کشمکش قیمتی در بازار نفت

او همچنین می‌گوید  چنین شرایطی ممکن است به تسریع روند گذار از نفت برای تامین انرژی بینجامد، که این امر چندان خوشایند تولیدکنندگان نیست. کمپ معتقد است که مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برای پاسخ به این چالش احتمالا  روی قیمت ۷۰ دلار بر بشکه به توافقی نسبی و نانوشته دست یابند. امری که برای دو طرف نسبتا مناسب است. روز جمعه افزایش جزئی در بهای شاخص‌های نفت خام به وجود آمد، اما این افزایش جزئی نتوانست مانع از افت هفتگی طلای سیاه شود. شاخص نفتی برنت عملکرد هفتگی چندان مساعدی نداشت و برای سومین هفته متوالی با افت روبه‌رو شد، از سوی دیگر شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز بدترین عملکرد هفتگی خود را از ماه مارس سال جاری تاکنون  به ثبت رساند. کارشناسان دلیل اصلی این عقب‌نشینی قیمتی را گسترش شیوع سویه دلتا ویروس کرونا می‌دانند.

چالش قیمت مناسب در بازار نفت

جان کمپ در یادداشت خود در خبرگزاری رویترز می‌گوید  با توجه به افزایش کمتر از ۱۰ درصد در ۲ ماه گذشته، به نظر می‌رسد معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بخشی از بشکه‌های نفت خام اضافه به بازار وارد می‌شوند بدون آنکه افزایش چشمگیری در قیمت به وجود بیاید. چنین نگاهی به بازار با دیدگاه افزایش تولید ۲ میلیون بشکه در روز اوپک در حد فاصل آگوست و دسامبر همخوانی دارد و به نظر می‌رسد بازار انتظار آن را دارد که اوپک پلاس در ادامه سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ تا حدی تولید را برای جبران تقاضای فزاینده تامین کند. کمپ در ادامه به عدم توافق میان اعضای اوپک پلاس اشاره کرده و می‌گوید چنین روندی در بازار به معنای آن است که توافق میان تولیدکنندگان به زودی به دست می‌آید تا اطمینان حاصل شود که کمبود عرضه به افزایش چشمگیر قیمت‌ها دامن نمی‌زند. این ستون نویس رویترز معتقد است که وضعیت قیمت‌ها و بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که هم پاسخگوی سرمایه‌گذاری در بخش تولید باشد و هم بازده و سود کافی برای سهام‌داران شرکت‌ها و دولت‌ها داشته باشد. البته تولیدکنندگان اوپک پلاس دوست دارند که با افزایش بیشتر قیمت‌ها، زیان‌های ناشی از بحران بازار نفت ۲۰۲۰ را جبران کنند، اما رفتن قیمت‌ها به بالای ۸۰ دلار می‌تواند باعث تشدید دشواری وضعیت و افزایش حساسیت برای دولت‌ها و مصرف‌کنندگان شود. حساسیت‌های سیاسی درباره افزایش قیمت را به آسانی می‌توان در فشار دولت آمریکا بر عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای حل اختلافاتشان مشاهده کرد. کمپ عنوان می‌کند از نظر تئوری، دولت‌های اروپایی و ایالات متحده باید از قیمت‌های بالاتر استقبال کنند؛ چرا که افزایش قیمت باعث تشدید انگیزه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود و روند انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر را تشدید می‌کند. برای مثال، قیمت‌های بالاتر بنزین، سریع‌ترین راه برای تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از خودروهای برقی است، اما دولت‌های کشورهای مصرف کننده کماکان نگران تاثیر تورمی افزایش قیمت نفت و پیامدهای سیاسی کوتاه‌مدت آن هستند.  ستون‌نویس رویترز می‌گوید با چنین اوصافی در کوتاه‌مدت محدوده ۷۰ دلار با نوسانات ۵ دلار به سمت بالا و پایین، محدوده‌ای است که اختلافات میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به حداقل می‌رساند. این محدوده همچنان نفت را به عنوان یک منبع تامین انرژی در بازار، رقابت‌پذیر نگه می‌دارد و از سوی دیگر درآمد کافی ‌را  برای سرمایه‌گذاری تضمین می‌کند. این محدوده قیمتی کمی بالاتر از سطح ۶۵ دلاری است که در سه ماهه نخست سال به دلیل بهبود سریع اقتصاد جهانی و افزایش مصرف نفت در آینده پیش‌بینی می‌شد. کمپ در پایان یادداشت خود می‌گوید که با تمام این اوصاف، چشم‌انداز اساسی بازار تغییری نکرده و قیمت‌های متوسط اصطکاک بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به حداقل می‌رساند، در حالی که افزایش قیمت‌ها فشار برای تسریع روند گذار انرژی را افزایش می‌دهد.

