آخرین گام دولت روحانی در پارس‌جنوبی

بندر سیراف کمتر از ۵۰ کیلومتر با عسلویه فاصله دارد و به این ترتیب، خطوط ارتباطی از پالایشگاه‌های فازهای ۱۳، ۱۹، ۲۲ تا ۲۴ و مجتمع پتروپالایش کنگان مستقر در منطقه پارس۲ کنگان با ظرفیت صادرات ۵ هزار مترمکعب در ساعت ال‌پی‌جی هم عملیاتی شد. روحانی در این مراسم به تکمیل ۱۰ فاز پارس‌جنوبی پیش از دولتش اشاره کرد و گفت: ما از ۱۰ فاز در پارس‌جنوبی اکنون به ۲۷ فاز رسیده‌ایم، ۱۷ فاز را در طول این هشت سال افتتاح کردیم و تقریبا فازهای پارس‌جنوبی تمام شده است. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم با ذکر اینکه ریل‌گذاری برای آینده این میدان عظیم گازی انجام شده است، عنوان کرد: مهم‌ترین کاری که پس از این باید در پارس‌جنوبی انجام شود و ما طرح کلی آن را در قالب سندی تهیه و به دولت آینده تقدیم کردیم، جلوگیری از افت فشار پارس‌جنوبی و حفظ و نگهداشت تولید از این میدان است که به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

بنابراین از ۲۹ فاز متعارف پارس‌جنوبی ۲۷ فاز در بخش فراساحلی تکمیل شد و فقط فاز ۱۱ که معادل دو فاز بوده، پس از حضور شرکت توتال و سی‌ان‌پی‌سی، حالا تحت مدیریت شرکت ایرانی در حال توسعه است. در بخش ساحلی هم تنها پالایشگاه فاز ۱۴ که تا حالا ۸۶ درصد پیشرفت داشته، باقی‌مانده است و به گفته زنگنه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

  بهره‌برداری رسمی از بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس‌جنوبی

چهار سکو و دو زنجیره دریایی فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی عصر یکشنبه، دهم مردادماه با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.به گزارش «شانا» هدف از توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی تولید روزانه ۶/ ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به‌منظور تامین خوراک پتروشیمی است. بخش دریایی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی شامل چهار سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت روزانه ۲/ ۱۴ میلیون مترمکعب گاز از مخزن پارس‌جنوبی است که به ترتیب سکویA در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، سکوی C در آبان‌ماه ۱۳۹۷، سکوی B در دی‌ماه ۱۳۹۸ و سکوی D نیز در اسفندماه ۱۳۹۸ عملیاتی شدند.

در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس‌جنوبی ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و در زمان بهره‌برداری به‌طور میانگین هر سکو برای۲۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است.توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ و در قالب طرح‌های ۳۵ ماهه به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین‌سازی اراک واگذار شده است. رهبری این کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده‌دار بوده است.

  فاز نخست بندر صادراتی و خدماتی سیراف‌پارس

همزمان فاز نخست بندر صادراتی و خدماتی سیراف‌پارس (اسکله نخست صادرات ال‌پی‌جی) نیز با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.حسن روحانی به‌صورت ویدئو کنفرانس دستور بهره‌برداری از یک پست اسکله صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) سرد، خطوط ارتباطی پالایشگاه‌های فازهای ۱۳، ۱۹، ۲۲ تا ۲۴ و مجتمع پتروپالایش کنگان مستقر در منطقه پارس۲ کنگان با ظرفیت صادرات ۵ هزار مترمکعب در ساعت ال‌پی‌جی را صادر کرد.هدف از احداث بندر صادراتی و خدماتی سیراف‌پارس که شهریورماه ۱۳۹۳ بر پایه شیوه قراردادی مهندسی، خرید کالا و اجرا (EPC) به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) در منطقه پارس۲ واگذار شده ایجاد امکان صادرات گاز مایع و گوگرد تولیدی پنج پالایشگاه پارس‌جنوبی در منطقه کنگان است.

در این طرح، دو پست اسکله صادرات گاز مایع با ظرفیت بارگیری کشتی‌هایی با ظرفیت تا ۵۰ هزار تن، اسکله صادرات گوگرد به ظرفیت بارگیری هزار تن بر ساعت، دو انبار ذخیره گوگرد هریک به ظرفیت ۴۳ هزار تن و تجهیزات و متعلقات مربوط به بارگیری گاز مایع و گوگرد پیش‌بینی شده است. بندر صادراتی و خدماتی سیراف‌پارس با داشتن عمق آب ۳۵ متری، به عنوان یکی از بنادر عمیق در منطقه قلمداد می‌شود که ۳۵۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری شده است و در زمان بهره‌برداری برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

  روحانی: ۱۷ فاز پارس‌جنوبی را در طول ۸سال افتتاح کردیم

رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به اینکه در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی کارهای بی‌نظیری در تاریخ ایران انجام شده است، گفت: ما از ۱۰ فاز در پارس‌جنوبی اکنون به ۲۷ فاز رسیده‌ایم، ۱۷ فاز را در طول این هشت سال افتتاح کردیم، تقریبا فازهای پارس‌جنوبی تمام شده است.

روحانی در مراسم گشایش طرح‌های ملی وزارتخانه‌های نفت، کشور و سازمان‌های انرژی اتمی و تامین اجتماعی گفت: امروز کل بخش‌های دریایی مربوط به ۲۷ فاز پارس‌جنوبی را افتتاح کردیم.

