بازی نفتی در کانال 70 دلار

با این حال، پرواضح است که بازگشت به برجام بدون برداشته شدن تحریم‌های نفتی و بانکی معنایی نخواهد داشت. این موضوع روز چهارشنبه هم به تاثیرگذاری خود ادامه داد که دو عامل مثبت دیگر هم اضافه شدند. نخست اینکه موسسه نفت آمریکا (American Petroleum Institute) اعلام کرد بیش از ۲ میلیون بشکه از موجودی‌های این کشور در هفته گذشته کاسته شده که نشانگر تقویت تقاضا در آمریکا است؛ هر چند این ارقام باید به طور رسمی از سوی دولت این کشور در شامگاه چهارشنبه تایید شوند تا به اثرگذاری بیشتری بینجامد. علاوه بر این، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش ماهانه خود بر کاهش موجودی‌های جهانی نفت در نیمه دوم سال تاکید کرده است. اگرچه برخی تحلیلگران در بانک‌های وال‌استریت از قیمت ۸۰ و ۱۰۰ دلاری هم برای هر بشکه نفت سخن گفته‌اند اما با در دست داشتن حدود ۶ میلیون بشکه ظرفیت تولید استفاده نشده توسط اوپک و متحدانش، به نظر می‌رسد هرگونه رشد شدید قیمت‌ها با افزایش منطقی عرضه همراه خواهد شد.

  بازار نفت در دو روز اخیر

بهای نفت برنت در روز سه‌شنبه با یک درصد رشد به ۲۲/ ۷۲ دلار بر بشکه رسید که بالاترین سطح از مه ۲۰۱۹ به حساب می‌آمد. وست تگزاس اینترمدییت هم در این روز ۲/ ۱ درصد افزایش یافت تا با قیمت ۰۵/ ۷۰ دلار بسته شود، یعنی بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۸.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رکوردشکنی قیمت نفت در واکنش به سخنان آنتونی بلینکن اتفاق افتاد که به باقی ماندن صدها تحریم علیه ایران حتی با وجود بازگشت به برجام اشاره کرد.

قیمت‌ها دیروز (چهارشنبه) هم به رشد خود ادامه دادند. بهای نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران با ۳۷ سنت رشد معادل ۵۳/ ۰ درصد به ۴۲/ ۷۰ دلار بر بشکه رسید. همزمان شاخص جهانی برنت هم ۴۵ سنت معادل ۶۲/ ۰ درصد افزایش یافت تا به ۶۷/ ۷۲ دلار در هر بشکه برسد.

به گفته کارشناسان، انتشار گزارش غیررسمی از کاهش موجودی نفت آمریکا و همین‌طور گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این موضوع اثرگذار بود.

  نفت ایران به زودی بازنمی گردد؟

وزیر خارجه آمریکا در مورد تلاش‌ها برای احیای برجام گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به تعهدات برجام، صدها تحریم پابرجا باقی خواهند ماند، از جمله تحریم‌هایی که توسط دولت ترامپ اعمال شدند.» برخی این گفته را این‌طور تفسیر کردند که عرضه نفت ایران به زودی به بازار برنمی‌گردد.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد پرایس فیوچرز گروپ در شیکاگو در این باره گفت: «بلینکن به واقعیت این وضعیت می‌نگرد و می‌گوید حتی اگر یک توافق داشته باشیم، راه زیادی باقی خواهد ماند.» او در ادامه عنوان کرد: «تمام افرادی که انتظار سیل نفت (ایران) را داشتند، ناامید خواهند شد.»

بر‌اساس این گزارش، آمریکا سه‌شنبه به ایران گفته باید اجازه دهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان نظارت بر فعالیت‌هایش را ادامه دهد، همان‌طور که در توافقی بین ایران و آژانس که ۲۴ ژوئن (۳ تیرماه) به پایان خواهد رسید، وجود دارد. به گفته آمریکا، در غیر این صورت مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق در خطر قرار خواهد گرفت.

دو مقام ایرانی و دو تحلیلگر به رویترز گفته‌اند موانع احیای برجام همچنان پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات در هفته جاری وجود دارند.

«ایسنا» به نقل از رویترز ادامه داد: «دیپلمات‌ها و تحلیلگران همچنین گفتند خواسته‌های ایران درباره لغو تحریم‌ها و نگرانی غرب درباره تخصص رو به گسترش هسته‌ای ایران در میان مسائلی هستند که ممکن است مذاکرات بیشتر درباره‌شان هفته‌ها یا شاید ماه‌ها زمان ببرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «مقامات ایرانی و تحلیلگران مسائل هسته‌ای می‌گویند به نظر نمی‌آید که بتوان راهکاری ساده برای هیچ یک از مسائل مهم باقی‌مانده پیدا کرد. ارزیابی آنها هم‌ردیف اظهارات بدبینانه روز دوشنبه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا است که گفته بود واشنگتن هنوز نمی‌داند آیا ایران آماده از سرگیری پایبندی به توافق است یا نه.»

