رای ناظران به افزایش عرضه اوپک پلاس

با این حال، از ۲۴ تحلیلگر و معامله‌گری که به نظرسنجی بلومبرگ پاسخ داده اند همه به غیر از ۴ نفر معتقد بوده‌اند اوپک پلاس در برنامه تغییری ایجاد نخواهد کرد و در ماه جولای با احتساب کاهش محدودیت تولید یکجانبه عربستان، در مجموع ۸۴۰ هزار بشکه در روز به تولید خود خواهد افزود. علاوه بر این، منابع مختلف به خبرگزاری رویترز گفته‌اند گروه تولیدکننده‌ها به طرح تسهیل محدودیت تولید خود پایبند خواهد ماند، اگرچه احتمال بازگشت عرضه ایران به بازار جهانی عاملی است که مطمئنا مورد بررسی کارشناسان اوپک پلاس قرار خواهد گرفت. با وجود احتمال قوی افزایش تولید این ائتلاف، اوپک به رهبری عربستان در بسیاری از موارد بر خلاف انتظارات برنامه‌ای را پیش گرفته که باعث شگفتی همگان شده، هرچند معمولا پس از گذشت مدت زمانی دلایل تصمیمات غیرمنتظره نمایان می‌شد.

نظرسنجی بلومبرگ

انتظار می‌رود اوپک و متحدانش در نشست این هفته که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، برنامه بهبود تولید نفت را مجددا تایید کند که منجر به احیای بخشی از عرضه متوقف شده در دوره پاندمی کرونا خواهد شد.

بیست نفت از ۲۴ کارشناس و معامله‌گری که بلومبرگ نظرشان را درباره نتیجه جلسه اوپک پلاس پرسیده معتقد بودند این ائتلاف افزایش تولید ۸۴۰ هزار بشکه روزانه برای ماه جولای را مجددا تایید خواهد کرد تا فرآیند سه ماهه احیای بیش از ۲ میلیون بشکه تولید در تابستان تکمیل شود. به گفته بلومبرگ، بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو اوپک بر این امر صحه گذاشته‌اند. این ائتلاف به رهبری عربستان و روسیه سال گذشته وقتی پاندمی کووید-۱۹ تقاضای نفت را به شدت تخریب کرد، با کاهش تولید خود جانی دوباره به این صنعت داد. در حالی که مصرف سوخت در چین و ایالات متحده رشد می‌کند، تولیدکنندگان حالا با احتیاط شیرهای نفت را دوباره باز می‌کنند.

بازار نفت تاکنون به راحتی بشکه‌های اضافه شده را جذب کرده است و قیمت طلای سیاه هم در روزهای گذشته برای اولین بار پس از دو ماه از مرز ۷۰ دلار بر بشکه عبور کرد. شاخص برنت پس از آن اندکی افت کرد چراکه شیوع کرونا در هند نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.  الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی سابق این کشور که همچنان مسوولیت نمایندگی در اوپک پلاس را بر عهده دارد چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اینترفکس تخمین زد تقاضای جهانی نفت حدود یک میلیون بشکه روزانه بیشتر از عرضه آن شود.

ایران نقطه ابهام تصمیم اوپک پلاس

با وجود این، بسیاری از کسانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند گفتند تصمیم‌گیری ائتلاف اوپک‌پلاس همچنان به دلیل نااطمینانی‌ها در مورد ایران مبهم است. تهران سرگرم مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای است که در صورت به نتیجه رسیدن، می‌تواند از طریق رفع تحریم‌ها سیلی از نفت ایران را به بازار جهانی سرازیر کند. بنابراین تقریبا همه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌بینی کردند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش بعید است که در مورد میزان تولید پس از جولای تصمیمی بگیرند. در واقع، آنها همچنان منتظر می‌مانند تا نتیجه مذاکرات را ببینند.

