عبدالحسین بیات با اشاره به‌اینکه آشنایی‌اش با جواد اوجی به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم به‌دوران تحصیل در دانشکده نفت آبادان برمی‌گردد، گفت: ایشان پس از فارغ‌التحصیلی در مناطق نفت‌خیز جنوب، در نفت و گاز زاگرس‌جنوبی و شرکت ملی گاز ایران خدمت کرد.

وی با بیان اینکه اوجی همه توانمندی‌ها و کارآمدی‌های لازم را از لحاظ تخصصی و شناخت زوایای فنی و حرفه‌ای صنعت نفت ‌داراست، افزود: افزون ‌بر این، ایشان شخصی انقلابی، امانتدار، پاک‌دست و فسادستیز است که به‌کرات در مسوولیت‌های پیشین اثبات شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سابقه کاری وزیر پیشنهادی نفت در این وزارتخانه را باید از سال ۶۴ که وارد دانشکده نفت آبادان شد تا به‌امروز حساب کرد، ادامه داد: وزیر پیشنهادی نفت بیش از ۳۵ سال در بدنه صنعت نفت بوده و مرحله به‌مرحله در این صنعت رشد کرده‌ است. برخی اشخاص با پشتیبانی بعضی جریانات سیاسی عهده‌دار مسوولیتی می‌شوند، اما ایشان به‌مرور با زحمت و انجام کارهای مختلف در حوزه‌های متفاوت به‌مرحله مدیریت ارشد رسیده‌اند.

 دومین تجربه‌ کشور

بیات تاکید کرد: این تجربه ‌دوم کشور است که پس از شهید تندگویان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت از سوی رئیس جمهوری کشور برای مسوولیت ارشد وزارت نفت انتخاب می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه دانشکده نفت آبادان، آموزش دانشجویان را با تمرکز بر اهداف و چشم‌انداز سازمان انجام می‌دهد، تصریح کرد: آقای اوجی نیز با این رویکرد در این دانشکده رشد و تمام مراحل را با موفقیت طی کرد.

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه فردی که از بدنه صنعت نفت برای وزارت نفت انتخاب می‌شود، می‌تواند عملکرد موفق‌تری داشته باشد، افزود: آقای اوجی شناخت کاملی از این حوزه‌ دارد و این شناخت در همه مراحل مختلف تصمیم‌گیری تاثیرگذار است.

بیات تقویت دیپلماسی انرژی و احیای سهم ایران در بازار نفت و تثبیت در بازارهای جهانی را از اولویت‌ها و رویکردهای مهم توسعه صنعت نفت دانست و گفت: آماده‌سازی میدان‌ها، چاه‌ها و واحدهای تولیدی برای برگشت به‌شرایط قبلی ظرفیت تولید ۵/ ۴ میلیون بشکه‌ای نفت‌خام از الزام‌های این رویکرد است. پس از این افزایش ظرفیت، اکتشاف و استخراج و تولید نفت و گسترش سهم ایران در بازار باید مدنظر قرار گیرد.

  اجرای پویاتر تکمیل زنجیره ارزش

وی با تاکید بر اینکه با افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام، باید به‌سمت تولید محصولات و مصنوعات پتروشیمی و فرآورده‌های سوختی به‌منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر حرکت کرد، گفت: برای تحقق این هدف باید هوشمندانه همسو با افزایش تولید نفت، تکمیل زنجیره ارزش و حضور در بازارهای جهانی را هدف‌گذاری کرد. در شرایط فعلی، این رویکردی اساسی است که باید دنبال شود و اگر طراحی شده باید اجرای آن را پویاتر کرد.

به‌گفته عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تامین منابع مالی، تقویت پیمانکاران داخلی، تقویت مراکز پژوهشی و تامین لیسانس و پس از آن بومی‌سازی دانش‌های فنی از ضرورت‌های توسعه صنعت نفت و تحقق اهداف است. بیات با بیان اینکه تامین منابع مالی، تامین لایسنس‌ها، طراحی مدل‌های هوشمند و به‌روز و منطبق با نیاز بازار باید جزو اولویت‌ها قرار داده شود، اظهار کرد: برای تحقق اهداف توسعه صنعت نفت و تقویت بخش بالادست و پایین‌دست نفت باید از توان داخلی و در جایی‌که امکان ندارد از فرصت‌های بین‌المللی هم استفاده شود.

وی با اشاره به‌اینکه روند مصرف فرآورده‌های فسیلی در دنیا رو به‌کاهش است، توسعه پتروپالایشگاه‌ها را از ضرورت‌های امروز دانست.

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد ایجاد ارزش افزوده به‌موازات توسعه بالادست نفت و استفاده حداکثری از خوراک‌های متنوع موجود در کشور حائز اهمیت است که افزون بر ارزش افزوده بالاتر، اشتغال‌زایی بالایی نیز ایجاد می‌کند.

 نگاه زنجیره‌ای؛ نجات‌بخش صنعت نفت

بیات در ادامه با بیان اینکه امروز نگاه زنجیره‌ای به‌جای نگاه جزیره‌ای می‌تواند نجات‌بخش صنعت نفت باشد، بیان کرد: صنعت نفت ایران به‌مراتب در طول تاریخ خود از نگاه بخشی و جزیره‌ای آسیب دیده و از نگاه زنجیره‌ای محروم بوده است. باید تلاش کرد که این نگاه زنجیره ارزش با هدف اساسی ایجاد ارزش افزوده در کل این زنجیره از مرحله ابتدایی مطالعات و اکتشافات و... تا بازار که تبدیل به‌محصولات مورد‌نیاز جامعه می‌شود صورت گیرد که آقای اوجی به‌همه این موارد آگاه است و در برنامه‌های ایشان وجود‌دارد. وی تاکید کرد: توسعه صنعت نفت با نگاه زنجیره‌ای، تاب‌آوری اقتصادی، مبارزه با خام‌فروشی و اقتصاد مقاومتی را که از اهداف کلان نظام است، محقق خواهد کرد.عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بیشتر این اهداف در این شرایط فعلی قابل‌تحقق است، تصریح کرد: ممکن است در تامین لایسنس‌های مورد نیاز در این صنعت به‌ویژه در حوزه پتروشیمی محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که قابل دستیابی است، البته هرچه ایران بیشتر به‌اقتصاد بین‌المللی متصل باشد و بتواند از منابع مالی آنها بهره گیرد مطلوب است، اما بسیاری از هلدینگ‌ها در شرایطی هستند که می‌توانند طراحی و تامین منابع مالی پروژه‌ها را تامین کنند که در این مسیر حمایت، هدایت، ایجاد انگیزه و تسهیلگری وزارت نفت را می‌طلبد و کاری انجام‌شدنی است. بیات با تاکید بر اینکه برخی اهداف توسعه صنعت نفت به‌ویژه بازار و دانش‌های فنی پیچیده با تعاملات خارجی محقق می‌شود، گفت: بنابراین دیپلماسی انرژی باید تقویت شود که نقش وزارت‌خارجه نیز در این میان بسیار موثر است و می‌تواند به‌وزارت نفت کمک کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از این اهداف حتی در شرایط تحریم قابل‌تحقق است، اظهار کرد: ایران تولیدکنندگان، سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان قدری‌ دارد که برخی از این نیازها را می‌توانند تامین کنند و این‌طور نیست که کار متوقف و منوط به‌برطرف شدن تحریم باشد.