳۵۶/ ۲ میلیون بشکه در روز گزارش شده است. میزان کل تولید نفت اوپک در ماه آوریل با ۷۹۸/ ۱ میلیون بشکه در روز افزایش به رقم ۳۰ میلیون و ۴۱۲ هزار بشکه در روز رسیده است. عربستان سعودی نیز در این ماه تولید نفت خود را ۵۵۳/ ۱ میلیون بشکه در روز افزایش داده و به ۵۵/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسانده است.