روحانی اعلام کرد: ما از ۱۰ فاز در پارس‌جنوبی اکنون به ۲۷ فاز رسیدیم، ۱۷ فاز را در طول این هشت سال افتتاح کردیم، تقریبا فازهای پارس‌جنوبی تمام شده است و تنها طرح توسعه فاز ۱۱، آن هم به‌دلیل تحریم باقی‌مانده است، همچنین با بهره‌برداری از فازهای مختلف پارس‌جنوبی برداشت گاز از این میدان مشترک از رقم روزانه ۲۸۰ میلیون مترکعب به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و نسبت به سال ۹۲، ۵/ ۲ برابر شده است.

وی افزود: در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی کارهای بی‌نظیری در تاریخ ایران انجام شده است، البته اگر آن را به ۱۰ سال قبل مقایسه کنید کاملا متوجه می‌شوید که من از دولت خودم تعریف نمی‌کنم، من از ملت خود تعریف می‌کنم، کار بزرگ را مردم و مهندسان و جوانان ما انجام می‌دهند.

  زنگنه: پارس‌جنوبی به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیازمند است

وزیر نفت پارس‌جنوبی را تجلی عشق و اراده جوانان ایران دانست و گفت: مهم‌ترین کاری که باید در دولت آینده در پارس‌جنوبی انجام شود، جلوگیری از افت تولید و حفظ و نگهداشت از این میدان است (ریل‌گذاری آن انجام شد) که به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

بیژن زنگنه با بیان اینکه پارس‌جنوبی به معنای واقعی مهم‌ترین طرح توسعه ملی ایران است که در یکصد سال اخیر اجرا شده است، یادآوری کرد: نخستین قرارداد توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی مهرماه سال ۱۳۷۶ امضا شد و تا میانه سال ۱۳۸۴ معادل ۱۰ فاز پارس‌جنوبی به بهره‌برداری رسید.وی با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم طرح‌های توسعه فازهای ۶ تا ۸ پارس‌جنوبی تکمیل شدند و در خردادماه ۱۳۸۹ قرارداد برای ۱۰ فاز بعدی امضا شد، تصریح کرد: این طرح‌ها بیشتر با پیشرفت ۵۰ درصدی به دولت یازدهم منتقل شد که در این دولت تکمیل شد.

  اولویت‌بندی در توسعه پارس‌جنوبی

وزیر نفت با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های پارس‌جنوبی آنها را اولویت‌بندی کردیم و سرانجام خوشحالیم که اکنون و پس از هشت سال برداشت گاز غنی از میدان مشترک پارس‌جنوبی ۵/ ۲ برابر شده و از روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب به ۷۰۰میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: در این هشت سال نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار در پارس‌جنوبی سرمایه‌گذاری شده است.زنگنه گفت: با افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی و دیگر میدان‌های گازی توانستیم به رکورد تولید روزانه هزار میلیون مترمکعب دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه با اتکا به افزایش تولید گاز از پارس‌جنوبی افزون بر حجم عظیمی از اتان و مایعات گازی که در اختیار پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی قرار گرفت، صادرات کشور ۹۰درصد و تحویل گاز به نیروگاه‌ها ۸۰درصد افزایش یافت، ادامه داد: همچنین پوشش گازرسانی کشور به بی‌سابقه‌ترین رقم تاریخی یعنی ۹۵درصد کل جمعیت شهری و روستایی و تعداد روستاهای گازدار از ۱۴ هزار روستا به بیش از ۳۳ هزار روستا رسیده است.

  باقی‌مانده طرح‌های پارس‌جنوبی

زنگنه با بیان اینکه تولید در سکوهای فاز ۱۴پارس‌جنوبی از مدتی پیش آغاز شده و تاکنون حدود ۳۶ میلیارد مترمکعب از چهار سکوی فاز ۱۴ پارس‌جنوبی برداشت شده است، تصریح کرد: پالایشگاه این فاز هم که با مشکل مدیریتی همراه بود با وجود تلاش ما برای بهره‌برداری در این دولت آماده نشد و اواخر امسال عملیاتی می‌شود.

وی از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌عنوان آخرین فاز این میدان مشترک یاد کرد و گفت: امضای قرارداد این طرح با شرکت‌هایی از فرانسه و چین امضا شد اما آنها با اعلام تحریم‌ها کناره‌گیری کردند و قرارداد توسعه این فاز سرانجام به پتروپارس واگذار شد، نخستین برداشت از این فاز اواخر امسال محقق می‌شود.وزیر نفت به ریل‌گذاری انجام شده برای آینده پارس‌جنوبی اشاره کرد و با بیان اینکه امسال برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب گاز جدید از پارس‌جنوبی عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که پس از این باید در پارس‌جنوبی انجام شود و ما طرح کلی آن را در قالب سندی تهیه و به دولت آینده تقدیم کردیم، جلوگیری از افت فشار پارس‌جنوبی و حفظ و نگهداشت تولید از این میدان است که به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.زنگنه گفت: ما برای حفظ و نگهداشت تولید در میدان مشترک پارس‌جنوبی کار را آغاز کردیم، به‌عنوان نمونه قراردادی با شرکت اوتی‌سی برای تولید کمپرسورهای مناسب با هدف فشارافزایی در دریا و خشکی امضا شده است.