اوپک و متحدانش ماه گذشته برای کاهش تولید توافق کردند تا سقوط تقاضا و قیمت نفت ناشی از بحران ویروس کرونا را جبران کنند. برداشته شدن قرنطینه‌ها و تولید کمتر باعث شده قیمت نفت برنت در مقایسه با کمتر از ۱۶ دلار در هر بشکه ماه آوریل دو برابر شود.

دانیل گربر، مدیر اجرایی پترولجستیکس که عرضه نفت اوپک را از طریق ردیابی نفتکش‌ها بررسی می‌کند گفت: «اوپک شروع بزرگی در ماه می ‌داشت و تولید خود را ۵ میلیون بشکه در روز نسبت به ماه آوریل پایین آورد. ولی هنوز تا تعهد کامل به قرارداد کاهش تولید راه زیادی در پیش است. پس از گذشت کمتر از چهار هفته بین امضای قرارداد و آغاز اجرای آن، بسیاری از کشورها هنوز هم به قراردادهای خود با خریدارانشان پایبند هستند و کاهش تولید خود را به سطحی که در مورد آن توافق شده نرسانده‌اند.» اوپک و متحدانش طی ائتلافی با عنوان اوپک پلاس توافق کردند تولید خود را ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز اول ماه می ‌پایین بیاورند. سهم اوپک از این کاهش تولید که توسط ۱۰ عضو آن نسبت به سطح مبنای اکتبر ۲۰۱۸ اعمال می‌شود، برابر با ۰۸۴/ ۶ میلیون بشکه در روز است.

 اعضای اوپک تا حالا در ماه می ‌۴۸/ ۴ میلیون بشکه در روز از این کاهش تولید را اجرایی کرده‌اند که برابر با ۷۴ درصد می‌شود. تولید نفت اوپک در ماه می ‌پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۲ است. بیشترین کاهش تولید متعلق به عربستان سعودی است که ۷/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در آوریل تولید داشت. انتظار می‌رود تولید نفت این کشور در ماه ژوئن کاهش بیشتری داشته باشد.امارات متحده عربی و کویت هم به شدت از این قرارداد حمایت می‌کنند و تولید خود را در آوریل تا حد زیادی پایین آورده‌اند. عراق که کمترین تعهد را به کاهش تولید در ۲۰۱۹ داشت، صادرات خود از جنوب را کاهش داده است ولی ۳۸ درصد تعهد او به این قرارداد بسیار کمتر از سایر اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس است. نیجریه هم تنها ۱۹ درصد از تعهد خود را اجرایی کرده است.  ونزوئلا و ایران تولید خود را در ماه می ‌پایین آوردند ولی تولید نفت لیبی ثابت بوده است. هر سه کشور از قرارداد کاهش تولید معاف هستند چون تحریم‌های آمریکا به اندازه کافی تولید آنها را محدود کرده است.