اوپک پلاس اغلب موفق می‌شود ناظران بازار را با شگفتی مواجه کند مخصوصا تحت رهبری وزیر انرژی عربستان سعودی، عبدالعزیز بن سلمان که علنا به دنبال به اشتباه انداختن سفته‌بازان است. در ماه مارس، تحلیلگران انتظار داشتند اوپک پلاس با افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولید موافقت کند اما فقط محدود شدن تولید را از این گروه مشاهده کردند. یک ماه بعد آنها فکر می‌کردند تولید ثابت باقی خواهد ماند اما در عوض اوپک پلاس اعلام کرد به صورت گام به گام تولید را بالا خواهد برد که هم اکنون در جریان است.  وقتی برنامه احیای تولید فعلی کامل شود، این ائتلاف ۲۳عضوی همچنان تولیدی برابر با ۸/ ۵ میلیون بشکه در روز کمتر از سطوح سال ۲۰۱۹ خواهد داشت. این رقم تقریبا ۶ درصد عرضه جهانی است.  در حالی که اوپک پلاس خود را رسما متعهد به برداشتن محدودیت‌های تولید تا آوریل سال آینده می‌داند، تحلیلگران انتظار دارند در حالی که تقاضا به روند افزایشی خود در نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه می‌دهد، تولیدکنندگان به منابع نفتی ذخیره شده خود رجوع کنند. احتمالا بحث‌ها درباره بازگرداندن باقی تولید متوقف شده از نشست بعدی این گروه داغ‌تر خواهد شد.

رشد عرضه به روایت منابع مطلع

منابع آگاه در اوپک پیش‌بینی کردند اوپک پلاس با وجود احتمال افزایش عرضه ایران، با توجه به روند احیای تقاضا در نشست سه‌شنبه آینده احتمالا به سیاست فعلی تسهیل تدریجی محدودیت عرضه پایبند می‌ماند. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، قیمت نفت از زمان تصمیم مذکور اوپک پلاس به روند صعودی که در سال میلادی جاری داشته ادامه داده و اکنون بیش از ۳۰ درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. با این حال چشم‌انداز تولید بالاتر نفت ایران با پیشرفت مذاکرات وین برای احیای برجام، روند رشد قیمت نفت را محدود نگه داشته است.

بهای نفت در معاملات دیروز (جمعه) اندکی افزایش یافت چراکه خوش‌بینی‌ها درباره تقاضای آمریکا نیروی بیشتری نسبت به احتمال جهش تولید نفت ایران در صورت رفع تحریم‌ها داشت. وست تگزاس اینترمدییت پس از آنکه در روز پنج‌شنبه در بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۸ بسته شد، رشد کرد. در حالی که قیمت‌ها از ماه مارس در یک بازه ۱۰ دلاری محبوس شده‌اند، نوسانات بازار به شدت کاهش یافته و برای شاخص برنت به کمترین سطح از آگوست سال گذشته رسیده است. قیمت نفت خام آمریکا ساعت ۱۵ به وقت تهران با ۲۸ سنت افزایش معادل ۴۲/ ۰ درصد به ۱۳/ ۶۷ دلار بر بشکه رسید. برنت نیز ۱۷ سنت معادل ۲۴/ ۰ درصد بالا رفت تا با بهای ۶۳/ ۶۹ دلار در هر بشکه معامله شود.  دو منبع آگاه در اوپک پلاس که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: «هیچ مذاکراتی درباره تغییر سطح کاهش تولید برای جولای وجود ندارد. دو مقام دیگر هم گفتند تولیدکنندگان به برنامه فعلی افزایش تدریجی تولید پایبند می‌مانند.» یکی از این منابع آگاه گفت: «به نظر من عدم تسهیل بیشتر محدودیت عرضه تصمیم عاقلانه‌ای است. یک مقام دیگر خاطرنشان کرد با این حال چشم‌انداز تولید بالاتر نفت ایران نمی‌تواند نادیده گرفته شود.» منابع صنعت نفت می‌گویند صادرات نفت ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ روند رو به رشدی داشته است. کندی چشمگیر تقاضا ممکن است مانع برنامه‌های اوپک پلاس شود اما در حال حاضر اوپک پیش‌بینی می‌کند تقاضای جهانی برای نفت با بهبود بیشتر تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، شش میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری رشد کند. بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کرونا از ماه مه سال ۲۰۲۰ دور جدید محدودیت عرضه به میزان ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت. ایران به همراه لیبی و ونزوئلا از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف بوده است.