محمدعلی خطیبی با بیان اینکه در بخش نفت و گاز نیز پیش‌بینی می‌شود که در زمستان پیش‌رو با کمبود گاز روبه‌رو شویم، چراکه تولید گاز متناسب با رشد مصرف نیست، گفت: یکی از مباحثی که در این راستا مطرح می‌شود بهینه‌سازی مصرف انرژی است؛ از مدت‌ها پیش صحبت‌های زیادی در این خصوص مطرح شده اما شاهدیم که اقدامات جدی برای آن صورت نگرفته است و مصرف به شدت افزایش یافته و تولید نتوانسته متناسب با آن پیش برود.

به گفته نماینده سابق ایران در اوپک، در بخش آب، برق و گاز شاهد کمبود تولید هستیم، بنابراین دولت بعد باید با پرداختن به تولید انرژی چه در زمینه انرژی‌های فسیلی و چه در حوزه انرژی‌های تجدیدشونده، اقدامات گسترده‌ای انجام دهد تا عقب‌افتادگی گذشته جبران شود و تولید بتواند میزان مصرف را پاسخگو باشد.

خطیبی با اشاره به وضعیت صنعت نفت و اقدامات مورد توجه دولت بعدی، اظهار کرد: در بخش نفت باید تلاش شود تا صادرات نفت افزایش یابد و این موضوع یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت بعدی باشد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که میزان صادرات افزایش جدی یابد.

از خام‌فروشی فاصله بگیریم

وی با تاکید بر اینکه افزایش صادرات نفت منجر به افزایش درآمد خواهد شد و می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، تصریح کرد: یکی از بحث‌های مهم در مورد نفت و گاز موضوع خام‌فروشی است، به‌رغم تاکیداتی که در اسناد بالادستی و برنامه‌های مختلف بر این موضوع صورت گرفته تا به جای خام فروشی محصول با ارزش افزوده بالا تولید و صادر شود اما متاسفانه توفیقات زیادی در این راستا به دست نیاوردیم.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه کماکان خام فروشی محور اصلی صادرات است، گفت: باید با ایجاد واحدهای مختلف در بخش‌های پتروپالایشی و پالایشگاه‌ها و ایجاد صنایع‌ سعی کنیم خام فروشی را تا جای ممکن کاهش دهیم.

خطیبی افزود: رفتن به سمت تولیدات محصولات با ارزش افزوده بالا در بخش نفت و گاز این حسن را دارد که به‌رغم ایجاد ثروت تحریم‌پذیری آن کاهش می‌یابد، مواد خام به راحتی قابل تحریم و ردیابی هستند اما در مورد محصولات نفتی این کار به سادگی بخش اول نیست، بنابراین زمانی که محصولات با ارزش تولید و از خام‌فروشی جلوگیری کنیم می‌توانیم تا حدودی موجب نا‌امیدی تحریم‌کنندگان شویم.