به گزارش خبرگزاری شانا، این حادثه حد فاصل ایستگاه خط لوله انتقال نفت و گاز بین روستاهای بیت عجم و مزعل ضمدی در بخش فتح‌المبین شهرستان شوش بر اثر انفجار لانچر ارسال توپک هوشمند رخ داد که جزئیات آن در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، اسامی جان‌باختگان این حادثه دردناک، مرحومان بهمن ایوبی جانشین رئیس منطقه بهره‌برداری چشمه‌خوش، دهلران، سرکان و ماله‌کوه، مهران تنگستانی مسوول پروژه مهندسی بهره‌برداری سرکان و محمد رشیدی از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران است.

در این حادثه چهار نفر از همکاران نیز مصدوم شدند که بلافاصله به بیمارستان نظام مافی شهرستان شوش اعزام شدند.

در این میان، فرماندار شوش از ترخیص سه تن از مصدومان حادثه انفجار خط لوله انتقال نفت و گاز در بخش فتح‌المبین این شهرستان خبر داد.

عدنان غزی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به آخرین وضعیت مصدومان حادثه انفجار خط لوله انتقال نفت و گاز در بخش فتح‌المبین شوش، اظهار کرد: سه نفر از مصدومان حادثه پس از انجام مراقبت‌های پزشکی از بیمارستان مرخص شدند و حال‌شان خوب است. یک نفر از مصدومان نیز برای مراقبت‌های بیشتر به اهواز منتقل شده است.

وی تصریح کرد: چهارشنبه به همراه کارشناسان صنعت نفت، از محل حادثه بازدیدی انجام شد. علت حادثه در دست بررسی است و پس از مشخص شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زنگنه به خانواده درگذشتگان تسلیت گفت

وزیر نفت در پی بروز حادثه‌ برای تعدادی از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، ضمن اظهار تسلیت به خانواده و همکاران درگذشتگان، در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خواستار انجام اقدام‌های فوری برای رسیدگی به دیگر آسیب‌دیدگان شد.

متن نامه بیژن زنگنه خطاب به مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به این شرح است: «با سلام، بنا بر اطلاع واصله، در حین انجام عملیات تعمیرات در تاسیسات چشمه‌خوش، حادثه‌ای رخ داده که منجر به فوت سه تن از همکاران و زخمی شدن عده‌ای دیگر شده است. ضمن تسلیت درگذشت همکاران گرامی به خانواده‌های محترم ایشان و همکارانشان، لازم است دستور فرمایید اقدامات زیر به انجام برسد:

۱- بهداشت و درمان صنعت نفت به وضع حال افراد زخمی به فوریت و با جدیت تمام رسیدگی کند و از هیچ اقدامی برای بهبود آنها دریغ نشود.

۲- مسوولان نفت مناطق مرکزی نسبت به ابلاغ پیام تسلیت و دلجویی اینجانب به خانواده‌های سه تن همکار عزیز درگذشته اقدام کنند و از هیچ اقدامی برای کاهش آلام ایشان دریغ نورزند.

۳- همین امشب و به فوریت روابط عمومی شرکت ملی نفت یا شرکت نفت مناطق مرکزی این حادثه و ابعاد آن را به روشنی و با سادگی برای عموم توضیح دهند.

۴- به‌منظور بررسی علل حادثه، گروهی از HSE شرکت ملی نفت ایران به همراه افرادی از HSE وزارت نفت به منطقه اعزام شوند تا بررسی لازم را صورت داده و نتیجه را گزارش کنند.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز ضمن اظهار تسلیت به خانواده جان‌باختگان حادثه چشمه‌خوش، خواستار رسیدگی فوری به وضع آسیب‌دیدگان و بررسی دقیق علت حادثه شد. مسعود کرباسیان در دستورهایی فوری به مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و دیگر بخش‌های مرتبط خواستار رسیدگی به وضع آسیب‌دیدگان، همراهی با خانواده درگذشتگان و بررسی دلیل وقوع این حادثه تلخ شده است.

تشکیل گروه ویژه برای بررسی حادثه چشمه‌خوش

مدیرعامل شرکت ملی حفاری در پی بروز حادثه در مسیر خط لوله انتقال نفت چشمه‌خوش دستور داد گروهی ویژه‌ برای بررسی موضوع تشکیل و در همکاری با شرکت نفت مناطق مرکزی، گزارش پیگیری و اقدام‌های لازم به فوریت انجام شود. حمیدرضا گلپایگانی تاکید کرد در این گروه ویژه، مدیران، روسا و نمایندگان مدیریت‌های خدمات فنی، بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE)، فوریت‌های پزشکی و اداره حفاری با هوا با اولویت رسیدگی به مداوای مصدومان تا بازیابی سلامت کامل، موضوع را بررسی کارشناسی کنند.

وی ضمن ابراز تأثر عمیق از جان باختن شهادت‌گونه سه نفر از کارکنان صنعت نفت (یک نفر از کارکنان ملی حفاری و دو نفر از کارکنان شرکت نفت و گاز غرب) و تسلیت به خانواده‌های مصیبت‌دیده، برای مصدومان حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران همچنین گفت: مرحوم محمد رشیدی که در حادثه چشمه‌خوش جان باخت، در تمامی سال‌های عمر با برکت خویش از هیچ تلاش و کوششی در عرصه خدمت به صنعت حفاری کشور دریغ نکرد.

گلپایگانی در پیامی نوشت: «مصیبت درگذشت شهادت‌گونه همکار عزیزمان زنده‌یاد محمد رشیدی ضایعه‌ای تاسف‌بار و ناباورانه بود که مایه تأثر و تألم عمیق اینجانب و کارکنان شرکت ملی حفاری ایران شد. محمد عزیز انسانی شریف، سختکوش، تلاشگر و متخصص در بخش خدمات فنی حفاری شرکت بود که در تمامی سال‌های عمر با برکت خویش از هیچ تلاش و کوششی در عرصه خدمت به صنعت حفاری کشور دریغ نکرد.

با بزرگداشت یاد و خاطره آن عزیز از دست رفته، فقدان غم‌انگیز و جانسوز درگذشت این همکار ارزشمند و دو نفر از کارکنان تلاشگر شرکت نفت و گاز غرب زنده‌یادان بهمن ایوبی و مهران تنگستانی در حادثه انفجار خط لوله چشمه‌خوش – اهواز هنگام تعمیر خط را به خانواده‌های داغدار این عزیزان، کارکنان صنعت نفت به‌ویژه تلاشگران شرکت ملی حفاری ایران تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. از درگاه خداوند رحمان علو درجات آن عزیزان از دست رفته و صبر و بردباری بازماندگان محترم را آرزومندم.»