شاید بتوان بخشی از این تصمیم اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان را ناشی از احتمال بالای لغو تحریم‌های ایران دانست. به‌رغم آنکه حتی در صورت رفع تحریم‌ها مدت زمانی برای اجرایی شدن آنها طول می‌کشد، اما به نظر می‌رسد اوپک پلاس گزینه نفت ایران را برای جبران کمبود عرضه در نظر گرفته است. خصوصا آنکه ایران با این آمار ذخیره‌سازی نشان داده که مترصد لغو تحریم‌ها و بازگشت به بازار است. از سوی دیگر نیز بخش بازاریابی شرکت ملی نفت ایران مذاکرات خود با مشتریان بین‌المللی را آغاز کرده است که نشان از آمادگی ایران برای بازگشت به بازار جهانی و استفاده از شکاف ایجاد شده میان عرضه و تقاضا در بازار دارد. در چنین شرایطی ممکن است عرضه نفت ایران مانع جهش چشمگیر قیمت نفت هم شود که این امر هم به سود مشتریان است و هم اوپک پلاس خود را به آن متعهد می‌داند.

۲۰۰ میلیون بشکه نفت آماده فروش

به گزارش «ایسنا» ایران و ۱+۴ در اواسط ژوئن ششمین دور مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را آغاز کردند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود. ترامپ تحریم‌ها علیه صنعت انرژی ایران را دوباره وضع کرد که باعث متاثر شدن صادرات و تولید نفت ایران شد.

 طبق اعلام شرکت‌های مونیتورینگ و مشاوره، در اقدامی به منظور کاهش شکاف میان تولید و صادرات، شرکت ملی نفت ایران از مخازن خشکی و شناور که حاوی حداکثر ۲۰۰ میلیون بشکه نفت هستند، استفاده می‌کند. این امر اجازه خواهد داد ایران یک میلیون بشکه در روز بیشتر معادل یک درصد از عرضه جهانی، به مدت بیش از شش ماه نفت صادر کند. ایمان ناصری، مدیرکل منطقه خاورمیانه شرکت مشاوره انرژی FGE در این باره به رویترز گفت: ایران از حدود ۶۰ میلیون ذخایر نفت که ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه آن در دو سال گذشته ایجاد شده است، در مدت چند ماه پس از رفع تحریم‌ها استفاده خواهد کرد. افزایش یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران، قیمت‌های جهانی نفت را تحت فشار قرار خواهد داد، اما بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس ماه میلادی گذشته پیش‌بینی کرد بازار جهانی نفت نسبتا سریع می‌تواند عرضه بیشتر از سوی ایران را جذب کند. تقاضا برای سوخت با بهبود فعالیت اقتصادی جهانی از تبعات همه گیری کووید-۱۹ رشد کرده و تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان درباره افزایش عرضه به بازار به منظور اجتناب از شوک ناشی از بازگشت نفت ایران محتاط مانده‌اند. فلوریان تالر، مدیرعامل و ‌موسس شرکت مشاوره اویل ایکس در این باره گفت: از نظر کلان، بازگشت نفت ایران به بازار نباید نیات اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید را تا زمانی که احیای تقاضا در آمریکا و اروپا ادامه دارد، تغییر دهد.

ایران برای از سرگیری صادرات آماده است

طبق آمار شرکت اطلاعاتی کپلر، ایران حجم نفتی که در نفت‌کش‌ها نگهداری می‌کند را در ماه‌های اخیر افزایش داده که ممکن است آماده‌سازی برای ازسرگیری صادرات باشد. برخی از این نفت‌کش‌ها در آسیا هستند که از نظر تاریخی بزرگ‌ترین بازار نفت ایران است. همایون فلک‌شاهی، تحلیلگر ارشد کپلر گفت: برآورد می‌کنیم حدود ۷۸ میلیون بشکه نفت و میعانات ایران در دریا نگهداری می‌شود که در مقایسه با ۴۱ میلیون بشکه در مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. بسیاری از این نفت‌کش‌ها در حال حاضر نزدیک بازارهای شرق آسیا قرار دارند. دو منبع کشتیرانی گفتند نفت‌کش‌های حامل ۸ میلیون بشکه نفت ایران شامل میعانات در آب‌های خارج از سواحل سنگاپور حضور دارند تا در صورت نیاز انتقال نفت انجام گیرد.

یک معامله‌گر ارشد چینی گفت: ایران صادرات نفت به چین را در ماه‌های آوریل و مه کاهش داد و باعث شد نفت بیشتری ذخیره شود و شاید هدف از این اقدام فروش به قیمت بالاتر پس از رفع تحریم‌ها بوده است. طبق برآورد شرکت‌های مشاوره انرژی FGE، آی‌اچ‌اس مارکیت و اویل ایکس، ذخایر شناور نفت ایران بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون بشکه است.شرکت‌های FGE و اویل ایکس اعلام کرده‌اند که عمده ذخایر شناور ایران میعانات است که خوراک مورد علاقه پتروشیمی‌های چین، کره‌جنوبی و امارات متحده عربی است. طبق گزارش FGE، ایران حدود ۱۲۰ میلیون بشکه نفت و میعانات در مخازن خشکی دارد که تقریبا یک‌سوم آن در تاسیسات نگهداری خارجی است. دو منبع بازرگانی غربی اظهار کردند بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه فضای ذخیره‌سازی در منطقه چین برای نفت ایران اختصاص پیدا کرده است. یک معامله‌گر چینی به رویترز گفت: شرکت‌های چینی عمدتا خصوصی در دو سال گذشته به لیزینگ فضای ذخیره‌سازی در استان شرقی شاندونگ و استان لیائونینگ پرداخته‌اند که قطب پالایشگاه‌های خصوصی است. دست‌کم ۱۳ میلیون بشکه از این فضای ذخیره‌سازی به ذخیره‌سازی نفت ایران اختصاص پیدا کرده است.

فعالیت‌های تجاری تهران برای بازگرداندن مشتریان سنتی

واحد بازاریابی شرکت ملی نفت ایران با انتظار برای توافق در هفته‌ها یا ماه‌های آینده با مشتریان سنتی تماس گرفته است. دست‌کم یک پالایشگاه اروپایی برای ازسرگیری خرید نفت ایران مذاکرات پیشرفته‌ای با شرکت ملی نفت ایران داشته و پالایشگاه‌های هندی می‌گویند قصد دارند خرید محموله‌های تک را کاهش دهند تا فضا برای خرید نفت ایران داشته باشند. به گفته فلک‌شاهی، انتظار می‌رود شرکت‌های چینی و هندی و مصرف‌کنندگان اروپایی مانند ساراس، انی و رپسول به خرید نفت ایران علاقه نشان دهند. مقامات ایرانی به افزایش سریع تولید خوش‌بین هستند و یک مقام وزارت نفت ایران اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد عمده تولید می‌تواند در مدت یک ماه احیا شود. ناظران انتظار دارند افزایش تولید ایران اندکی بیشتر زمان ببرد. براساس گزارش رویترز، سارا وخشوری، رئیس شرکت اس‌وی‌بی انرژی اینترنشنال در این باره گفت: ما انتظار داریم در مدت سه ماه پس از رفع تحریم‌ها، تولید نفت ایران بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز و در مدت ۶ تا ۱۲ ماه بین یک تا ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز احیا شود.