رویترز در بخش آخر این گزارش نوشت: «باب اِینهورن یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با ایران معتقد است احتمال رسیدن به توافق پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بسیار کم است اما می‌توان پس از انتخابات و در روزهای پایانی دولت فعلی، پیش از آنکه رئیس‌جمهور جدید روی کار بیاید، به توافقی دست یافت. او همچنین اظهار کرد که رسیدن به توافقی در این مدت می‌تواند مزیتی سیاسی برای رئیس‌جمهور جدید داشته باشد. به گفته او رئیس‌جمهور جدید می‌تواند از هر گونه امتیازی که توسط دولت فعلی ایران داده شده انتقاد کند، سپس هرگونه بهبود اقتصادی را که از آن امتیازها حاصل خواهد شد، به نام خود تمام کند.»

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: «به نظر می‌رسد مذاکرات ممکن است بسیار بیشتر به درازا انجامد که به این معنی است که تولید اضافی ایران همچنان به زمان دورتری موکول می‌شود.»

  تزریق خوش‌بینی توسط EIA

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هم سه‌شنبه تازه‌ترین گزارش ماهانه خود را منتشر کرد که در آن امیدها به کاهش هرچه بیشتر موجودی‌های نفت جهانی که در دوره پاندمی کرونا متورم شده بودند، به چشم می‌خورد.

به گزارش پلتس، قیمت‌ها به این دلیل که گزارش کوتاه‌مدت این نهاد انتظارات از ریکاوری مبنی بر تقاضا در بازار نفت را تقویت کرد که می‌تواند به تخلیه موجودی‌های جهانی بینجامد، روندی صعودی به خود گرفتند. ییپ جون رانگ، استراتژیست بازار در IG روز چهارشنبه در یک یادداشت نوشت: «نفت برنت یک بار دیگر به اوج دو ساله رسید چراکه هیجانات به طور بالقوه به خاطر پیش‌بینی‌های جدید EIA که روایت کاهش موجودی‌ها و ادامه ریکاوری مصرف نفت جهانی را تقویت می‌کند، حمایت شدند.»

بر‌اساس این گزارش، انتظار می‌رود تولید جهانی نفت با سطوح افزایشی مصرف آن هماهنگ شود. ادراه اطلاعات انرژی آمریکا ادامه داد: «ما انتظار داریم افزایش تولید به کاهش ادامه‌دار موجودی انبارهای جهانی نفت پایان دهد که در بیشتر یک سال گذشته رخ داده بود؛ موضوعی که به یک بازار نسبتا متوازن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ منجر خواهد شد.»

در همین حال بازار همچنان منتظر گزارش‌های ماهانه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی است که به ترتیب ۱۰ و ۱۱ ژوئن منتشر خواهند شد تا درک بهترین نسبت به عوامل بنیادی عرضه و تقاضا در آینده به دست آورند.  

  کاهش موجودی نفت؟

امری که به هیجانات مثبت در بازار کمک مضاعفی کرد، کاهش موجودی‌های نفت در هفته گذشته بود که موسسه نفت آمریکا (API) به نقل از دو منبع بازار سه‌شنبه اعلام کرد.

طبق این گزارش، موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) ۱/ ۲میلیون بشکه کاهش یافت. با این حال این گزارش غیررسمی میزان موجودی بنزین را ۲ میلیون بشکه بیش از هفته قبل از این دانسته و گفته موجودی‌های محصولات تقطیری شامل گازوئیل ۸/ ۳ میلیون بشکه افزایش یافته است.

این گزارش حالت رسمی نداشته و به عنوان یک برآورد مطرح می‌شود. حال آنکه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که به صورت هفتگی چهارشنبه‌شب‌ها منتشر می‌شود قابل اتکاتر است.

وارن پترسون، رئیس بخش کامودیتی‌ها در ING به پلتس گفت: «خوش‌بینی در بازار در مورد چشم‌انداز تقاضا وجود دارد که از بازار حمایت می‌کند. موارد ابتلا به کووید از آوریل در حال کاهش بوده و آمریکا اخیرا هشدار سفر را تسهیل کرده که اگرچه فورا موجب ریکاوری نمی‌شود اما یک قدم به سمت درست است.» پترسون ادامه داد: «من این را دشوار می‌بینم که افزایش قابل‌توجهی را ببینیم به‌خصوص وقتی این موضوع را در نظر بگیریم که اوپک پلاس روی بیش از ۶ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید خالی نشسته است.»

بازیابی قوی بازار به دلیل ریکاوری تقاضا در آمریکا، چین و اروپا تقویت شد و نشانه‌هایی وجود دارد که افزایش موارد ابتلا به کرونا در آسیا ممکن است کاهش یابد.

ساختار بازار نیز در حال محکم‌تر شدن است. در حال حاضر برنت ۴۳ سنت در هر بشکه در ساختار وارونگی (Backwardation) قرار گرفته است. در این ساختار قیمت نقدی یا سررسیدهای نزدیک از قراردادهای با سررسید دورتر گران‌تر است و نشان‌دهنده تقاضای بالا است. دوشنبه برنت ۳۸ سنت در این ساختار بود.