بازده منفی هفتگی شاخص‌های کلیدی

در چنین شرایطی بازار نفت خام بیشترین کاهش هفتگی خود را از ماه مارس تاکنون تجربه کرد؛ چرا که تجدید حیات ویروس کرونا، بار دیگر چشم‌انداز کوتاه‌مدت مصرف جهانی سوخت را در معرض تهدید قرار داده است. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، به رغم افزایش بهای شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت در معاملات روز جمعه نیویورک، در هفته گذشته ۷/ ۳ درصد کاهش قیمت داشته است. شیوع سویه دلتا بیماری کووید -۱۹ که به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است، باعث محدودیت‌های ترددی بیشتری در نقاط مختلف جهان شده است. بریتانیا در حال حاضر مشغول بررسی اقدامات سخت‌گیرانه‌تری برای کنترل موارد ابتلا است، سنگاپور هم صدها محل زیست شبانه را تعطیل کرده و در آمریکا هم اجبار استفاده از ماسک در لس آنجلس دوباره در حال اجرا است. از سوی دیگر هم تقویت دلار باعث شد تا بازارهای کالایی که معاملات آنها دلاری است، بیش از پیش تضعیف شوند. در همین حال بازار نفت خام کماکان درگیر اختلافات و شکاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهد بود. هر چند امید آن می‌رود که با حل اختلافات میان این دو کشور منطقه بر سر افزایش تولید و نحوه اجرای آن، بازار می‌تواند برای مصرف‌کنندگان ترمیم شود. در حالی که در هفته گذشته خبرگزاری رویترز اخباری درباره دستیابی اوپک پلاس به توافقاتی با امارات منتشر کرد، اماراتی‌ها به‌رغم سازش غیر‌رسمی که در اوپک‌پلاس وجود دارد چنین توافقاتی را تکذیب کردند و از ادامه رایزنی‌ها برای دستیابی به نتیجه خبر دادند. گفتنی است که عصر شنبه خبرگزاری بلومبرگ از احتمال برگزاری نشست اوپک‌پلاس در روز یکشنبه خبر داد. جان کیلداف از شرکت Again Capital درباره شرایط کنونی بازار می‌گوید: «در هفته گذشته دو عامل باعث تضعیف قیمت نفت شد. اول خبر توافق سازش احتمالی امارات و اوپک پلاس که سیگنال افزایش عرضه در بازار را داد و عامل دیگر هم اثرات سویه دلتا بیماری کووید-۱۹ بود که تهدیدی برای سرعت بازیابی تقاضا محسوب می‌شود.» گفتنی است که به‌رغم عقب‌نشینی بهای نفت، این کامودیتی در سه ماه گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته است. اما در هفته گذشته بهای نفت خام برنت مجموعا ۳ درصد کاهش یافت و برای سومین هفته متوالی بازدهی منفی برای خود ثبت کرد. وست تگزاس اینترمدییت هم با افت ۴ درصدی که داشت، بدترین آمار هفتگی خود از ماه مارس تاکنون را به ثبت رساند. البته بازار در روز جمعه تغییرات چندان چشمگیری نداشت و هر دو شاخص اصلی معاملات آتی بازار نفت ۲/ ۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. معاملات آتی شاخص نفتی برنت در روز جمعه ۱۲ سنت افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با افزایش ۱۶ سنتی که داشت، به بهای هر بشکه ۷۱ دلار و ۸۱ سنت معامله شد.